Analiza rynku napojów bezalkoholowych

Napoje bezalkoholowe obejmują szeroką gamę produktów tj. soki owocowe i warzywne, woda butelkowana, napoje gazowane i energetyczne oraz gorące napoje. Jak wykazała analiza rynku napojów bezalkoholowych, według polskiego prawa są to napoje, które nie zawieją więcej niż 0,5% etanolu. Dowiedz się więcej o rynku napojów bezalkoholowych z naszego przeglądu.

Analiza rynku napojów bezalkoholowych

Napoje należą też do grupy FMCG, czyli tak zwanych towarów szybko rotujących — produktów o niskiej cenie i masowej zbywalności. Znajdują się również w tak zwanym koszyku zakupowym produktów spożywczych, który jest analizowany na potrzeby badań danych statystycznych.  Sprzedaż napojów podlega wahaniom sezonowym. Oznacza to, że w lecie oraz w grudniu następuje jej wzrost w porównaniu z pozostałymi okresami w roku. Sezonowości podlega również sprzedaż pod względem rozmiarów opakowań. W ciepłych miesiącach konsumenci częściej sięgają bowiem po mniejsze opakowania.

Szacuje się, że globalny rynek napojów bezalkoholowych ma osiągnąć wartość przychodów 987,3 mld USD w 2024 roku. Oczekuje się, że roczny wskaźnik wzrostu (CAGR 2024-2034) ma wynieść 6,7%, co spowoduje, że szacowana wartość rynku w 2034 roku wyniesie 1 889,42 mld USD.

Jak wygląda sytuacja na rynku polskim? Szacuje się, że przychody na rynku napojów bezalkoholowych w 2024 roku wyniosą 6,08 mld USD, natomiast roczny wskaźnik wzrostu ma wynieść 4,75% (CAGR 2024-2028). Oczekuje się, że wolumen napojów bezalkoholowych wyniesie 9,7 miliarda litrów w 2024 roku, a w 2025 roku wzrośnie o 1,7%.

Analiza rynku napojów bezalkoholowych

Preferencje Polaków

Rynek napojów bezalkoholowych można podzielić ze względu na rodzaj napoju: napoje gazowane, wody, soki, nektary i napoje niegazowane, napoje energetyczne, napoje energetyczne oraz napoje witaminowe. Napoje gazowane nadal dominują na rynku polskim, generując największą wartość sprzedaży — ponad 30% całkowitej sprzedaży na rynku. Jednakże, mimo ich dominacji, wzrost wartości sprzedaży nie jest tak dynamiczny, jak w innych kategoriach.  Na drugim miejscu znajduje się woda butelkowana. Trzecie miejsce zajmują soki, nektary i napoje niegazowane.

Wprowadzone 1 stycznia 2024 roku regulacje prawne ograniczające sprzedaż napojów energetycznych,  czyli tych z kofeiną w proporcji przewyższającej 150 mg/l lub tauryną,  dla osób pełnoletnich wpłynęły na sprzedaż tych produktów. Pierwsze badania wskazują, że sprzedaż ilościowa zmalała o 14 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Największe spadki odnotowały energetyki smakowe. Polacy kupili ich o 17 proc. mniej niż rok temu; klasycznych o 12 proc.

Trendy na rynku napojów bezalkoholowych

Zmieniające się preferencje klientów i nowe trendy nie omijają rynku napojów bezalkoholowych. Bardzo silnie widoczną zmianą jest zwrot w stronę opcji prozdrowotnych. Producenci zmieniają składy produktów na prostsze i bardziej naturalne. Dodatkowo dążą oni do redukcji cukru, zarówno po to, żeby uniknąć wprowadzonej opłaty cukrowej, jak i dopasować swój produkt do zwiększającej się świadomości zdrowotnej klientów. W przypadku produktów gazowanych klienci często sięgają po wersje light, które są postrzegane jako zdrowsze.

Kolejnym trendem jest profilowanie napojów dla konkretnych grup odbiorców, szczególnie dla dzieci, sportowców, ale również graczy komputerowych czy kobiet. Efektem tych działań są produkty o różnych składach dopasowanych do potrzeb danej grupy i o różnym wyglądzie. Ten drugi czynnik jest szczególnie ważny w segmencie dla dzieci.

W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój rynku napojów bezalkoholowych, a w szczególności wzrost zainteresowania piwem i winem bezalkoholowym. Ten trend wynika z kilku czynników, z których jednym z najważniejszych jest zmieniające się podejście konsumentów do zdrowego stylu życia oraz preferowanie opcji bezalkoholowych. Trend ten jest widoczny na rynku winpiw.

Autorka: Katarzyna Kucia

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.