Biznes ustawicznie zmienia się i minęły już czasy, gdy o powodzeniu decydował tylko dostęp do odpowiedniej ilości pieniędzy. Obecnie to informacja w biznesie jest kluczowym kapitałem i zasobem – nierzadko o nieocenionej wartości. Jest tym bardziej ważna, że dostęp do zbyt wielu danych potrafi przytłoczyć i trzeba postawiać na umiejętną selekcję informacji.

W których obszarach biznesu warto skorzystać z tego kapitału? Oto kilka propozycji.

Bezpieczeństwo biznesu

Informacja w biznesie jest nieocenionym zasobem już na etapie rozpoczęcia współpracy z potencjalnym klientem. Np. analiza due diligence pozwala dowiedzieć się więcej o podmiocie, który chce podjąć współpracę, zrozumieć jego działalność i sprawdzić formalne umocowanie osoby mającej podpisać umowę. Takie podejście pozwala zminimalizować ryzyko podjęcia współpracy mogącej skończyć się problemami.

Rozwój biznesu

Nim jednak dojdzie do podpisania umowy, potencjalnego klienta trzeba znaleźć. A to nie uda się bez zrozumienia rynku, na który kierujemy swoje produkty czy usługi. Pomaga tu niesamowity potencjał, jaki drzemie w analizie rynku. Dzięki płynącym z niej informacjom można dobrze zdefiniować rynek docelowy, znaleźć firmy z targetowanej grupy, a następnie ocenić ich potencjał rozwojowy.

Jeśli wybrany rynek trzeba przeanalizować pod kątem jego perspektyw rozwoju, słusznym krokiem jest analiza trendów. Pozwala ona dostrzec, jak zmieniają się czynniki wpływające na ten rynek. Mogą to być np. nastroje i przyzwyczajenia konsumenckie, zmiany w technologii czy środowisku naturalnym.

W branżach, które zależą od rozwoju technologii i kierunku tego rozwoju, dobrym krokiem jest przeprowadzenie analizy potencjału innowacyjnego i sprawdzenie, jak rozwijają się np. opatentowane wynalazki i badania naukowe. Dużą wartość do biznesu wnosi także analiza konkurencji.

Proste wyszukiwanie informacji w podstawowej wyszukiwarce prowadzi do mocnego spłycenia zagadnienia, ograniczenia możliwości rozwoju i zamknięcia się na potencjał rynku. Stawka jest duża, dlatego warto sięgnąć po więcej.

Obserwacja otoczenia biznesowego

Klasyczną praktyką w biznesie jest obserwowanie, co robią inni gracze i jak się rozwijają. Nie wystarczy jednak proste monitorowanie stron internetowych czy mediów społecznościowych konkurencji. Aby móc wychwycić dobre praktyki pozwalające na rozwój firmy, warto wdrożyć szerszy benchmarking. Dzięki analizie porównawczej można wychwycić różne strategie rozwojowe wdrażane przez przedsiębiorstwa, których rozwój nas inspiruje.

W wykorzystaniu informacji jako drivera rozwoju najlepsze jest to, że nie ma tu jednego gotowego rozwiązania, ale można je dowolnie skonstruować, dostosowując do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa i realizując analizę rynku, analizę konkurencji czy po prostu research szyty na miarę.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Porozmawiajmy o tym, jak analiza rynku może pomóc Twojej firmie!

Skontaktuj się z nami