rynek żywności dietetycznej i ekologicznej

Rynek żywności dietetycznej i ekologicznej w Polsce wykazuje niezwykle dynamiczny charakter rozwoju tego sektora. W ostatnich latach zaobserwowano istotny wzrost zainteresowania żywnością ekologiczną.  Co skutkuje powstaniem licznych inicjatyw i wydarzeń związanych z tą tematyką.  Jest to wyraźnym odzwierciedleniem zmian zachodzących w preferencjach konsumentów.

Analiza rynku żywności dietetycznej i ekologicznej

Analiza rynku wykazała, że rosnącą popularność zarówno żywności ekologicznej, jak i dietetycznej. Szacuje się, że światowy rynek żywności ekologicznej wart jest 125 mld EUR, z czego prawie całość tej sumy pochodzi z Europy i USA. Natomiast światowy rynek zdrowiej żywności osiągnął 802 mld USD w 2022 roku. Jak wygląda sytuacja w Polsce? Rynek cateringu dietetycznej w Polsce ma osiągnąć ponad 3 mld PLN w 2023 roku. Jest to wzrost o 20% r/r. Natomiast rynek produktów ekologicznych w 2023 roku ma osiągnąć ok. 1,5 mld PLN.

Branża cateringu dietetycznego

Według przeprowadzonych badań wynika, że już 12% Polaków  korzysta lub korzystało w przeszłości z cateringu dietetycznego. Są to głównie mieszkańcy dużych miast. Jak twierdzi Paweł Wróbel, CEO firmy cateringowej Nice To Fit You „Dziś świadomość tego, jak ważne jest, to co zjadamy i jaki wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie ma jakość naszych posiłków, jest na coraz wyższym poziomie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że żyjemy coraz szybciej i coraz większa grupa osób zwyczajnie nie ma czasu na gotowanie, a jednocześnie chce jeść dobrze, smacznie i zdrowo.” Według badań w Polsce działa obecnie 550 podmiotów świadczących usługi cateringu dietetycznego. W czasie największego piku w pandemii w 2021 na rynku działało ponad 800 podmiotów. Na rynku można zauważyć zjawisko konsolidacji. Obecnie czterech największych graczy ma ok. 30% rynku.

Wzrosty na rynku żywności ekologicznej

Rynek żywności ekologicznej notuje znaczący wzrost na całym świecie, stając się kluczowym elementem transformacji systemu żywnościowego. UE zobowiązała się do osiągnięcia celu, który zakłada, że 25%-30% obszarów rolnych będzie przeznaczonych na produkcję zielonej żywności. Dynamiczny rozwój tego sektora przyciąga uwagę zarówno konsumentów, jak i rolników, co jest widoczne w rosnącym obszarze upraw ekologicznych na całym świecie. Obecnie zielone uprawy zajmują 76,4 miliona hektarów na całym świecie, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 11 milionów hektarów z 1999 roku. USA są liderem na rynku żywności ekologicznej, stanowiąc aż 39% udziału, co przekłada się na wartość 48,6 mld EUR. Całkowita wartość rynku żywności ekologicznej w Europie wynosi 54,5 mld EUR. Zauważalny jest także rozwój tego rynku w Chinach, zarówno pod względem produkcji, jak i konsumpcji.

W Polsce obecnie mamy 507 tys. ha obszarów objętych certyfikacją ekologicznych. Stanowi to 3,5% obszarów rolnych.  W 2022 roku w Polsce podmiotów zajmujących się przetwórstwem ekologicznym było 1216 – o wiele więcej niż kilka lat temu. Jednak porównując np. z Niemcami (9100), Francją (9000), Włochami (6000) widać jak dużo można zrobić na tym rynku.

rynek żywności dietetycznej i ekologicznej

Trendy na rynku żywności dietetycznej i ekologicznej

Na rynku żywności dietetycznej i ekologicznej można zaobserwować następujące trendy.
  • Produkty wegańskie – Wzrastające zainteresowanie dietą roślinną przekłada się na rosnącą popularność produktów wegańskich. Konsumentom zależy nie tylko na etycznych aspektach, ale również na zdrowym stylu życia, co sprawia, że produkty wegańskie stają się kluczowym segmentem rynku żywności ekologicznej.
  • Świeże produkty – Współczesne trendy w kierunku zdrowego stylu życia skupiają się na spożywaniu świeżych produktów. Produkty organiczne, zwłaszcza te oznaczone jako bio, zyskują na popularności, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na naturalne, pełnowartościowe jedzenie.
  • Diety wykluczające – Wzrastająca liczba osób zmagających się z alergiami czy nietolerancjami skłania producentów do oferowania produktów zgodnych z różnymi dietami wykluczającymi pewne składniki. Bezglutenowe czy bezlaktozowe produkty znajdują swoje miejsce na półkach sklepów ekologicznych.
  • Zero West – Świadomość ekologiczna skłania konsumentów do wyboru produktów pakowanych w opakowania kompostowalne lub rezygnacji z opakowań w ogóle. Trend zero waste to nie tylko ekologiczne opakowania, ale także minimalizacja odpadów i korzystanie z surowców roślinnych.

Wyzwania i perspektywy

Obecnie największym wyzwaniem dla rynku jest wojna na Ukrainie i związana z nią inflacja. Podwyżki cen dotknęły zwłaszcza roślin strączkowych oraz herbat ziołowych. Pomimo tych wyzwań, rynek żywności ekologicznej i dietetycznej utrzymuje się na ścieżce dynamicznego rozwoju. Wskazuje to na rosnące zainteresowanie i świadomość konsumentów na całym świecie. Polska jest wciąż małym graczem w porównaniu z niektórymi krajami europejskimi. Jednak ma ogromny potencjał do dalszego rozwoju w tej dziedzinie, co stanowi zachętę do podejmowania nowych inicjatyw i inwestycji.

Dodatkowo w połowie stycznia europosłowie zatwierdzili dyrektywę, która wpłynie na rynek produktów ekologicznych. Nowe przepisy mają uprościć i uwiarygodnić oznakowanie towarów. Nie będzie można dłużej bez dowodu stosować ogólnych oświadczeń środowiskowych, takich jak „przyjazny dla środowiska”, „naturalny”, „biodegradowalny”, „neutralny dla klimatu” czy „ekologiczny”. Jeżeli dyrektywę zatwierdzi Rada UE, państwa członkowskie będą miały 24 miesiące od publikacji w Dzienniku Urzędowym UE na wprowadzenie zmian. 

Autorzy: Cyprian Laskowski, Katarzyna Kucia

Ten tekst nie jest pełną analizą rynku, którą wykonujemy dla naszych klientów.
Ta publikacja zawiera tylko wybrane informacje o rynku, które możemy pogłębić i rozszerzyć na indywidualne zamówienie.

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.