Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce

Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce

Napoje bezalkoholowe to według polskiego prawa napoje, które nie zawierają więcej niż 0,5% etanolu. Należą do nich między innymi woda, soki, herbata, kawa mrożona czy napoje gazowane. Jest to więc rynek z wieloma segmentami, znacząco różniącymi się między sobą. Napoje należą też do grupy FMCG, czyli tak zwanych towarów szybko rotujących – produktów o niskiej cenie i masowej zbywalności. Znajdują się również w tak zwanym koszyku zakupowym produktów spożywczych, który jest analizowany na potrzeby badań danych statystycznych.

Sytuacja na rynku napojów bezalkoholowych w Polsce

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, wartość sprzedaży detalicznej towarów w kategorii “żywność oraz napoje bezalkoholowe” w punktach sprzedaży detalicznej wyniosła 185.409 mln zł w 2018 roku i wzrosła do 198.388 mln zł w 2019 roku.

Na początku 2021 roku odnotowano spadek sprzedaży niektórych rodzajów napojów bezalkoholowych. Jednym z powodów tej obniżki jest wzrost cen spowodowany tak zwaną opłatą cukrową, czyli podatkiem od napojów zawierających cukier, substancje słodzące, a także kofeinę i taurynę. Ceny takich napojów wzrosły średnio o 32%. Według Centrum Monitorowania Rynku, w ciągu pierwszych 5 tygodni obowiązywania podatku wartość sprzedaży napojów bezalkoholowych spadła o 16% w porównaniu z poprzednim rokiem. Spadła sprzedaż takich produktów jak mrożone herbaty, napoje gazowane, napoje energetyczne oraz wody smakowe. Innymi czynnikami wpływającymi na tę sytuację są restrykcje związane z pandemią oraz warunki pogodowe.

Kategorią produktów bezalkoholowych, które w ostatnich latach mocno zyskują na popularności, są piwa bezalkoholowe. We wrześniu 2018 roku, w porównaniu do tego samego czasu rok wcześniej, wartość ich sprzedaży wzrosła aż o 68,5%. Dotyczy to przede wszystkim tego typu napojów z zerową zawartością alkoholu. W związku ze wzrostem sprzedaży piw bezalkoholowych poszerza się również oferta producentów w tym segmencie.

Głównym kanałem sprzedaży napojów bezalkoholowych są sklepy małoformatowe, które w 2018 roku odpowiadały za ponad 40% sprzedaży. Na drugim miejscu znajdują się dyskonty.

Sprzedaż napojów podlega wahaniom sezonowym. Oznacza to, że w lecie oraz w grudniu następuje jej wzrost w porównaniu z pozostałymi okresami w roku. Sezonowości podlega również sprzedaż pod względem rozmiarów opakowań. W ciepłych miesiącach konsumenci częściej sięgają bowiem po mniejsze opakowania.

Liderzy rynku napojów bezalkoholowych w Polsce

Liderzy na polskim rynku napojów bezalkoholowych różnią się w zależności od segmentu typu napoju.

Najwięksi producenci wody butelkowanej:

  • Nestle (marka Nałęczowianka),
  • Danone (marka Żywiec Zdrój),
  • Muszynianka.

Najwięksi producenci w segmencie soków i nektarów:

  • Maspex (marki Tymbark, Kubuś, Caprio i Tarczyn),
  • Hortex,
  • Grupa Polmlek (marka Fortuna).

Najwięksi producenci napojów gazowanych:

  • Coca-Cola,
  • Pepsi,
  • Colain (marka Hellena).

Trendy na rynku napojów bezalkoholowych w Polsce

Zmieniające się preferencje klientów i nowe trendy nie omijają rynku napojów bezalkoholowych. Bardzo silnie widoczną zmianą jest zwrot w stronę opcji prozdrowotnych. Producenci zmieniają składy produktów na prostsze i bardziej naturalne. Dodatkowo dążą oni do redukcji cukru, zarówno po to, żeby uniknąć wprowadzonej opłaty cukrowej, jak i dopasować swój produkt do zwiększającej się świadomości zdrowotnej klientów. W przypadku produktów gazowanych, klienci często sięgają po wersje light, które są postrzegane jako zdrowsze.

Kolejnym trendem jest profilowanie napojów dla konkretnych grup odbiorców, szczególnie dla dzieci, sportowców, ale również graczy komputerowych czy kobiet. Efektem tych działań są produkty o różnych składach dopasowanych do potrzeb danej grupy i o różnym wyglądzie. Ten drugi czynnik jest szczególnie ważny w segmencie dla dzieci.

Chcesz lepiej poznać swoją branżę – wartość rynku, trendy, firmy i potencjał rozwoju?

Zapytaj o analizę rynkuanalizę konkurencji!

Ponieważ jest to usługa dopasowywana do indywidualnych potrzeb klienta,
skontaktuj się z nami i powiedz, jakich informacji potrzebujesz.
Przygotujemy bezpłatną wycenę projektu i zaproponujemy konkretne rozwiązania.

Autor: Luiza Rach

Źródła:

Dziedzinowe bazy wiedzy, Główny Urząd Statystyczny.

Producenci napojów będą musieli szukać nowych produktów i swoich nisz, Monika Dyrda, Nielsen, Wiadomości Handlowe, www.wiadomoscihandlowe.pl.

Rynek napojów bezalkoholowych 2019, Nielsen, www.nielsen.com.

Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce, Hurt&Detal, www.hurtidetal.pl.

Wpływ opłaty cukrowej na sprzedaż napojów bezalkoholowych, Centrum Monitorowania Rynku, www.cmr.com.pl.