Wejście na nowy rynek to operacja niosąca ze sobą spore ryzyko. O wielu aspektach nowego rynku trzeba pomyśleć dużo wcześniej. Proces wejścia może trwać na tyle długo, że sprzyjająca koniunktura lub nastawienie społeczeństwa może się diametralnie zmienić. Co zrobić, żeby wiedzieć i móc przygotować się na ewentualne utrudnienia? Odpowiedzią jest dogłębna analiza rynku. 

Pasy bezpieczeństwa dla firmy

Możliwości zadbania o płynne wejście na rynek bez niespodzianek jest kilka. Jedną z nich na pewno jest przeprowadzenie dogłębnej analizy rynku. I mowa tu nie tylko o danych statystycznych, które powiedzą nam np. o wielkości potencjalnej grupy odbiorców i ich zasobności portfela. Mowa o pełnej analizie m.in. czynników, które wpływają na wzrost rynku czy barier mogących opóźnić ten proces. Przykładem mogą być bariery formalne i czas oczekiwania na uzyskania wymaganych pozwoleń czy certyfikatów. To także analiza otoczenia biznesowego, jak na przykład firmy dostawcze. Nie do pominięcia przed jest analiza przyszłej konkurencji, z którą przyjdzie się zmierzyć.

Analiza konkurencji i otoczenia firmy na nowym rynku

Może się wydawać, że do analizy konkurencji wystarczy lista największych graczy i ich oferta produktów czy usług. Jednak to za mało, aby na podstawie takich informacji wiedzieć, z kim będziemy walczyć o kawałek rynkowego tortu i kto faktycznie zjada największą jego część. Zadanie proste nie jest, bo potrzebne są również informacje o strategii sprzedażowej i marketingowej przyszłej konkurencji. Dlaczego? Ponieważ może okazać się, że pewne sposoby sprzedaży nie są przez nich wykorzystywane lub traktowane marginalnie, albo pewne grupy odbiorców są pomijane. A jeśli tak się dzieje, to dlaczego i czy nie należy z pewnych względów przyjąć podobnej strategii. Szczególnie, jeśli naszym celem wejścia na nowy rynek nie jest dokonanie rewolucji.

Sukces widziany oczami marki

Może jednak okazać się, że dobrze przeprowadzone wejście na nowy rynek będzie rewolucją dla firmy. Większa sprzedaż, większe przychody, większa rozpoznawalność w branży, która pociągnie za sobą dalszy rozwój. Zadanie łatwe nie jest, a proces analizy i przygotowania skutecznej strategii może trwać kilka miesięcy. Samodzielne wykonanie analizy rynku, może też nie być kompletne. Dlatego, warto skorzystać z usług firm, które niejedną taką analizę już mają za sobą, mają dedykowany zespół, który zna rynek i dysponują kontaktami do osób, które na rynku działają i mogą pomóc w dopasowaniu się do potrzeb czy wypełnić lukę na rynku.