Analiza rynku masła

Analiza rynku masła wykazała, że masło jest jednym z najbardziej drożejących produktów w ostatnim czasie. Przeciętna cena masła świeżego o zawartości tłuszczu ok. 82,5% za kilogram w 2021 roku wynosiła 22,20 zł. Dowiedz się jak wygląda obecna sytuacja na tym rynku.

Analiza rynku masła

Wartość światowego rynku masła wyniosła 18,4 mld USD w 2021 rok. Według szacunków wartość globalnego rynku ma osiągnąć 27,8 mld USD do roku 2027 roku z rocznym wzrostem o 3,9% pomiędzy 2022-2027.

W 2020 roku wyprodukowano 255 tys. ton masła. Od 2004 do 2020 roku produkcja przemysłowa masła w Polsce zwiększała się rok do roku. Rok 2021 był wyjątkiem – zakłady przetwórcze wyprodukowały o 6% mniej masła niż w roku ubiegłym (232 tys. ton). Jednak według danych GUS w okresie pierwszych pięciu miesięcy 2022 r. wytworzono 108 tys. ton masła, o 2% więcej niż w porównywalnym okresie 2021 r.

Produkcja i cena masła

W 2021 roku średnio 4,34 kg masła na mieszkańca było konsumowanych w Unii Europejskiej W tym samym roku w całej Unii Europejskiej wyprodukowano 2075 tys. ton masła. Jest to spadek o 2,9% do roku poprzedniego. Liderem w produkcji masła są Niemcy (471 tys. ton). Drugie miejsce przypadło Francji (407 tys. ton). Natomiast trzecie miejsce zajmuje Irlandia (275 tys. ton). Polska zajęła 4 miejsce w produkcji masła w 2021 roku.

Analiza rynku masła
Ceny masła w Unii Europejskiej na w połowie września 2022 roku kształtowały się następująco:

Analiza rynku masła

Według Indeksu cen w sklepach detalicznych masło podrożało w sierpniu 2022 roku o 45,2%, natomiast margaryna o 58,4% (do analogicznego okresu sierpień 2021). Wzrost cen spowodowany jest głównie wzrostem kosztów produkcji w tym głównie kosztów energii i pracy.

Eksport i import masła

W okresie styczeń-czerwiec UE wyeksportowała o 4% mniej masła w porównaniu z rokiem 2021. W pierwszym półroczu 2022 r. wzrósł eksport masła z UE do: USA (1%), Arabii Saudyjskiej (13%), Korei Płd. (21%), Szwajcarii (38%) czy Wielkiej Brytanii (86%). Zanotowano również spadek w eksporcie do Chin o 31%.

W okresie styczeń – kwiecień 2022 roku nastąpił wzrost wartości eksportu masła z Polski oraz innych tłuszczy otrzymywanych z mleka z 67 mln EUR do 152 mln EUR. Jest to wzrost o ponad 126%. Ilościowo sprzedaż za granicę była większa o 45% i wyniosła 26 tys. ton. W pierwszych czterech miesiącach 2022 roku wzrosła również wartość importu masła oraz innych tłuszczy otrzymywanych z mleka wzrosła z 68 tys. EUR do 87 tys. EUR. Od stycznia do kwietnia 2022 roku importowano do Polski 14 tys. ton tych produktów – jest to spadek o ponad 4 tony w porównaniu ubiegłym rokiem.

Zagrożenia na rynku masła

Obecna sytuacja na rynku masła i wyrobów maślanych wskazuje na spadek sprzedaży w tym segmencie. W okresie od czerwca 2021 do maja 2022 sprzedaż masła spadła o 14%, natomiast margaryna i miksy maślane zaliczyły spadek na poziomie ok. 8-9 proc. Dlatego też głównym zagrożeniem dla rynku masła jest inflacja, która powoduje wzrost cen, który przekłada się na niższą sprzedaż. Z tego też powodu Polacy chętniej wybierają tańsze alternatywy dla masła takie jak margaryny czy misy maślane. Co więcej, popyt na żywność pochodzenia roślinnego wzrasta ze względu na rosnącą świadomość konsumentów w zakresie dobrostanu zwierząt. Rynek zamienników roślinnych szybko się rozwija. Dodatkowo istnieje coraz większe przekonanie, że produkty roślinne są zdrowsze i bezpieczniejsze.

Autor: Katarzyna Kucia

Źródła:

  • Bank Danych Lokalnych 
  • Mlekovita produkuje 30 proc. masła w Polsce, PortalSpożywczy.pl 
  • Production of Butter, CLAL
  • Milk Market Situation, European Commission
  • Co za wystrzał cen w sklepach. Cukier otwiera listę drożyzny, Business Insider
  • Sytuacja na rynku mleka w Unii Europejskiej, PFHB
  • Rynek Mleka, Zintegrowany System Rolniczej Informacji Rynkowej

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.