Analiza domów modułowych
W ostatnim czasie została przeprowadzona obszerna analiza rynku oraz konkurencji dla naszego klienta z branży domów modułowych w Polsce. Domy modułowe, znane także jako prefabrykowane domy to rodzaj konstrukcji budowlanych, w których różne elementy lub moduły domu są produkowane w fabryce, a następnie transportowane na miejsce budowy i tam montowane. Te elementy mogą obejmować ściany, podłogi, dachy, drzwi, okna i inne komponenty konstrukcyjne.
Nasza analiza
Nasza analiza obejmowała takie elementy jak:
- identyfikacja konkurencji na podstawie wyniku netto za ostatnie lata
- analiza rynku w tym oszacowanie wielkości i wartości rynku oraz otoczenie branżowe
- segmentacja rynku
- analiza grupy docelowej
- kanały dystrybucji
- analiza cenowa
- analiza produktowa i usługowa konkurencji
- analiza działań marketingowych
- analiza haseł wpisywanych przez potencjalnych klientów w wyszukiwarce
Cel analizy
Do głównych celów analizy było ukazanie naszemu klientowi, w którym miejscu jest na rynku względem konkurencji, a następnie ulepszenie swoich działań oraz strategii, zwiększenie sprzedaży jak i poznanie głównych trendów na rynku.
Efekty analizy
Do przykładowych wniosków z przeprowadzonej analizy należą:
- Polska zajmuje 11. miejsce pod względem produkcji domów modułowych w Europie.
- Rynek domów modułowych można podzielić na całoroczne oraz domki letniskowe, wypoczynkowe i rezydencje wiejskie.
- Niemcy są największymi dostawcami domów modułowych w Polsce, natomiast Polska kupuje najwięcej od Estonii.
- Na rynku funkcjonuje niespełna 1 tys. firm produkujących i wykonujących domy modułowych w Polsce.
- Do najpopularniejszych działań marketingowych podmiotów działających na rynku należą reklamy w mediach społecznościowych publikowanych w określonym czasie oraz wiele innych.
Korzyści dla klienta
Przeprowadzenie wszechstronnej analizy pozwoliło naszemu klientowi działającemu na rynku domów modułowych na lepsze zrozumienie otoczenia, konkurencji i klientów oraz na skuteczne dostosowanie strategii biznesowej i marketingowej.
- Identyfikacja konkurencji: umożliwiło klientowi zrozumienie, kto dominuje na rynku i jak można się z nimi skutecznie konkurować.
- Analiza rynku i oszacowanie wielkości i wartości rynku: pozwaliło na określenie potencjału i możliwości wzrostu.
- Segmentacja rynku: pozwoliło na podzielenie rynku na różne grupy klientów o podobnych potrzebach i preferencjach. To pomogło lepiej dopasować ofertę do różnych grup docelowych i zwiększyć skuteczność działań marketingowych.
- Kanały dystrybucji: pomogło zidentyfikować, gdzie potencjalni klienci szukają informacji o domach modułowych i w jaki sposób chcieliby je zakupić.
- Analiza cenowa: zrozumienie, jakie ceny oferują konkurenci oraz jakie są oczekiwania klientów, pozwoliło na ustalenie konkurencyjnej strategii cenowej, uwzględniającej wartość produktu i usług dla klientów.
- Analiza produktowa i usługowa konkurencji: poznanie oferty konkurencji pozwoliło na identyfikację mocnych i słabych stron produktów oraz usług naszego klienta, oraz pozwoliło dostosować własne oferty tak, aby wyróżnić się na tle konkurencji.
- Analiza działań marketingowych: badanie działań marketingowych konkurentów, takich jak kampanie reklamowe, obecność w mediach społecznościowych czy strategia content marketingowa, pozwoliło zrozumieć, jakie kanały i treści są skuteczne w przyciąganiu klientów.
- Analiza haseł wpisywanych przez potencjalnych klientów w wyszukiwarce: to część analizy słów kluczowych, która pozwala zrozumieć, jakie frazy wyszukiwane są przez potencjalnych klientów. To umożliwia zoptymalizowanie treści na stronie internetowej oraz kampanii reklamowych.
Raport z analizy
Analiza przeprowadzona dla klienta z branży domów modułowych była przygotowana w dwóch oddzielnych raportach. Pierwszy obejmował analizę rynku, w której znalazły się elementy dotyczące danych statystycznych, otoczenia branżowe, trendów, segmentacji rynku, kanałów dystrybucji, analizy cenowej.
W drugiej części raport przedstawiała analizę konkurencji, w której skupiono się na głównych graczach na rynku. Analiza została poszerzona o badanie “Tajemniczego klienta”. Badanie miało na celu pozyskanie informacji na temat ilości sprzedanych domów przez konkurentów. Każdy z raportów zawierał główne wnioski oraz rekomendacje dla naszego klienta, które mógł wdrożyć w swojej firmie.
Autor: Dominika Będkowska
Ze względu na umowę o poufności w tym studium przypadku nie podajemy szczegółów ani wszystkich elementów wykonanej analizy rynku.
Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc w dalszym rozwoju Twojej firmy!