Według danych Eurostatu, w 2017 roku Polska była trzecim największym producentem piwa w Europie, zaraz po Niemczech i Wielkiej Brytanii. Średnie spożycie piwa w Polsce, w 2015 roku wyniosło 98 litrów na osobę. Jesteśmy 4 w Europie narodem najeczęściej spożywającym piwo, zaraz po obywatelach Czech, Niemiec i Austrii.

Browary kontraktowe

Rynek browarniczy jest już mocno nasycony. Dlatego, jeśli będą zachodzić zmiany, to w jego strukturze. Śladem piwnej rewolucji, która swój początek miała w Stanach Zjednoczonych, również w Polsce zaszły na rynku zmiany. W okolicach 2011 roku, zaczęły nabierać na popularności browary rzemieślnicze. Wywodzą się one z browarów domowych, a produkcję na szerszą skalę uruchomiły dzięki tzw. modelowi browarów kontraktowych. Dzięki wykorzystaniu zasobów i linii produkcyjnych istniejących już browarów, uruchamiają produkcję piwa według autorskiej receptury, ale na dużo szerszą skalę. Jest to znacznie prostszy i przystępniejszy sposób dla piwowara. Wystarczy własna receptura, chęć i pomysł, bez konieczności inwestycji rzędu kilkuset tysięcy złotych na starcie.

Browary rzemieślnicze są odpowiedzią na produkty koncernów browarniczych, oferujących w większości piwa jasne pełne, dolnej fermentacji. Od wielkich koncernów browary rzemieślnicze odróżnia stawianie na jakość składników i końcowego produktu, a nie na niską cenę. Wzrastająca świadomość konsumentów, rosnąca kultura picia piwa oraz otwieranie się Polaków na nowe smaki sprawiają, że rynek piw rzemieślniczych u nas stale rośnie.

Wielkość rynku

Obecnie udział piw rzemieślniczych na polskim rynku browarniczym wynosi około 1.6-2%. W ciągu najbliższej dekady może osiągnąć nawet 10% spożycia piwa w Polsce – twierdzi prezes Polskiego Stowarzyszenia Piwowarów Domowych. Tego typu piwa są znacznie droższe od produktów wielkich koncernów dostępnych w każdym sklepie, głównie dlatego, że są robione ze składników lepszej jakości. Pomimo niedużego udziału w konsumpcji, kwotowy udział piw rzemieślniczych w polskim rynku browarniczym może wynieść nawet 50-60%. Ten udział byłby większy, gdyby nie niska siła nabywcza przeciętnego Polaka.

O sile tego rynku może świadczyć też fakt, jak na przestrzeni ostatnich lat najwięksi gracze zaczęli wprowadzać do swojej oferty produkty naśladujące rzemieślnicze wyroby. Pojawiły się piwa innego typu niż lager, np. pszeniczne czy ciemne. Spowodowane to było właśnie tym, że Polacy chętniej sięgają po produkty dopracowane jakościowo i są coraz bardziej jesteśmy otwarci na eksperymenty. To właśnie browary rzemieślnicze mają największy wpływ na kształtowanie się trendów.

Trendy

Trendy, które będą rządziły tym rynkiem przez najbliższe lata to nacisk na jakość produkcji i innowacyjność. Odbiorcy piwa posiadają coraz większe kompetencje oraz poszukują coraz to odkrywczych smaków. Traci na znaczeniu piwo mocne, na rzecz piw niskoprocentowych oraz bezalkoholowych. Pomimo wzrostu udziału piw owocowych, radlerów i mixów piwa z sokami owocowymi, rynek wciąż czeka na piwa prawdziwie owocowe, nie produkowane z soków zagęszczonych. Swoje miejsce na rynku znajdą piwa inspirowane stylem angielskim, amerykańskim czy niemieckim. Na szczególną uwagę zasługują piwa typu “ale”, zwłaszcza te, warzone z amerykańskiego chmielu np. American India Pale Ale, American Pale Ale, czy Imperial IPA. W 2017 roku serca eksperymentatorów piwnych podbiły piwa z kawą, leżakowane w beczkach po mocniejszych alkoholach oraz piwa typu milkshake IPA.

Najważniejsze trendy na rynku:

  • rosnące zainteresowanie odbiorców w wieku 18-30 lat
  • nacisk konsumentów na lokalne pochodzenie produktu i zrównoważoną produkcję
  • kluczem będzie jakość i smak, nie cena
  • różnorodność i oryginalność smaków
  • odbiorca eksperymentujący

Warto pamiętać o sezonowości rynku piwnego, zwłaszcza jeśli myślimy o prowadzeniu biznesu w segmencie piw rzemieślniczych. Branża ta również charakteryzuje się specyficzną formą marketingu i promocji swoich produktów. Topowi gracze często promują się za pomocą guerilla marketingu, influencerów oraz biorąc udział w wydarzeniach branżowych czy kulturalnych.

Autor: Daniel Wątor

Źródła:

  1. https://pspd.org.pl/wp-content/uploads/2017/03/Browary-rzemie%C5%9Blnicze-stanowi%C4%85-ok.-2-proc.-rynku.-Ich-udzia%C5%82-w-ci%C4%85gu-kilku-lat-mo%C5%BCe-wzrosn%C4%85%C4%87-do-10-proc.-1.pdf
  2. http://www.agroindustry.pl/wp-content/uploads/2015/10/01-3-PRESENTATION.pdf
  3. http://www.portalspozywczy.pl/alkohole-uzywki/wiadomosci/browar-kingpin-o-trendach-na-rynku-piw-rzemieslniczych,153083.html
  4. http://beszamel.se.pl/alkoholowe/co-to-jest-piwna-rewolucja-na-czym-polega,2469
  5. http://www.smaki-piwa.pl/mapa-browarow/
  6. http://www.portalspozywczy.pl/alkohole-uzywki/wiadomosci/5-trendow-konsumenckich-w-branzy-piw-rzemieslniczych,159688_1.html
  7. http://niezalezna.pl/208126-rosnie-popularnosc-browarow-rzemieslniczych-w-polsce
  8. https://www.youtube.com/watch?v=w_Zzor2mGa4