Porcelana to materiał, z którego od setek lat wytwarza się zastawę stołową. Określana mianem „białego złota” jest materiałem nie tylko trwałym, ale i ekologicznym. Europejski przemysł ceramiczny jest jedną z najstarszych gałęzi przemysłu w Europie. Analiza rynku porcelany pokazuje,  że Polska jest jednym z głównych graczy w tym sektorze.

Globalny rynek porcelany

W 2020 r. największymi światowymi eksporterami porcelany były Chiny (3,92 mld USD), Bangladesz (32,3 mln USD) i Indonezja (32 mld USD). Wartość światowego rynku porcelany stołowej wyniosła 22,1 mld USD w 2021 r. 

Region Azji i Pacyfiku jest jednym z najszybciej rozwijających się regionalnych rynków ceramiki stołowej ze względu na wysoki popyt ze strony krajów rozwijających się, takich jak Indie i Chiny. Kluczowymi czynnikami napędzającymi rynek porcelany jest rosnąca liczba domów ze względu na rosnącą populację. Ponadto rosnąca liczba hoteli, restauracji i innych lokali gastronomicznych napędza wzrost rynku. 

Analiza rynku porcelany w Polsce 

Polska porcelana jest znana na całym świecie z wysokiej jakości, starannego i ręcznego wykonania oraz wyjątkowego wzornictwa. Szczególnie popularna na zagranicznych rynkach jest porcelana z Bolesławca, często określana jest jako znak rozpoznawczy polskiego garncarstwa. Porcelana z Bolesławca cieszy się dużym zainteresowaniem w Japonii i Korei  Południowej.  

Polskie fabryki porcelany mają długą historię. Na rynku polskim najstarszą firmą zajmującą się porcelaną jest fabryka w Ćmielowie. Fabryka założona w 1790 roku, zajmuje się produkcją porcelany szlachetnej, obecnie należący do Polskiej Grupy Porcelanowej. Grupa ta jest jednym z największych producentów zastawy stołowej w Europie.  

Eksport i import na rynku porcelany

analiza rynku porcelany

Polski import produktów ceramicznych był wart 1,21 mld USD w 2021 r. W 2021 r. głównym odbiorcą eksportu porcelany stołowej z Polski były Niemcy – ponad 4 667 260 kg o wartości 26 mln USD. Drugim głównym eksporterem była Holandia – 846 097 kg o wartości 5,9 mln USD, a na trzeciej pozycji w zestawieniu zajęła Francja – 1 139 430 kg o wartości 4,8 mln USD. 

Z kolei Polski eksport produktów ceramicznych wyniósł 1,32 mld USD w 2021 r. W tym samym roku Polska najwięcej importowała produktów ceramicznych z Chin – 27 850 551 kg o wartości ponad 76,6 mln USD, Niemiec – 3 297 205 kg o wartości 25,9 mln USD oraz Holandii 679 851 kg o wartości 2,9 mln USD.   

 Produkcja porcelany na świecie  

Głównymi producentami, eksporterami i konsumentami produktów ceramicznych w Europie są: Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Portugalia, Polska, Holandia i Rumunia. Europejska porcelana dominuje na rynku produktów high-end.  

 

Produkcja porcelany w Europie, w tym również w Polsce notuje spadek r/r. Produkcja porcelany, porcelany stołowej i naczyń kuchennych w Polsce wyniosła w 2021 roku blisko 20 tys. ton, co oznacza spadek o 3,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Przewiduje się, że przychody z produkcji pozostałej porcelany i ceramiki w Polsce wyniosą 1,111,45 mln USD do 2025 r. 

Podsumowując warto obserwować rynek ceramiczny zarówno na świecie, jak i w Polsce ponieważ jest rynkiem dojrzałym, stabilnym o ugruntowanej rentowności.

Autor: Katarzyna Kucia

Źródła:

  • UN Comtrade Database
  • Poland Exports of ceramic products
  • Poland Imports of Ceramic products
  • Porcelain Tableware Market
  • Ceramic tableware market – growth, trends, covid-19 impact, and forecasts (2022 – 2027)
  • Production of porcelain or china tableware and kitchenware in Poland from 2018 to 2021
  • Projekt Mirai. Japończycy zakochani w ceramice z Bolesławca. Na czym polega fenomen tej fascynacji?
  • Industry revenue of “manufacture of other porcelain and ceramic products“ in Poland from 2012 to 2025

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166 lub 668 759 555

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.