Dla jednego z naszych klientów opracowaliśmy raport dotyczący rynku napojów. Jednym z jego części był rynek herbaty. Poniżej znajdziecie trochę informacji jakie udało nam się zgromadzić dla potrzeb projektu.
Herbata była jednym z pierwszych produktów spożywczych, którym handlowano na skalę międzynarodową. Była również ważnym filarem gospodarki Chin i Japonii. Dzisiaj światowy rynek herbaty nadal zdominowany jest przez kraje azjatyckie.
Mimo zaobserwowanego niewielkiego spadku sprzedaży w ostatnich latach, produkt ten nadal odgrywa istotną rolę w obrotach placówek handlowych. Wraz ze spadkiem sprzedaży odnotowano również nieznaczny spadek przeciętnego spożycia herbaty.
Przeciętne spożycie herbaty (w kg) na 1 osobę w gospodarstwie domowym w 2016 roku wynosiło 0,05 kg. Dla porównania w 2010 roku było to 0,07 kg.
Polski rynek herbaty wart jest około 2 mld zł według badania Euromonitor International. Popularność tego segmentu zwiększają specjalistyczne sklepy, które oferują bardzo wysokiej klasy produkt za adekwatną cenę. Polskie społeczeństwo upodobało sobie herbatę czarną – jej udział w rynku to około 60%. Na drugiej pozycji uplasowała się herbata ziołowa, na trzeciej zielona, a następnie owocowa i czerwona[1].
Liderzy rynku herbaty
Z danych wynika, że pod względem wartości sprzedaży w 2016 roku liderem rynku herbaty w Polsce jest Unilever Group, właściciel takich marek jak: Lipton i Saga. Kolejne pozycje w zestawieniu zajęły odpowiednio: Herbapol Lublin S.A (13,1%), Tata Global Beverages Ltd. (7,2%), Mokate (4,6%) oraz Posti S.A (3,7%). Unilever triumfowało także w zestawianiu najczęściej kupowanych marek. Dwie z nich, należące do spółki, w 2016 roku cieszyły się największą popularnością wśród konsumentów. Najbardziej Lipton (16,9%), który zajął pierwsze miejsce w tym zestawieniu. W gronie najczęściej kupowanych brandów znalazły się także: Saga (13,5%), Big – Active (6,7%), Herbapol (6,2%) oraz Tetley (3,8%).[2].
Według danych GUS do Polski sprowadzono w 2017 roku herbatę o wartości ponad 447 milionów złotych (wartość importu w PLN, wg. Bazy handlu zagranicznego GUS). Najczęściej herbata importowana jest z Kenii, Indii, Sir Lanki oraz Chin.
Średnia cena herbaty (za 100 g) w Polsce wynosi 4,18 zł. Najtaniej herbatę kupimy w województwie opolskim – 3,32, zł za 100 g, najdrożej jest zaś w podkarpackim, aż 4,96 za 100 g.
Trendy na rynku herbaty
Analitycy rynku uważają, że choć herbata to dla Polaków tradycyjny napój, to jej popularność traci na rzecz kawy, której konsumpcja w Polsce dynamicznie rośnie. Dane Euromonitora pokazują, że w przeciągu ostatnich 10 lat, konsumpcja kawy w Polsce wzrosła aż o 80 proc., podczas gdy konsumpcja herbaty notuje słabe, ale wciąż spadki. Dane GUS-u o imporcie herbaty z paru ostatnich lat również wskazują na brak wzrostu na rynku – w 2009 r. import herbaty wyniósł 344 mln zł, a w 2013 – 325 mln zł[3].
Źródła:
[1], Rynek kawy w Polsce wart 5,3 mld zł, a herbaty – 2 mld zł, portalspozywczy.pl, dostępny [1.11.2017].
[2] Raport Lipton i Saga liderami rynku herbaty w Polsce, dlahandlu.pl, dostęp [1.11.2017].
[3] Ministerstwo Skarbu Państwa, Obraz polskiego rynku herbaty, dostępny [1.11.2017].
[4] Główny Urząd Statystyczny
Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc w dalszym rozwoju Twojej firmy!