Rynek e-commerce w czasie pandemii

Rynek e-commerce w czasie pandemii

Od kwietnia 2020 roku w polskiej gospodarce zaszły gwałtowne zmiany spowodowane pandemią COVID-19. Ograniczenia w handlu tradycyjnym znalazły swoje odbicie w wyniku PKB, który był o 2,8% niższy niż w 2019 roku.

W tym samym czasie rynek e-commerce zanotował dynamiczny wzrost i według szacunków w 2021 roku przebił już wartość 100 mld zł. Jest on teraz na 13. miejscu najszybciej rosnących rynków e-handlu na świecie. Szacuje się, że tendencja rozwojowa utrzyma się nawet do 2024 roku.

Wpływ pandemii na rynek e-commerce

Jak wynika z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny, sytuacja rynku sprzedaży internetowej jest ściśle powiązana z obostrzeniami wprowadzanymi w kraju. Po pierwszym cyklu obostrzeń nałożonych na sklepy stacjonarne w marcu 2020 roku, udział sprzedaży przez Internet w całości sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wzrósł z 5,6% w lutym do 8,1% w marcu.

W czasie pierwszego lockdownu dla wielu Polaków zakupy internetowe stały się alternatywą uznawaną za bezpieczniejszą i wygodniejszą. Według raportu Gemius, aż 38% polskich konsumentów wybrało zakupy online na zaopatrzenie się w potrzebne zapasy żywności, środki higieniczne i chemiczne. Podczas gdy w maju 2019 roku 57% internautów kupowało online, w tym samym miesiącu w epidemicznym roku 2020 ten odsetek wynosił 72%.

Po częściowym zniesieniu ograniczeń dla sklepów stacjonarnych w grudniu 2020, sprzedaż detaliczna przez Internet była o 4,1% niższa niż przed miesiącem. Eksperci tłumaczą ten spadek także możliwymi obawami konsumentów przed opóźnieniami w dostawach i brakami towarów, przez które w listopadzie Polacy zrobili większe zakupy online.

Rynek e-commerce w czasie pandemii

Źródło: opracowanie własne na podstawie GUS Dynamika sprzedaży

Sytuacja sprzedawców e-commerce w czasie pandemii

Z perspektywy branży e-commerce, początek pandemii w Polsce był okresem zwiększonej liczby zamówień w krótkim czasie oraz napływu nowej grupy konsumentów – osób, które wcześniej nie kupowały przez Internet. Zmiany spowodowały usprawnienie procesów zakupowych (np. wprowadzenie płatności zbliżeniowej bez PIN do 100 zł i rozpowszechnienie płatności kodem BLIK).

Wiele przedsiębiorstw, które do tamtej pory sprzedawały wyłącznie stacjonarnie, w obliczu znacznych ograniczeń i prawdopodobnych dalszych zakazów, rozpoczęło sprzedaż swoich produktów i usług za pośrednictwem własnych sklepów online lub platform typu marketplace. W 2020 roku otwarto prawie 11.800 tys. sklepów internetowych, jednak więcej niż 5.600 zawiesiło już działalność, a na rynek wróciło jedynie 1,2 tys.

Obecnie na rynku funkcjonuje ok. 150 tys. polskich firm sprzedających w Internecie, a 1/3 tych przedsiębiorstw jest również obecna na platformie Allegro. Niezmiennie w 2020 roku i na początku 2021 roku, największy udział w sprzedaży online wykazały przedsiębiorstwa z dwóch grup: tekstylia, obuwie, odzież oraz prasa, książki i pozostałe wyspecjalizowane sklepy.

Obecnie najbardziej rozpoznawalnymi platformami do zakupów przez Internet są:

  • Allegro,
  • OLX,
  • AliExpress,
  • Zalando,
  • Ceneo.

Trendy i prognozy dla rynku e-commerce

Do najważniejszych trendów e-commerce w roku 2021 należą:

  • sprzedaż abonamentowa,
  • pogłębiona personalizacja obsługi,
  • zakupy odpowiedzialne ekologicznie (re-commerce),
  • handel społecznościowy (social-shopping),
  • wyjście naprzeciw potrzeb klientów z najstarszej grupy wiekowej (silver-commerce).

Jak wskazują eksperci, na dalszy rozwój polskiego rynku e-commerce pozytywny wpływ mogą mieć: uruchomienie platformy przez firmę Amazon Polska, która ma ambicje stać się liderem branży oraz głównym konkurentem Allegro i AliExpress, a także wprowadzenie nowych form płatności umożliwiających dokonywanie odroczonych płatności takich jak PayPo.

Prognozy dla rynku e-commerce przewidują w 2021 roku 11% wzrostu sprzedaży w kanałach cyfrowych. Wartość taka ma się utrzymać aż do 2024 roku.

Według przewidywań z raportu Digital Commerce360, do 2025 roku aż 73% sprzedawców będzie czerpała większość swoich dochodów ze sprzedaży online, a wartość brutto polskiego rynku e-commerce w 2026 roku ma wynieść 126 mld zł.

Chcesz dowiedzieć się więcej o rynku e-commerce?

Zapytaj o dedykowaną analizę rynku lub analizę konkurencji!

Autor: Kamila Nowak

Źródła:

„Informacja sygnalna w zakresie informacji dotyczących dynamiki sprzedaży w rozbiciu na poszczególne miesiące 2020 i 2021 roku”, Główny Urząd Statystyczny.

„E-commerce w Polsce 2020”, Gemius.

„DigitalMarket Outlook 2021”, Statista.

„E-commerce w czasie kryzysu 2020”, Izba Gospodarki Elektronicznej.

„COVID-19 zmienił zachowania konsumentów”, KPMG Poland.

„W ciągu 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł”, PwC.

„Sprzedaż online w Polsce w czasach pandemii – trendy na podstawie danych Tradedoubler”, Tradedoubler.

„Odroczone płatności PayPo: kolejny argument, by kupować w sklepie online”, Shoper.