Porcelana to materiał, z którego od setek lat wytwarza się zastawę stołową. Określana mianem „białego złota” jest materiałem nie tylko trwałym, ale i ekologicznym. Europejski przemysł ceramiczny jest jedną z najstarszych gałęzi przemysłu w Europie. Analiza rynku porcelany pokazuje,  że Polska jest jednym z głównych graczy w tym sektorze.

Globalny rynek porcelany

W 2020 r. największymi światowymi eksporterami porcelany były Chiny (3,92 mld USD), Bangladesz (32,3 mln USD) i Indonezja (32 mld USD). Wartość światowego rynku porcelany stołowej wyniosła 22,1 mld USD w 2021 r. 

Region Azji i Pacyfiku jest jednym z najszybciej rozwijających się regionalnych rynków ceramiki stołowej ze względu na wysoki popyt ze strony krajów rozwijających się, takich jak Indie i Chiny. Kluczowymi czynnikami napędzającymi rynek porcelany jest rosnąca liczba domów ze względu na rosnącą populację. Ponadto rosnąca liczba hoteli, restauracji i innych lokali gastronomicznych napędza wzrost rynku. 

Analiza rynku porcelany w Polsce 

Polska porcelana jest znana na całym świecie z wysokiej jakości, starannego i ręcznego wykonania oraz wyjątkowego wzornictwa. Szczególnie popularna na zagranicznych rynkach jest porcelana z Bolesławca, często określana jest jako znak rozpoznawczy polskiego garncarstwa. Porcelana z Bolesławca cieszy się dużym zainteresowaniem w Japonii i Korei  Południowej.  

Polskie fabryki porcelany mają długą historię. Na rynku polskim najstarszą firmą zajmującą się porcelaną jest fabryka w Ćmielowie. Fabryka założona w 1790 roku, zajmuje się produkcją porcelany szlachetnej, obecnie należący do Polskiej Grupy Porcelanowej. Grupa ta jest jednym z największych producentów zastawy stołowej w Europie.  

Eksport i import na rynku porcelany

analiza rynku porcelany

Polski import produktów ceramicznych był wart 1,21 mld USD w 2021 r. W 2021 r. głównym odbiorcą eksportu porcelany stołowej z Polski były Niemcy – ponad 4 667 260 kg o wartości 26 mln USD. Drugim głównym eksporterem była Holandia – 846 097 kg o wartości 5,9 mln USD, a na trzeciej pozycji w zestawieniu zajęła Francja – 1 139 430 kg o wartości 4,8 mln USD. 

Z kolei Polski eksport produktów ceramicznych wyniósł 1,32 mld USD w 2021 r. W tym samym roku Polska najwięcej importowała produktów ceramicznych z Chin – 27 850 551 kg o wartości ponad 76,6 mln USD, Niemiec – 3 297 205 kg o wartości 25,9 mln USD oraz Holandii 679 851 kg o wartości 2,9 mln USD.   

 Produkcja porcelany na świecie  

Głównymi producentami, eksporterami i konsumentami produktów ceramicznych w Europie są: Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Portugalia, Polska, Holandia i Rumunia. Europejska porcelana dominuje na rynku produktów high-end.  

 

Produkcja porcelany w Europie, w tym również w Polsce notuje spadek r/r. Produkcja porcelany, porcelany stołowej i naczyń kuchennych w Polsce wyniosła w 2021 roku blisko 20 tys. ton, co oznacza spadek o 3,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Przewiduje się, że przychody z produkcji pozostałej porcelany i ceramiki w Polsce wyniosą 1,111,45 mln USD do 2025 r. 

Podsumowując warto obserwować rynek ceramiczny zarówno na świecie, jak i w Polsce ponieważ jest rynkiem dojrzałym, stabilnym o ugruntowanej rentowności.

Autor: Katarzyna Kucia

Źródła:

  • UN Comtrade Database
  • Poland Exports of ceramic products
  • Poland Imports of Ceramic products
  • Porcelain Tableware Market
  • Ceramic tableware market – growth, trends, covid-19 impact, and forecasts (2022 – 2027)
  • Production of porcelain or china tableware and kitchenware in Poland from 2018 to 2021
  • Projekt Mirai. Japończycy zakochani w ceramice z Bolesławca. Na czym polega fenomen tej fascynacji?
  • Industry revenue of “manufacture of other porcelain and ceramic products“ in Poland from 2012 to 2025

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.