Analiza rynku herbaty

Analiza rynku herbaty wykazała, że w 2020 r. światowe spożycie herbaty wyniosło około 6,3 mld kg i szacuje się, że do 2025 roku osiągnie 7,4 mld kg. Jest to drugi, po wodzie, najpopularniejszy napój na świecie. Rynek herbat obejmuje nie tylko segment napojów gorących, ale również herbaty mrożone i napoje herbaciane gotowe do spożycia. 

Analiza rynku herbaty

Herbata do Polski trafiła w okresie panowania króla Jana Kazimierza. Jednak picie tego napoju rozpowszechniło się dopiero w XIX w. głównie, na terenie zaboru rosyjskiego. Według najnowszych danych wynika, że Polacy zajmują 3 miejsce w Europie i 9 na świecie pod względem konsumpcji herbaty. Wartość polskiego rynku herbaty osiągnęła 2,5 mld PLN w 2020 r. W 2021 r. Polacy najczęściej wybierali czarną herbatę ekspresową. Głównie wynika to z szerokiego i łatwego dostępu do tego typu wariantu – taki rodzaj herbaty dostępny jest blisko w 90% polskich sklepów.

Analiza rynku herbaty

Eksport herbaty

Pomimo że w Polsce nie ma sprzyjającego klimatu do uprawy herbaty, Polska jest potęgą w konfekcjonowaniu, czyli sprowadzania w postaci szuszu herbaty, a następnie dzielenia, mieszania i pakowania produktu, aby ostatecznie przesłać go do końcowego odbiorcy.  Herbata w formie suszu sprowadzana jest głównie z Kenii i Indii. Herbata z Polski trafia głównie do krajów Unii Europejskiej (65% w 2020 r.): Francji, Holandii, Niemiec czy Szwecji. Pozostałe rynki zbytu to Wielka Brytania, USA, Australia czy Kanada.  W 2020 r. Polski eksport herbaty wyniósł 29 tys. ton o wartości 241 mln EUR. Polska jest jednym ze światowych liderów w eksporcie wysokiej jakości herbaty. Zajmuje 4 miejsce na świecie, po tradycyjnych producentach herbat takich jak Indie czy Chiny. Producenci z Polski mają w swoich ofertach najpopularniejsze herbaty tj. czarna, zielona, biała, jak również herbaty ziołowe i owocowe (mięta, rumianek, malina, żurawina, dzika róża, aronia i owoce leśne). 

Analiza rynku herbaty

Rynek herbaty podczas pandemii

Potwierdzono naukowo, że świeża i dobra jakościowo herbata wpływa na pozytywnie na ogólną kondycję układu odpornościowego organizmu. Ze względu na to, że herbata kojarzona jest z właściwościami rozgrzewającymi, największa sprzedaż notowana jest w okresie jesienno-zimowym. Jednak w marcu 2020 r. na początku pandemii zanotowano duży wzrost sprzedaży herbaty. Co więcej, podczas całego okresu pandemii spożycie herbaty wzrosło na całym świecie. Od tego czasu na popularności zyskują herbaty z mieszanek ziół mających właściwości zdrowotne. Szczególną popularnością cieszą się te mieszanki, które wzmacniają odporność, wspomagają odchudzanie czy zwiększają energię. W trakcie pandemii, ze względu na obostrzenia i dużą zachorowalność, np.  w Indiach, spadła liczba zbiorów, szczególnie herbaty z najmłodszych listków zbieranych w okresie wiosennym.

Herbaciane trendy

Media społecznościowe kreują nowe wzorce konsumpcji również w piciu herbaty. Według raportu trendów Pinterest na 2022 r. najczęściej wyszukiwanymi hasłami będą m.in. „estetyka przyjęcia z herbatą”, „tea party w stylu vintage”, „herbata butterfly pea” i „pomysły na herbatę”. Na platformach tj. TikTok, Instagram czy Facebook dużą popularność osiągają filmy z napojami herbacianymi z różnych stron świata tj. niebiesko-fioletowa herbata Butterfly Pea Tea z Kenii, bubble tea z Tajwanu czy matcha z Japonii.  

Herbata a mikroplastik

Na całym świecie, również w Polsce konsumenci są coraz bardziej świadomi. Co raz częściej zwracają uwagę na skład produktu, skąd pochodzi dany produkt oraz fair trade. Herbata, pod kątem ekologicznym pojawia się najczęściej w związku z mikroplastikiem uwalniającym się do środowiska z zaparzanych torebek.  Podczas badania ustalono, że z pojedynczej torebki na herbatę w temperaturze parzenia uwalnia się do wody około 11,6 miliarda cząsteczek mikroplastiku i 3,1 miliarda nanoplastiku. Natomiast herbata w torebkach jest jednym z najpopularniejszych typów herbaty sprzedawanej na całym świecie. W Europie 77% konsumowanych herbaty to herbata w torebkach.

Autor: Katarzyna Kucia

Źródła:

  • Ceny i udziały wartości herbaty – analiza kategorii, Wiadomości Spożywcze
  • Pinterest Predicts Report 2022, Pinterest
  • Poland tastes good. A brief guide to Polish agri-food offer, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR)
  • Herbata w Polsce. Historia herbaty w Europie, Czajnikowy 
  • Pandemia zmieniła rynek herbaty, Wiadomości Handlowe
  • Some plastic with your tea?, McGill
  • Polska potentatem herbacianym. Na świecie wyprzedzają nas tylko cztery kraje, Business Insider.
  • Trzy trendy na rynku napojów w 2022 roku, Dla Handlu

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.