Analiza rynku artykułów dziecięcych

Problem demograficzny czy obrót wtórny na rynku to aktualnie największe problemy, z jakimi musi się zmierzyć branża artykułów dziecięcych w Polsce.  Analiza artykułów dziecięcych wykazała, że branża ta zanotowała 2,3% spadek wartości w stosunku do roku ubiegłego.

Analiza rynku artykułów dziecięcych w Polsce

Badanie rynku artykułów dziecięcych wykazuje, że wartość rynku artykułów dziecięcych w Polsce w 2020 r. na 14,49 mld zł. Sektor ten obejmuje swoim zakresem szereg produktów, począwszy od odzieży i obuwia dziecięcego, poprzez zabawki, kosmetyki dla dzieci, artykuły higieniczne, żywność dla niemowląt aż do mebli dziecięcych, wózków i fotelików. Wartość światowego rynku samych tylko zabawek w 2021 szacowana jest na 156,5 mld dol. Eksperci prognozują ponad 7,5-procentowy wzrost w latach 2022-2027 (do wartości 249,6 miliarda dolarów). W Polsce – wg danych z panelu RMD Research – roczna wartość rynku zabawek wyniosła około 4 mld zł. Co więcej , w 2022 roku przewiduje się, że przychody w segmencie odzieży dziecięcej wyniosą ponad 263 mld dolarów przy prawie 3-procentowym wzroście rocznym (CAGR 2022-2026).

analiza artykułów dziecięcych

E-commerce rośnie w siłę

Jak wykazuje najnowszy raport Izby gospodarki Elektronicznej „Mr&Mrs E-commerce 2022” spośród wszystkich zakupów dokonywanych w sieci, aż 21% (trzecie miejsce po kategorii „uroda” i „moda”) stanowią artykuły dziecięce. Tendencja migracji zakupów do kanału internetowego wzrosła w 2020 r. o 40,5% r/r i prognozowany jest jej dalszy wzrost, do czego w szczególności przyczynił się okres pandemii.  Natomiast rynek zabawek sprzedawanych w Internecie będzie rósł – nawet w tempie 10% rocznie. Rodzice najchętniej kupują artykuły w kategoriach „sport i rekreacja”, „klocki” oraz „gry”. Spośród czołowych marek znalazły się kolejno Lego (61%), MGA (36%), Mattel (29%) oraz Trefl (23%). Najczęściej wybieranymi platformami zakupowymi wskazano Allegro, Zalando, H&M, CCC oraz Eobuwie.

Ponadto, analiza segmentu sprzedaży internetowej wykazała silny rozwój rynku odzieży używanej, jak również rosnącą popularność niszowych, często ekologicznych marek. Według raportu Accenture z kwietnia 2022 roku, 44% Polaków przed dokonaniem zakupu odzieżowego najpierw zapoznaje się z ofertą sklepów używanych – offline lub online. E-zakupy stały się codziennością.

Demografia zagrożeniem dla branży artykułów dziecięcych

Największym zagrożeniem dla rozwoju rynku produktów dla dzieci jest demografia. W 2020 r. odnotowano rekordowo niski poziom urodzeń, natomiast prognozuje się, że tendencja ta nie ulegnie odwróceniu. Dane GUS prognozują spadek liczby urodzeń o około 24% w latach 2015 – 2050. Przewiduje się również zmniejszenie liczby dzieci w grupie wiekowej od 0 do 3 roku życia w okresie od 2021 do 2026 aż o 15%. Dlatego w najtrudniejszej sytuacji w nadchodzących latach mogą znaleźć się segmenty mające w swojej ofercie żywność dla niemowląt, artykuły higieniczne oraz wózki dziecięce i foteliki samochodowe. W przypadku dwóch ostatnich kategorii dodatkowym zagrożeniem jest chętnie wybierany przez rodziców rynek wtórny.

Kierunek rozwoju rynku produktów dziecięcych

W ostatnich latach znacząco wzrosła świadomość konsumentów. Klienci zwracają szczególną uwagę nie tylko na cenę produktów, ale również na jakość materiałów, z których zostały one wykonane. Taki trend przejawiają również rodzice, którzy cenią sobie artykuły najwyższej jakości. W związku z powyższym zwracają oni szczególną uwagę na kosmetyki naturalne czy organiczne. Kupując zabawki, coraz częściej sięgają po te, które zostały wykonane z ekologicznych materiałów, pochodzących z certyfikowanych źródeł. Już kilka lat temu Niels B. Christiansen, dyrektor generalny The Lego Group, zapowiedział, że do 2030 roku firma zainwestuje w rozwój materiałów, które umożliwią zachowanie wysokiej jakości i wytrzymałości plastiku przy jednoczesnym pozyskiwaniu go ze zrównoważonych źródeł. Inni producenci również rozwijają serie produktów, które wykonane są np. z materiałów pochodzących z recyklingu. Podobne tendencje są zauważalne w branży ubranek dla dzieci czy innych kategoriach dedykowanych najmłodszym.

Autor: Basia Wargocka

Źródła:

  • Omnichannel News. Dealavo przeanalizowało polski rynek zabawek online.
  • Forbes. Dzień Dziecka. Która zabawka budzi najwięcej emocji? Nowe badania.
  • Dla handlu. Sprzedaż produktów dla dzieci migruje do internetu.
  • GUS. Prognoza ludności rezydującej1 dla polski na lata 2015 – 2050.
  • Eizba. Raport „Mr&Mrs E-commerce 2022”
  • Gemius „E-commerce w Polsce 2021”
  • Prnewswire. Global Toys Market (2022 to 2027) – Industry Trends, Share, Size, Growth, Opportunity and Forecasts
  • Accenture. „Drugie życie ubrań. Jak Polacy kupują, odsprzedają, naprawiają i pozbywają się ubrań?”
  • Businessinsider. Nie, Lego nie rezygnuje z plastiku. Nadepnięcie gołą stopą na klocek ma nadal zaboleć

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.