Analiza rynku sprzętu AGD

Analiza rynku sprzętu AGD w Polsce wykazała, że w 2018 roku branża zainwestowała w naszą gospodarkę niemal 1,3 mld zł. Polski rynek dużego i małego AGD nadal dynamicznie się rozwija, co wpływa na wzrost m.in. inwestycji i zatrudnienia. 

Analiza rynku sprzętu AGD w Polsce

Polska plasuje się obecnie na pierwszym miejscu wśród krajów Unii Europejskiej pod względem produkcji dużego AGD. Za naszymi plecami znajdują się Niemcy i Włochy. Jak podaje Związek Pracodawców AGD – Applia, mieszczące się w Polsce firmy produkujące sprzęt AGD, zarobiły ponad 21 mld zł w ostatnim roku. 

Jesteśmy również jednym z największych eksporterów sprzętu AGD w Europie. Wartość eksportu w 2018 roku wyniosła około 16 mld zł, zaspokajając głównie rynek niemiecki (24%), brytyjski (11%) oraz francuski (10%).

Sektor AGD zatrudnia w Polsce łącznie około 100 tys. pracowników. Blisko 27 tys. osób zatrudnionych jest przez producentów, natomiast pozostała część (około 75 tys. osób) to pracownicy poddostawców.

Jaki sprzęt najczęściej produkujemy?

Według danych z GUS w 2018 roku znajdujące się w Polsce fabryki sprzętu AGD wyprodukowały aż 6,7 mln sztuk pralek. Był to najczęściej produkowany sprzęt tej branży. Natomiast nieco niższy nakład miały zmywarki do naczyń (4,4 mln sztuk), chłodziarki i zamrażarki  (3,2 mln sztuk), suszarki do prania (2,9 mln sztuk). Ponad milionowy nakład osiągnęły również młynki, miksery, roboty kuchenne i sokowirówki (łącznie 1,7 mln sztuk) oraz kuchnie elektryczne (1,4 mln sztuk).

Producenci AGD w Polsce

Dynamiczny rozwój gospodarczy jaki ma miejsce w ostatnich latach także w Polsce, znacząco wpływa na chęci znanych producentów do wprowadzania nowych technologii, zwiększania produkcji jak i zatrudnienia, a także tworzenie nowych fabryk. Przykładem tego jest firma Whirlpool, która na inwestycje w ubiegłym roku miała przeznaczyć blisko 58 mln zł. Z kolei firma BSH, w której zatrudnienie w latach 2013-2018 wzrosło o 60%, planuje pozyskiwanie kolejnych pracowników. Również szwedzka firma Electrolux zamierza w latach 2018-2020 zainwestować w swoje polskie oddziały około 50 mln zł. Do producentów mających w Polsce swoje fabryki dołączy niebawem również Miele. Ten niemiecki koncern do 2020 roku otworzy fabrykę w gminie Ksawerów, gdzie zatrudnienie znajdzie około 350 osób.

Liderzy polskiego rynku AGD

Wśród liderów na polskim rynku sprzętu AGD są producenci zagraniczni. Na liście znajdują się:

  • BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH,
  • Electrolux,
  • Whirlpool,
  • LG,
  • Samsung Electronics.

Największym polskim potentatem w branży AGD jest firma Amica, która połowę swojej produkcji eksportuje do 40 krajów. W pierwszej połowie 2018 roku firma osiągnęła zyski sprzedaży w wysokości 367,2 mln zł.

Trendy na rynku AGD

Klienci są obecnie coraz bardziej świadomi swoich wyborów. Wiedzą czego potrzebują i coraz częściej kierują się już nie tylko najniższą ceną podczas zakupów. Liczy się dla nich przede wszystkim wydajność sprzętu AGD, niezawodność oraz innowacyjność. Dodatkowo można to zauważyć w sprzedaży produktów klasy premium. Około 20% dużego AGD zostaje zakupionych właśnie tej klasy. Według badania GFK produkty, w nazwie których występuje przedrostek „smart”, mają cenę o 50% wyższą od produktów tradycyjnych.

Coraz częściej klienci dokonują zakupów z sektora AGD w Internecie. Ma to związek przede wszystkim z wygodą, brakiem czasu, a także wieloma możliwościami jakie dają sklepy internetowe. Obecnie około 46% mężczyzn i 36% kobiet dokonuje zakupu sprzętu AGD online. Wynika to z badania „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku”.

Autor: Michał Sum

Źródła:

  • Produkcja ważniejszych wyrobów przemysłowych w grudniu 2018 roku
  • Polska Agencja Inwestycji i Handlu – AGD
  • Rynek RTV/AGD w Polsce. Zachowania konsumentów, a działania marketingowe elektromarketów
  • Coraz lepsza sytuacja polskiej branży AGD w Polsce. Rośnie produkcja i zapotrzebowanie na pracowników
  • Sektor AGD potwierdza swoją mocną pozycję na regionalnym rynku pracy
  • Amica: Marże na rynku AGD są nadal problemem
  • Rynek AGD w Polsce rośnie. Ponad 21 mld zł

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.