Rynek motoryzacyjny w Polsce

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu do roku 2019. Biorąc pod uwagę jedynie zarejestrowane samochody osobowe, ich liczba wzrosła z 24,4 mln w 2019 roku do ponad 25,1 mln w 2020 roku.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. Jednocześnie w tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy.

Na rynku polskim dominują samochody stare. Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominuje też benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego parku samochodów, 40% były to diesle, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%, natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR przeprowadził analizę zmian na polskim rynku motoryzacyjnym w latach 2000-2020. Według opublikowanego przez Instytut raportu, w roku 2000 w Polsce dostępnych było 35 marek oferujących 216 modeli, natomiast 20 lat później konsumenci mogli wybierać już z 49 marek i 369 modeli. Co ciekawe, udział firm w nabywanych pojazdach wzrósł z 4,6% w 2000 roku do ponad 70% w 2020 roku. Wzrosła także średnia cena, a jednocześnie zmniejszyła się siła nabywcza. W 2000 roku średnia cena samochodu wynosiła 40.097 złotych, co równało się 20,8 średniego miesięcznego wynagrodzenia. Natomiast w 2020 roku średnia cena osiągnęła 121.804 złotych, czyli 22,6 średniej miesięcznej pensji.

Sytuacja na polskim rynku motoryzacyjnym w oczach branży

W obliczu trwającej pandemii COVID-19 i niepewnej sytuacji na świecie, większa część przedstawicieli branży motoryzacyjnej w Polsce, która została przebadana przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, ocenia sytuację na rynku jako raczej złą. W ich opinii w ciągu następnych 12 miesięcy sytuacja utrzyma się bez zmian, chociaż zarówno dystrybutorzy, jak i producenci w kolejnych 6 miesiącach przewidują ilościowy wzrost sprzedaży. Największymi wyzwaniami dla branży w pierwszej połowie 2022 roku były sytuacja polityczno-gospodarcza w Polsce, nowe regulacje prawne oraz koszty pracy.

Trendy na rynku motoryzacyjnym w Polsce

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”, której celem jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku, a ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Autor: Luiza Rach

Źródła:

Barometr Nastrojów Menedżerów Firm Motoryzacyjnych, KPMG, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

Branża Motoryzacyjna – Raport 2021/2022, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.

Fit for 55 – The EU’s plan for a green transition, Council of the EU and the European Council.

Główny Urząd Statystyczny.

Jak zmienił się rynek nowych aut w ciągu 20 lat?, Mateusz Łubiński, Wybór Kierowców.

Ten tekst nie jest pełną analizą rynku, którą wykonujemy dla naszych klientów.
Ta publikacja zawiera tylko wybrane informacje o rynku, które możemy pogłębić i rozszerzyć na indywidualne zamówienie.

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc w dalszym rozwoju Twojej firmy!

Zadzwoń lub napisz do nas! 503 666 166 lub 668 759 555

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.