Dla jednego z naszych klientów opracowaliśmy raport dotyczący rynku napojów. Jednym z jego części był rynek herbaty. Poniżej znajdziecie trochę informacji jakie udało nam się zgromadzić dla potrzeb projektu.

Herbata była jednym z pierwszych produktów spożywczych, którym handlowano na skalę międzynarodową. Była również ważnym filarem gospodarki Chin i Japonii. Dzisiaj światowy rynek herbaty nadal zdominowany jest przez kraje azjatyckie.

Mimo zaobserwowanego niewielkiego spadku sprzedaży w ostatnich latach, produkt ten nadal odgrywa istotną rolę w obrotach placówek handlowych. Wraz ze spadkiem sprzedaży odnotowano również nieznaczny spadek przeciętnego spożycia herbaty.

Przeciętne spożycie herbaty (w kg) na 1 osobę w gospodarstwie domowym w 2016 roku wynosiło 0,05 kg. Dla porównania w 2010 roku było to 0,07 kg.

Polski rynek herbaty wart jest około 2 mld zł według badania Euromonitor International. Popularność tego segmentu zwiększają specjalistyczne sklepy, które oferują bardzo wysokiej klasy produkt za adekwatną cenę. Polskie społeczeństwo upodobało sobie herbatę czarną – jej udział w rynku to około 60%. Na drugiej pozycji uplasowała się herbata ziołowa, na trzeciej zielona, a następnie owocowa i czerwona[1].

Liderzy rynku herbaty

Z danych wynika, że pod względem wartości sprzedaży w 2016 roku liderem rynku herbaty w Polsce jest Unilever Group, właściciel takich marek jak: Lipton i Saga. Kolejne pozycje w zestawieniu zajęły odpowiednio: Herbapol Lublin S.A (13,1%), Tata Global Beverages Ltd. (7,2%), Mokate (4,6%) oraz Posti S.A (3,7%). Unilever triumfowało także w zestawianiu najczęściej kupowanych marek. Dwie z nich, należące do spółki, w 2016 roku cieszyły się największą popularnością wśród konsumentów. Najbardziej Lipton (16,9%), który zajął pierwsze miejsce w tym zestawieniu. W gronie najczęściej kupowanych brandów znalazły się także: Saga (13,5%), Big – Active (6,7%), Herbapol (6,2%) oraz Tetley (3,8%).[2].

Według danych GUS do Polski sprowadzono w 2017 roku herbatę o wartości ponad 447 milionów złotych (wartość importu w PLN, wg. Bazy handlu zagranicznego GUS). Najczęściej herbata importowana jest z Kenii, Indii, Sir Lanki oraz Chin.

Średnia cena herbaty (za 100 g) w Polsce wynosi 4,18 zł. Najtaniej herbatę kupimy w województwie opolskim – 3,32, zł za 100 g, najdrożej jest zaś w podkarpackim, aż 4,96 za 100 g.

Trendy na rynku herbaty

Analitycy rynku uważają, że choć herbata to dla Polaków tradycyjny napój, to jej popularność traci na rzecz kawy, której konsumpcja w Polsce dynamicznie rośnie. Dane Euromonitora pokazują, że w przeciągu ostatnich 10 lat, konsumpcja kawy w Polsce wzrosła aż o 80 proc., podczas gdy konsumpcja herbaty notuje słabe, ale wciąż spadki.  Dane GUS-u o imporcie herbaty z paru ostatnich lat również wskazują na brak wzrostu na rynku – w 2009 r. import herbaty wyniósł 344 mln zł, a w 2013 – 325 mln zł[3].

Źródła:

[1], Rynek kawy w Polsce wart 5,3 mld zł, a herbaty – 2 mld zł, portalspozywczy.pl, dostępny [1.11.2017].

[2] Raport Lipton i Saga liderami rynku herbaty w Polsce, dlahandlu.pl, dostęp [1.11.2017].

[3] Ministerstwo Skarbu Państwa, Obraz polskiego rynku herbaty, dostępny [1.11.2017].

[4] Główny Urząd Statystyczny

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc w dalszym rozwoju Twojej firmy!

Zadzwoń lub napisz do nas! 503 666 166 lub 668 759 555

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.