Rynek ślubny w Polsce
przegląd rynku
przegląd rynku
Branża ślubna ma charakter wielosegmentowy. W jej skład wchodzą takie kategorie jak: domy weselne i catering, muzyka weselna, fotografia ślubna, moda ślubna czy dodatki np. gadżety, kwiaty czy zaproszenia. Z badania przeprowadzonego przez agencję Go Online wynika, że ponad połowa obiektów weselnych znajdujących się w Polsce to hotele i obiekty hotelowe. 17.9% stanowią pałace, dworki i zamki, domy weselne nieco ponad 10%, restauracje 9,4%, a pozostałe 6,8% to inne, nietypowe obiekty.
Aby ułatwić swoim gościom organizację imprezy, większość z nich oferuje w postaci outsorcingu dodatkowe usługi. Do najpopularniejszych należą: zapewnienie fotografa i kamerzysty, zakontraktowanie zespołu muzycznego, dekoracja wnętrza, zatrudnienie wodzireja, nagłośnienie sali oraz catering. Rynek ślubny charakteryzuje się swego rodzaju odpornością na zmiany gospodarcze. Najważniejszym czynnikiem kształtującym rynek w tym przypadku, są zmiany demograficzne.
Rekordowym rokiem pod względem liczby zawartych małżeństw był rok 2008, w którym sakramentalne „tak” powiedziało sobie ponad 257 tysięcy par. W późniejszych latach liczba małżeństw sukcesywnie malała, obecnie mamy do czynienia z sytuacją raczej stabilną – w 2015 udzielono ponad 188 tysięcy ślubów, w 2016 ponad 193 tysiące, a w 2017 ponad 192 tysiące. Najwięcej małżeństw zawierają mężczyźni i kobiety między 25 a 29 rokiem życia.
Ogólnie wysoka liczba nowożeńców utrzymuje się wśród osób między 20 a 39 rokiem życia. Szacowane zmiany w strukturze demograficznej Polski wskazują, że ta grupa wiekowa w następujących latach ulegnie zmniejszeniu, w związku z czym można spodziewać się zmniejszonego zainteresowania rynkiem ślubnym.
Na fali zwiększonego zainteresowania rozwinął się w Polsce rynek sukni ślubnych. Liczbę salonów z modą ślubną można szacować na ponad 3 tysiące w całym kraju. Panny młode rozpoczynają poszukiwania sukni na 400 dni przed planowanym terminem ślubu, a wśród kolorów nadal króluje klasyczna biel.
Panny młode, które wzięły udział w sondażu portalu ABC Ślubu do ulubionych marek firm i projektantów zaliczyły: Promariage, Karolina Twardowska Atelier, Juda Pietkiewicz, Oksana Mukha, Fulara & Żywczyk, Mia Lavi oraz Rina Cossack. Świadczy to, o rosnącym zainteresowaniu unikatowymi projektami realizowanymi w Polsce.
Nowożeńcy przeznaczają na organizację wesela średnio 80 tysięcy złotych. Najchętniej biorą ślub w sierpniu, wrześniu lub czerwcu i zapraszają nie więcej niż 200 osób.
Obserwacja branży ślubnej pozwala zauważyć kilka trendów kreujących się w ostatnich latach. Do najważniejszych z nich, należy wzrastająca chęć do personalizacji zarówno ślubu jak i uroczystości weselnej. Na popularności zyskują gadżety i dekoracje wykonane metodą DIY i handmade, nietuzinkowe torty (na przykład torty babeczkowe), gadżety i atrakcje, takie jak: fotobudki, nietypowe kolory sukni ślubnych, a także wybór jednego tematu przewodniego nawiązującego do zainteresowań samych nowożeńców. Następuje odejście od tradycyjnej uroczystości, na rzecz wydarzenia mocno dopasowanego do nowożeńców.
Rynek ślubny w ostatnich latach znacznie rozwinął się dzięki dobrej passie z lat 2007-2009, w związku z czym przy spadającej liczbie zawieranych małżeństw oraz szacowanych zmianach demograficznych można spodziewać się znacznego wzrostu konkurencji na rynku oraz obniżenia kosztów organizacji wesela, na korzyść nowożeńców.
Przed przedsiębiorcami działającymi w branży stoją nowe wyzwania i możliwości. Okazją do rozwinięcia się w nowym kierunku może być wprowadzone w 2016 roku zezwolenie na udzielanie ślubów cywilnych poza urzędem stanu cywilnego, z czego korzysta coraz więcej par.
Na rynku wciąż zyskuje i ulega profesjonalizacji zawód konstultanta ślubnego. Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych liczy dziewiętnastu certyfikowanych członków. Osób uprawiających ten zawód, niezrzeszonych, można naliczyć kilkadziesiąt (na podstawie PKT). Pośrednik wspierający młodą parę w organizacji wesela to zawód wymagający dobrej znajomości branży i dużej elastyczności. Dobrze rokujący na przyszłość konsultant, w zależności od stawki, może zarobić nawet 11 tysięcy złotych za jedno zlecenie.
Autor: Katarzyna Matczuk
Źródła:
[2] Branża ślubna – firmy liczą na millenialsów
[3] Branża ślubna ucierpi przez niż demograficzny
[4] Czas na biznes: dom weselny
[5] Jakie są koszty wesela? Co radzą nowożeńcy?
[6] Konsultanci ślubni zarabiają nawet 11 tys. zł
[8] Ozdoby ślubne – analiza rynku branży ślubnej w Polsce
[9] Polowanie na panny młode. Wedding.pl swata przyszłe pary z firmami świadczącymi usługi ślubne
[10] Racjonalność Wyborów Konsumentów Na Przykładzie Branży Ślubnej
[11] Struktura ludności według wieku od 1970 r.
[12] Rocznik Demograficzny 2017
[13] Rynek obiektów weselnych w Polsce 2016
[14] Rynki odporne na kryzys: Branża Ślubna – Dekoracje ślubne
Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc w dalszym rozwoju Twojej firmy!
ul. Morawskiego 5/327
30-102 Kraków, Polska
M: +48 668 759 555
M: +48 503 666 166
E: info@markethub.pl
Właścicielem strony i marki Markethub jest:
Infomedia Group Sp. z o.o. Sp. k.
NIP:6793149555
REGON:367268936
KRS:0000677473
We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.
If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Polityka prywatności