Analiza rynku części zamiennych do samochodów

Analiza rynku części zamiennych do samochodów dotyczy tak zwanego aftermarket. W jego skład, poza akcesoriami, wchodzą części samochodowe, które zostały wyprodukowane lub zregenerowane w celu zastąpienia elementów oryginalnych, jeżeli zostaną one uszkodzone lub zużyte.

Analiza rynku części zamiennych do samochodów w Polsce

Na rynku aftermarket działają dwa typy firm. Są to producenci, którzy zajmują się wytwarzaniem części zamiennych oraz ich dystrybutorzy. W Polsce na rynku części zamiennych do samochodów największe udziały ma właśnie sektor niezależny. Producenci dostarczają swoje wyroby na rynek wtórny – zarówno do niezależnych dystrybutorów części oraz autoryzowanych serwisów producentów samochodowych. Te ostatnie nie cieszą się jednak aż taką popularnością.
W 2019 roku nastąpiło spowolnienie rynku spowodowane obawami przed recesją w Niemczech oraz Brexitem. Pomimo tego, wyniki branży samochodowych części zamiennych po 3 kwartałach 2019 roku w porównaniu r/r wzrosły w przypadku ich dystrybucji. Natomiast wyniki operacyjne w przedsiębiorstwach produkujących części w tym samym okresie spadły lub nie zmieniły się w przypadku 60% badanych firm. Szacuje się, że na koniec 2019 roku wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce wyniosła ponad 91 mld PLN, z czego aż 52 mln PLN to wartość eksportu.

W 2019 roku krajowa i zagraniczna sprzedaż części motoryzacyjnych osiągnęła 24 mln PLN. W związku z pandemią COVID-19 rynek części zamiennych do samochodów osłabł tak jak cała branża motoryzacyjna. Pomimo to, segment ten ze względu na swoją specyfikę nie zanotował aż takich dużych strat jak na przykład segment sprzedaży nowych samochodów. Większość sprzedaży przeniosła sią jednak do kanałów internetowych.

Obecnie branża produkcji części zamiennych odnotowuje wzrost. W przypadku 61% producentów części zamiennych do samochodów przychody firmy w I kwartale 2021 roku wzrosły w stosunku do poprzedniego kwartału. Dla 22% firm pozostały na tym samym poziomie, natomiast jedynie 17% odnotowało stratę.

Sytuacja na rynku części zamiennych do samochodów

W pierwszym i drugim kwartale 2020 roku sprzedaż części zamiennych zmniejszyła się. Jednak po tym okresie nastąpiło ożywienie. W tym okresie zmienił się profil sprzedawanych produktów. Ze względu na pandemię odnotowano wzrost sprzedaży samochodów używanych, które zaczęły być postrzegane jako najbardziej bezpieczny środek transportu. Spowodowało to z kolei wzrost popytu na części charakterystyczne dla aut używanych oraz z dużym przebiegiem. Ponadto, po początkowym przestoju pojawiło się zapotrzebowanie na części elektryczne oraz akumulatory, czyli te związane z rozruchem pojazdu. W kolejnych miesiącach 2021 roku przewidywany jest wzrost spowodowany zapotrzebowaniem na większe, droższe naprawy, które użytkownicy samochodów do tej pory odkładali w czasie w związku z niepewną sytuacją ekonomiczną.

Liderzy rynku części zamiennych do samochodów

W przypadku producentów części zamiennych do samochodów za polskich liderów branży uznaje się między innymi firmy:

  • Warszawskie Zakłady Mechaniczne “PZL-WZM” S.A.,
  • ASMET Sp. z o.o.,
  • TOMEX Brakes Sp. z o.o. Sp.k.

Jeżeli chodzi o sprzedaż zamiennych części samochodowych w Polsce na czele znajdują się następujące firmy:

  • Inter Cars S.A.,
  • Auto Partner S.A.,
  • Moto Profil Sp. z o.o.,
  • Groupauto Polska Sp. z o.o.

Zmiany na rynku części zamiennych do samochodów

Producenci części zamiennych jako największe zagrożenia działalności postrzegają rosnące koszty produkcji i transportu oraz niedobory surowców i półproduktów. Wiąże się to z dużym problemem, jakim jest obecnie brak stali. Jego źródłem są: cło nałożone na ten surowiec przez Unię Europejską w 2019 roku oraz pandemia COVID-19, która spowodowała czasowe wygaszenie produkcji. W przypadku półproduktów, braki spowodowane są zwiększeniem sprzedaży i produkcji elektroniki użytkowej.

Duże straty związane z pandemią odczuli producenci z rynku OEM (ang. Original Equipment Manufacturer) dostarczający je do produkcji nowych samochodów na tak zwany pierwszy montaż. W związku z tym zakłady dostarczające części oryginalne, ale nie występujące pod marką producenta samochodu, mogą być zainteresowane zwiększeniem swojej aktywności na rynku części zamiennych, który w tym okresie zanotował mniejsze spadki. Może to stanowić potencjalne zagrożenie dla producentów w segmencie aftermarket. 26% firm dostrzega szansę na szybszy rozwój w związku ze zwiększeniem liczby pojazdów elektrycznych w polskim parku samochodowych, a 41% uznaje, że zmiana ta nie ma dla nich znaczenia.

Prognoza na przyszłość

Jeżeli chodzi o dystrybucję, obserwuje się ewolucję sposobu sprzedaży. Dotychczasowe giełdy oraz sklepy stacjonarne zostają zastąpione przez sklepy internetowe, które przejmują coraz większą część sprzedaży. Ponadto dochodzi do ciągłych konsolidacji na rynku. Większe firmy rozszerzają swoją sieć dystrybucyjną nie tylko przez organizację nowych oddziałów oraz magazynów, ale także wchłanianie mniejszych przedsiębiorstw. Jedna trzecia dystrybutorów części na rynek aftermarket postrzega wzrost popularności pojazdów elektrycznych jako zagrożenie. Pomimo to, aż 82% badanych dystrybutorów przewiduje wzrost przychodów firmy w 2021 roku w porównaniu z rokiem poprzednim.

Autor: Luiza Rach

Źródła:

  • Przemysł, handel i usługi w motoryzacji. Podsumowanie sytuacji po I kwartale 2021 r. i prognozy, SDCM, MotoFocus, Santander
  • Stalowy problem branży motoryzacyjnej, MotoFocus
  • Postpandemiczne zagrożenia dla aftermarketu, MotoFocus
  • Rynek samochodowych części zamiennych 2020, MotoFaktor
  • Spowolnienie jest, tragedii nie ma, MotoFocus
  • Jakie części samochodowe kupujemy w czasie pandemii
  • Raport Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) wobec zagrożenia branży motoryzacyjnej spowodowanym pandemią koronawirusa, SDCM.

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.