Rynek motoryzacyjny w Polsce
Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu do roku 2019. Biorąc pod uwagę jedynie zarejestrowane samochody osobowe, ich liczba wzrosła z 24,4 mln w 2019 roku do ponad 25,1 mln w 2020 roku.
Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. Jednocześnie w tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy.
Na rynku polskim dominują samochody stare. Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominuje też benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego parku samochodów, 40% były to diesle, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%, natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.
Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.
Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR przeprowadził analizę zmian na polskim rynku motoryzacyjnym w latach 2000-2020. Według opublikowanego przez Instytut raportu, w roku 2000 w Polsce dostępnych było 35 marek oferujących 216 modeli, natomiast 20 lat później konsumenci mogli wybierać już z 49 marek i 369 modeli. Co ciekawe, udział firm w nabywanych pojazdach wzrósł z 4,6% w 2000 roku do ponad 70% w 2020 roku. Wzrosła także średnia cena, a jednocześnie zmniejszyła się siła nabywcza. W 2000 roku średnia cena samochodu wynosiła 40.097 złotych, co równało się 20,8 średniego miesięcznego wynagrodzenia. Natomiast w 2020 roku średnia cena osiągnęła 121.804 złotych, czyli 22,6 średniej miesięcznej pensji.
Sytuacja na polskim rynku motoryzacyjnym w oczach branży
W obliczu trwającej pandemii COVID-19 i niepewnej sytuacji na świecie, większa część przedstawicieli branży motoryzacyjnej w Polsce, która została przebadana przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, ocenia sytuację na rynku jako raczej złą. W ich opinii w ciągu następnych 12 miesięcy sytuacja utrzyma się bez zmian, chociaż zarówno dystrybutorzy, jak i producenci w kolejnych 6 miesiącach przewidują ilościowy wzrost sprzedaży. Największymi wyzwaniami dla branży w pierwszej połowie 2022 roku były sytuacja polityczno-gospodarcza w Polsce, nowe regulacje prawne oraz koszty pracy.
Trendy na rynku motoryzacyjnym w Polsce
Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”, której celem jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku, a ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.
Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.
Autor: Luiza Rach
Źródła:
Barometr Nastrojów Menedżerów Firm Motoryzacyjnych, KPMG, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Branża Motoryzacyjna – Raport 2021/2022, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.
Fit for 55 – The EU’s plan for a green transition, Council of the EU and the European Council.
Główny Urząd Statystyczny.
Jak zmienił się rynek nowych aut w ciągu 20 lat?, Mateusz Łubiński, Wybór Kierowców.
Ten tekst nie jest pełną analizą rynku, którą wykonujemy dla naszych klientów.
Ta publikacja zawiera tylko wybrane informacje o rynku, które możemy pogłębić i rozszerzyć na indywidualne zamówienie.
Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc w dalszym rozwoju Twojej firmy!