ANALIZA PEST
NA CZYM POLEGA ANALIZA PEST?
Analiza PEST jest jakościową metodologią badawczą, która służy do przeglądu makrootoczenia przedsiębiorstwa. Jej nazwa pochodzi od analizowanych aspektów:
- P – Political, czyli czynniki polityczne, w tym cały system polityczny i prawny kraju i regionu (np. Polski i Unii Europejskiej),
- E – Economic, czyli czynniki ekonomiczne, do których można zaliczyć m.in. tempo rozwoju gospodarczego i stopień zamożności społeczeństwa,
- S – Social, czyli czynniki społeczne, w tym dane demograficzne, styl życia, zmiany społeczne czy poziom wykształcenia,
- T – Technological, czyli czynniki technologiczne, które obejmują także wydatki na badania i rozwój, innowacje, trendy oraz tempo zmian w tym obszarze.
Aby kompleksowo przeanalizować makrootoczenie firmy, do analizy PEST warto również dołączyć dwa dodatkowe tematy. Wtedy mówi się o analizie PESTEL, która obejmuje również:
- E – Environment, czyli czynniki środowiskowe związane z dbałością o przyrodę i wpływem na planetę,
- L – Legal, czyli czynniki prawne obejmujące m.in. ustawy, kodeksy i dyrektywy danego kraju i regionu.
KIEDY WARTO ZASTOSOWAĆ ANALIZĘ PEST?
Analiza PEST pozwala dokonać szczegółowej oceny sytuacji przedsiębiorstwa na tle jego otoczenia makroekonomicznego. Znajomość czynników, które determinują rozwój rynku, kształtują branżę i oddziałują na firmę, ułatwia realizację szeregu zadań o charakterze operacyjnym i strategicznym, m.in.:
- opracowanie strategii wzrostu firmy i zidentyfikowanie najbardziej zyskownych obszarów rozwoju – nowe trendy, nisze, rynki, segmenty klientów czy dobrze rokujące obszary geograficzne,
- przeprowadzenie analizy wykonalności projektu i podjęcie decyzji o nowej inwestycji – np. wprowadzenie nowego produktu na rynek, zmiana technologii produkcji czy wdrożenie innowacji,
- zaprojektowanie oferty, marketingu i sprzedaży dostosowanych do zmieniającej się sytuacji rynkowej – np. trendów konsumenckich, innowacji technologicznych czy zmian prawnych,
- przygotowanie dokumentacji do pozyskania nowych źródeł finansowania – np. biznesplan dla inwestora, aplikacja o grant lub dotację.
DLACZEGO ZLECIĆ ANALIZĘ PEST WŁAŚNIE NAM?
Warunkami skuteczności stosowania analizy PEST są know-how i doświadczenie – od etapu pozyskania danych, przez ich weryfikację, harmonizację i analizę, aż po wnioskowanie oraz opracowywanie rekomendacji. W MarketHub posiadamy wszystkie te kompetencje, a także:
- potrafimy dotrzeć nawet do trudno dostępnych danych,
- znamy tysiące rzetelnych źródeł informacji,
- wyszukujemy informacje w 9 językach,
- korzystamy z profesjonalnych, nierzadko drogich narzędzi,
- posiadamy bogate doświadczenie w stosowaniu analizy PEST,
- pracowaliśmy dla wielu branż, w tym dla przemysłu, produkcji, segmentu innowacji oraz rynku handlu, e-commerce i usług.
KLIENCI CENIĄ NASZ RESEARCH
ZA ISTOTNY WKŁAD W ROZWÓJ ICH FIRM
DOŁĄCZ DO MAREK, KTÓRE ODNOSZĄ SUKCES
DZIĘKI NASZEMU RESEARCHOWI
JAK POMOGLIŚMY NASZYM KLIENTOM
PRZYKŁADOWE REALIZACJE Z 800+ WYKONANYCH PROJEKTÓW
Nie boimy się wyzwań – niszowych branż, trudno dostępnych danych czy skomplikowanych projektów.
Realizujemy badania i analizy rynkowe dla różnych sektorów, tematów i lokalizacji.