Analiza rynku czekolady

Obecnie branża spożywcza zmaga się z wieloma trudnościami, takimi jak rosnąca inflacja, niepewność w zapewnieniu łańcucha dostaw czy coraz większe koszty produkcji. Mimo powyższych problemów analiza rynku czekolady prognozuje dalszy stabilny rozwój rynku wyrobów czekoladowych nawet o 5-6% rocznie.

Analiza rynku czekolady

Raport „Światowy i polski rynek czekolady”, Euromonitor na lata 2023-2027 wykazał, że w ubiegłym roku statystyczny Polak zjadł średnio 5,7 kilograma czekoladowych słodyczy. Natomiast do roku 2027 wartość ta ma wzrosnąć do 6,2 kilograma. Jak podano, wartość polskiego rynku słodyczy czekoladowych w czerwcu br. sięgnęła 8,483 mld zł, czyli o 10,9% więcej niż rok wcześniej. Dane NielsenaIQ wykazują jednocześnie dwukrotnie szybszy wzrost wartościowy rynku w stosunku do ilościowego – z 189,9 tys. ton w roku poprzednim do 200,6 tys. ton produkcji za ubiegły rok. Za przyczynę tej sytuacji podano inflację konsumencką oraz producencką. Ponadto w raporcie podano wartość sprzedaży światowego rynku czekoladowych słodyczy, która w 2021 r. wyniosła 115 mld dol. Prognozuje się, że do 2027 r. wzrośnie ona do 159,1 mld dol.

analiza rynku czekolady

Polska wśród światowych liderów w eksporcie czekolady

Z raportu wynika, że Polska utrzymała zeszłoroczne wysokie 4. miejsce w rankingu największych eksporterów czekolady na świecie. W tej kategorii wyprzedzają nas jedynie Włochy (27,3%), Niemcy (17%) i Belgia (11%). Udział Polski w rynku szacowany jest obecnie na poziomie 7,3%. Nasz przodujący producent wyrobów czekoladowych, zamierza utrzymać swoją pozycję w branży i wzmacniać ją w kolejnych latach. Lotte Wedel, o którym mowa, wraz z amerykańskim Mondelez i włoskim Ferrero, posiadają 50% udziałów w rynku czekolady, co czyni je liderami w Europie Środkowo-Wschodniej. Kolejne miejsca zajmują Goplana, Storck, Nestle, Wawel i Mars.

analiza rynku czekolady

Prognozy dla rynku czekolady

Rynek czekolady zmaga się obecnie z szeregiem trudności o charakterze zarówno lokalnym, jak i globalnym. Podwyżki cen na wielu obszarach (na przestrzeni ostatniego roku produkty mleczne podrożały o blisko 80%, a cena cukru wzrosła dwukrotnie w ciągu ostatniego roku), wojna za wschodnią granicą, osłabienie złotego czy niestabilność w zapewnieniu łańcucha dostaw – to tylko niektóre wyzwania, z jakimi musi się dzisiaj zmierzyć branża słodyczy w Polsce.  Niezależnie od tych okoliczności dane z raportu „Światowy i polski rynek czekolady”, Euromonitor na lata 2023-2027 prognozują stabilny wzrost wartości światowego rynku czekoladowych słodyczy o około 5-6% rocznie. Optymistyczne dla branży rokowania oparte są na przewidywanym zwiększaniu spożycia czekoladowych wyrobów oraz na wprowadzaniu przez producentów nowości w asortymencie. Ze względu na spore nasycenie rynku czekolady w Polsce szansę na rozwój upatruje się również w eksporcie.

Trendy na rynku czekolady

Branża wyrobów czekoladowych chcąc utrzymać swoją pozycję, będzie stawiać czoła nowym wymaganiom rynku. Jak pokazują badania przeprowadzone przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, wśród Polaków rośnie świadomość konsumencka. Podczas zakupów coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na cenę, ale także na jakość produktów. Przede wszystkim dla uzyskania wysokiej jakości produktów producenci powinni:

· zachować krótki skład

· stosować naturalne surowce pochodzące ze sprawdzonych, certyfikowanych źródeł

· nie stosować sztucznych ulepszaczy

Badania pokazują, że wzrasta również liczba konsumentów ceniących trend kuchni wegańskiej, dlatego istnieje również potrzeba stosowania roślinnych zamienników znanych dotąd produktów. Innym kierunkiem rozwoju staje się także zamiana opakowań wykonanych z tworzyw sztucznych na papierowe lub wyprodukowanych w sposób zrównoważony. Takie działania proekologiczne będą również miały wpływ na pozytywny wizerunek firmy.


Autor: Basia Wargocka

Źródła:

  • PAP. Polska jest czekoladową potęgą. Ile zjadamy jej rocznie?
  • GUS. Dostawy na rynek krajowy oraz spożycie niektórych artykułów konsumpcyjnych na 1 mieszkańca w 2021 roku.
  • Handelextra . Wedel podnosi ceny swoich produktów o 20%.
  • Wiadomości spożywcze. Co czeka branżę czekoladową w perspektywie 5 lat? Czynniki warunkujące kondycję rynku.
  • Portal spożywczy. Wedel: Jesienią podniesiemy ceny, choć nie wyrówna to wzrostu kosztów.
  • Money. Polak wydaje 190 zł rocznie na słodycze. Polska w czołówce światowych eksporterów czekolady
  • Wiadomości handlowe. W 2022 na rynku czekolady będzie się liczył krótki skład, dobre naturalne surowce, brak ulepszaczy i sztucznych składników.

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.