Obecnie branża spożywcza zmaga się z wieloma trudnościami, takimi jak rosnąca inflacja, niepewność w zapewnieniu łańcucha dostaw czy coraz większe koszty produkcji. Mimo powyższych problemów analiza rynku czekolady prognozuje dalszy stabilny rozwój rynku wyrobów czekoladowych nawet o 5-6% rocznie.
Analiza rynku czekolady
Raport „Światowy i polski rynek czekolady”, Euromonitor na lata 2023-2027 wykazał, że w ubiegłym roku statystyczny Polak zjadł średnio 5,7 kilograma czekoladowych słodyczy. Natomiast do roku 2027 wartość ta ma wzrosnąć do 6,2 kilograma. Jak podano, wartość polskiego rynku słodyczy czekoladowych w czerwcu br. sięgnęła 8,483 mld zł, czyli o 10,9% więcej niż rok wcześniej. Dane NielsenaIQ wykazują jednocześnie dwukrotnie szybszy wzrost wartościowy rynku w stosunku do ilościowego – z 189,9 tys. ton w roku poprzednim do 200,6 tys. ton produkcji za ubiegły rok. Za przyczynę tej sytuacji podano inflację konsumencką oraz producencką. Ponadto w raporcie podano wartość sprzedaży światowego rynku czekoladowych słodyczy, która w 2021 r. wyniosła 115 mld dol. Prognozuje się, że do 2027 r. wzrośnie ona do 159,1 mld dol.
Polska wśród światowych liderów w eksporcie czekolady
Z raportu wynika, że Polska utrzymała zeszłoroczne wysokie 4. miejsce w rankingu największych eksporterów czekolady na świecie. W tej kategorii wyprzedzają nas jedynie Włochy (27,3%), Niemcy (17%) i Belgia (11%). Udział Polski w rynku szacowany jest obecnie na poziomie 7,3%. Nasz przodujący producent wyrobów czekoladowych, zamierza utrzymać swoją pozycję w branży i wzmacniać ją w kolejnych latach. Lotte Wedel, o którym mowa, wraz z amerykańskim Mondelez i włoskim Ferrero, posiadają 50% udziałów w rynku czekolady, co czyni je liderami w Europie Środkowo-Wschodniej. Kolejne miejsca zajmują Goplana, Storck, Nestle, Wawel i Mars.
Prognozy dla rynku czekolady
Rynek czekolady zmaga się obecnie z szeregiem trudności o charakterze zarówno lokalnym, jak i globalnym. Podwyżki cen na wielu obszarach (na przestrzeni ostatniego roku produkty mleczne podrożały o blisko 80%, a cena cukru wzrosła dwukrotnie w ciągu ostatniego roku), wojna za wschodnią granicą, osłabienie złotego czy niestabilność w zapewnieniu łańcucha dostaw – to tylko niektóre wyzwania, z jakimi musi się dzisiaj zmierzyć branża słodyczy w Polsce. Niezależnie od tych okoliczności dane z raportu “Światowy i polski rynek czekolady”, Euromonitor na lata 2023-2027 prognozują stabilny wzrost wartości światowego rynku czekoladowych słodyczy o około 5-6% rocznie. Optymistyczne dla branży rokowania oparte są na przewidywanym zwiększaniu spożycia czekoladowych wyrobów oraz na wprowadzaniu przez producentów nowości w asortymencie. Ze względu na spore nasycenie rynku czekolady w Polsce szansę na rozwój upatruje się również w eksporcie.
Autor: Basia Wargocka
Źródła:
- PAP. Polska jest czekoladową potęgą. Ile zjadamy jej rocznie?
- GUS. Dostawy na rynek krajowy oraz spożycie niektórych artykułów konsumpcyjnych na 1 mieszkańca w 2021 roku.
- Handelextra . Wedel podnosi ceny swoich produktów o 20%.
- Wiadomości spożywcze. Co czeka branżę czekoladową w perspektywie 5 lat? Czynniki warunkujące kondycję rynku.
- Portal spożywczy. Wedel: Jesienią podniesiemy ceny, choć nie wyrówna to wzrostu kosztów.
- Money. Polak wydaje 190 zł rocznie na słodycze. Polska w czołówce światowych eksporterów czekolady
- Wiadomości handlowe. W 2022 na rynku czekolady będzie się liczył krótki skład, dobre naturalne surowce, brak ulepszaczy i sztucznych składników.