Analiza rynku motoryzacyjnego

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r. Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.
Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Analiza rynku motoryzacyjnego - Udział samochodów w Polsce pod względem paliwa w 2020 roku

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR przeprowadził analizę zmian na polskim rynku motoryzacyjnym w latach 2000-2020. Według opublikowanego przez Instytut raportu, w roku 2000 w Polsce dostępnych było 35 marek oferujących 216 modeli. Tymczasem 20 lat później konsumenci mogli wybierać już z 49 marek i 369 modeli. Co ciekawe, udział firm w nabywanych pojazdach wzrósł z 4,6% w 2000 roku do ponad 70% w 2020 roku. Wzrosła także średnia cena, a jednocześnie zmniejszyła się siła nabywcza. W 2000 roku średnia cena samochodu wynosiła 40.097 złotych, co równało się 20,8 średniego miesięcznego wynagrodzenia. Natomiast w 2020 roku średnia cena osiągnęła 121.804 złotych, czyli 22,6 średniej miesięcznej pensji.

Analiza rynku motoryzacyjnego - Średnia cena samochodu w 2000 roku i 2020 roku

Sytuacja na polskim rynku motoryzacyjnym w oczach branży

W obliczu trwającej pandemii COVID-19 i niepewnej sytuacji na świecie, większa część przedstawicieli branży motoryzacyjnej w Polsce, która została przebadana przez PZPM, ocenia sytuację na rynku jako raczej złą. W ich opinii w ciągu następnych 12 miesięcy sytuacja utrzyma się bez zmian. Jednak zarówno dystrybutorzy, jak i producenci w kolejnych 6 miesiącach przewidują ilościowy wzrost sprzedaży. Największymi wyzwaniami dla branży w pierwszej połowie 2022 roku były sytuacja polityczno-gospodarcza w Polsce, nowe regulacje prawne oraz koszty pracy.

Trendy na rynku motoryzacyjnym w Polsce

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Autor: Luiza Rach

Źródła:

  • Barometr Nastrojów Menedżerów Firm Motoryzacyjnych, KPMG, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
  • Branża Motoryzacyjna – Raport 2021/2022, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
  • Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.
  • Fit for 55 – The EU’s plan for a green transition, Council of the EU and the European Council.
  • Główny Urząd Statystyczny.
  • Jak zmienił się rynek nowych aut w ciągu 20 lat?, Mateusz Łubiński, Wybór Kierowców.

Ten tekst nie jest pełną analizą rynku, którą wykonujemy dla naszych klientów.
Ta publikacja zawiera tylko wybrane informacje o rynku, które możemy pogłębić i rozszerzyć na indywidualne zamówienie.

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.