Szacuje się, że rynek produktów dla dzieci w Polsce osiągnął wartość 9,48 mld zł w 2015 roku, a do  2021 będzie rosnąć o 4,5-5% w skali roku.

Od 2014 roku możemy zaobserwować stały wzrost wartości rynku artykułów przeznaczonych dla dzieci, na co korzystny wpływ ma ożywienie gospodarcze, polepszenie jakości życia Polaków, a co za tym idzie zwiększenie wydatków konsumenckich. Ponadto, zmiany w polityce prorodzinnej i dofinansowanie od Rządu Polskiego przyczyniają się do rozwoju branży produktów dziecięcych.

JAKOŚĆ I INNOWACJE

Eksperci zauważyli, że Polacy wydają mniej na produkty dla swoich dzieci niż w krajach rozwiniętych. Nie zmienia to jednak faktu, iż wybierają produkty wysokiej jakości, a także szukają nowych firm i innowacji. Zyskuje na tym sprzedaż internetowa, gdzie producenci zamieszczają dodatkowe informacje o swoich wyrobach. W porównaniu do roku 2015 sprzedaż on-line wzrosła o kilkanaście procent, a producenci zamierzają zwiększać swoje udziały w rynku. Przez to sklepy niezależne mogą stracić swój udział w rynku nawet o 5% w przeciągu najbliższych 3 lat.

SEGMENTY RYNKU

Wyróżniamy pięć segmentów rynku: odzież dla dzieci, obuwie dla dzieci, zabawki, kosmetyki oraz żywność dla dzieci, z czego największym z nim i zajmującym blisko 35% sprzedaży całego rynku jest odzież. Liderem na rynku jest marka 5-10-15. Istotną rolę zaczynają odgrywać polskie marki takie jak
Ekoubranka czy Pampicio.

Poniższa tabela ukazuje ceny wybranych produktów na terenie Polski oraz województwa Mazowieckiego.

Jednostka terytorialna Kurtka (2-6 lat) z tkaniny, ocieplana Spodnie (6-11 lat) z tkaniny typu jeans Rajstopy (2-6 lat) bawełna z udziałem innych włókien półbuty dziecięce skórzane na podeszwie nieskórzanej – za 1 parę
2015 2016 2015 2016 2015 2016 2015 2016
Polska 121,97 124,25 66,91 58,33 15,64 15,94 158,31 157,50
Mazowieckie 135,25 134,99 74,24 72,93 16,80 16,37 156,46 154,11

Źródło: Bank Danych Lokalnych GUS

WARTOŚĆ RYNKU

Rynek zabawek oceniany jest na około miliarda złotych, z czego największy procent udziałów posiadają koncerny międzynarodowe takie jak: Lego, Hasbro czy Mattel. W 2016r. zarobiono 830 642 293 zł na eksporcie zabawek w tym, między innymi: samochodzików poruszanych na pedały, lalek a także wózków dla lalek i innych.

Tak optymistyczne prognozy na przyszłość może zaburzyć raport Głównego Urzędu Statystycznego na lata 2015-2020. Przewiduje on, iż od 2016 r. liczba noworodków będzie maleć, a w 2050 r. spodziewane jest 277,6 tys. urodzeń, a zatem o około 24% mniej niż w wyjściowym roku prognozy.

Opracowanie: Izabella Jeleń

Bibliografia:
1. “Prognoza ludności rezydującej dla Polski na lata 2015 – 2050” – GUS
2. Bank Danych Lokalnych “Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych 2015 i 2016” – GUS
3. „Import/Export – obroty ogółem, wyszczególnienie według nomenklatury nominalnej 2016” – GUS
4.https://www.forbes.pl/przywodztwo/rynek-zabawek-w-polsce-cobi-cdrl-wader-szumisie/7z3qnk0
5.
http://www.dlahandlu.pl/handel-wielkopowierzchniowy/wiadomosci/rynek-zabawek-w-polsce-wart-jest-2-5-mld-zl,52244.html
6. http://www.rp.pl/Analizy-Rzeczpospolitej/305239875-Rynek-produktow–dla-dzieci-wart-miliardy.html