Przedstawiona analiza rynku aut elektrycznych w Polsce traktuje o trendach sprzedażowych, zmianach w infrastrukturze oraz przedstawia prognozy na następne lata.
Analiza rynku samochodów elektrycznych w Polsce
Samochody z napędem elektrycznym cieszą się coraz większą popularnością, także na rynku Polskim. Chociaż w naszym kraju liczba pojazdów bezemisyjnych rośnie wolniej niż na Zachodzie, to widać znaczący wzrost w tym sektorze.
Analiza rynku wykazała, że w czerwcu 2022 roku liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych przekroczyła 50 tysięcy (dokładnie – 50 990). Od stycznia liczba ta wzrosła o 12 207 pojazdów. To o 45% większy wzrost niż w pierwszej połowie zeszłego roku.
Wśród prawie 49 tysięcy aut osobowych 48% z nich stanowiły samochody całkowicie elektryczne BEV (ang. battery electric vehicles) – w liczbie 23 698 sztuk. Resztę – 25 185 szt. – stanowiły auta hybrydowe typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles).O wiele mniej liczy grupa aut dostawczych i ciężarowych (2107) oraz autobusów (762).
Chociaż posiadanie elektryka jest obiecującą inwestycją, to dla polskich konsumentów koszt zakupu jest w dalszym ciągu zbyt wysoki. Największy udział w tym sektorze mają firmy – odpowiadają za 90 proc. przychodów. W głównej mierze są to samochody służbowe lub lekkie ciężarowe, z przeznaczeniem do jazdy w obrębie dużych miast – głównie ze względu na brak infrastruktury ładowania z dala od centrum.
Polska producentem części do elektryków
Sektor motoryzacyjny jest jednym z głównych sektorów gospodarczych w kraju. Obecnie Polska jest na 4. miejscu na świecie w zakresie produkcji akumulatorów. Wyszczególnić można tutaj litowo-jonowe, które odpowiadają za ponad 2% całego polskiego eksportu. W 2021 roku wartość wysłanych za granicę akumulatorów wyniosła 30 mld zł. Według rankingu BNEF Polska utrzyma pozycję lidera w Europie przynajmniej do 2025 roku. Równolegle rozwijający się ogólnoświatowy sektor elektromobilności i popyt na baterie dają dobre perspektywy dla polskich producentów. Zajmujemy 10. miejsce na świecie pod kątem eksportu podzespołów. W 2020 roku polski eksport w tym sektorze wart był 2,3 mld dolarów.
Infrastruktura
Chociaż ciężko mówić dzisiaj o dobrze rozwiniętej infrastrukturze ładowania, to i ten sektor powoli się zmienia. Pod koniec trzeciego kwartału b.r. w Polsce dostępnych było 4738 punktów na 2460 stacjach ładowania. 28% z nich stanowiło szybką stację ładowania prądem stałym (DC). Pozostałe 72% zalicza się do wolniejszych ładowarek prądem przemiennym (AC). W samym wrześniu uruchomiono 33 nowe stacje ładowania, tj. 79 ogólnodostępnych punktów. Głównymi operatorami są Orlen Charge (odpowiada za 20,5% stacji) oraz GreenWay Polska (16,8% stacji).
Za miastem istnieje jednak duży brak stacji ładujących, co może odciągać potencjalnych nabywców od zakupu pojazdu.
Perspektywy dla rynku samochodów elektrycznych w Polsce
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych prognozuje, że w 2025 roku liczba samochodów elektrycznych może wzrosnąć 20-krotnie do nawet 300 tysięcy pojazdów. Długoterminowe prognozy PSPA mówią o przełomie w roku 2040, kiedy na polskich drogach liczba elektryków może urosnąć do nawet 3 milionów.
Najnowsze ustalenia unijne wprowadzają szerokie zmiany w branży motoryzacyjnej, w szczególności samochodów osobowych i dostawczych. Od 2035 roku państwa członkowskie UE zobowiązują się dopuszczać do rejestracji tylko pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym. Celem jest ograniczenie emisji CO2 do atmosfery.
Autor: Julia Misiewicz
Źródła:
- Licznik elektromobilności: informacja prasowa, wrzesień 2022 r.
- PSPA: Licznik Elektromobilności
- PSPA: Wpływ elektromobilności na rozwój gospodarczy w Polsce (raport)
- PSPA: Zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi w Unii Europejskiej przesądzony
- Money.pl: „Mój elektryk” – rusza program dopłat do samochodów elektrycznych w leasingu.
- Polska Agencja Inwestycji i Handlu: Raport 2021 – ELEKTROMOBILNOŚĆ W POLSCE INWESTYCJE, TRENDY, ZATRUDNIENI
Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?
Zadzwoń 503 666 166
lub napisz na info@markethub.pl
Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc
w dalszym rozwoju Twojej firmy!