Poniższa analiza rynku rowerowego w Polsce zawiera informacje dotyczące produkcji oraz eksportu, a także trendy wśród konsumentów i zmiany w infrastrukturze. Dowiedz się więcej o rynku rowerów!
Analiza rynku produkcji rowerów w Polsce
Według danych Eurostatu produkujemy w Polsce rocznie ponad milion sztuk rowerów. Tendencja jest wzrostowa – w zeszłym roku na rynek trafiło 1,2 miliona nowych rowerów, co stanowi 8,6% produkcji w Europie. Polska zajęła tym samym 5. miejsce na rynku europejskim, zaraz po Portugalii (2,9 mln), Rumunii (2,5 mln), Włoszech (1,9 mln) i Niemczech (1,4 mln). Cały rynek Europejski wart jest ponad 18,3 miliarda euro. Można więc mówić o potężnej branży, który stale się rozwija.
Jeden z największych polskich producentów, KROSS, corocznie eksportuje od 30 do 50% produktów i obecny jest na rynkach w 40 krajach. Głównymi importerami są kraje Europy Zachodniej, m.in. Niemcy, Austria czy Wyspy Brytyjskie.
Postpandemiczny boom
Od 2020 roku popyt na rowery stale rośnie. Z powodu lockdownu, zamknięcia siłowni i klubów sportowych wiele osób przesiadło się na jednoślady. Wzrost sprzedaży raportowany przez Centrum Rowerowe w 2020 roku, w porównaniu z rokiem poprzednim, wzrosła o 126%. Podobne wzrosty sprzedaży można zauważyć w innych sklepach.
Według badań GUS aktywność rowerowa była w zeszłym roku najpopularniejszą formą rekreacji, wskazaną przez ponad 65% respondentów. Rower posiada ponadto blisko 62% gospodarstw domowych – wskazują inne, tegoroczne badania dot. transportu. W gospodarstwach, gdzie mieszka czterech lokatorów i więcej, procent ten wzrasta do 77%.
Zaobserwować można także znaczący wzrost cen. Podrożały przede wszystkim części do rowerów – blisko o 50%. Znaczącym czynnikiem był zastój w dostawach części z Azji w trakcie pandemii oraz wzrost cen surowców.
E-rowery, czyli rowery elektryczne
W ciągu ostatnich kilku lat widać także wyraźny i gwałtowny rozwój na rynku rowerów elektrycznych. Centrum Rowerowe zanotowało w 2021 roku wzrost sprzedaży o 786% w stosunku do 2020 roku. W całej Europie w roku 2021 wyprodukowano blisko 1,15 miliona sztuk (wzrost o 15% r/r), z czego 315 tys. przeznaczono na eksport (wzrost o 37% r/r).
W 2020 roku Polska została drugim w Europie producentem elektryków. Na rynek wypuszczono wówczas 48 tys. sztuk. Wyprzedzając w tej kategorii Portugalię (40 tys.) i Włochy (41 tys.). Pierwsze miejsce zajęli Niemcy z liczbą 250 tys. wyprodukowanych rowerów.

Najwięcej eksportowanego towaru z polskich fabryk trafia do Niemiec (45%) oraz do Czech (13%). Jednak dalsza analiza rynku e-rowerów wykazuje, że w Polsce wiele osób w dalszym ciągu wybiera zakup tradycyjnych rowerów. Powodem są najczęściej wysokie ceny oraz pogłębiająca się inflacja.
Autor: Julia Misiewicz
Źródła:
- EUROSTAT: Sold production, exports and imports 2012-2019 [DS-066341], [DS-056120]
- KROSS: Boom na rowery elektryczne w Polsce
- TVN24: Problemy rowerowego rynku
- Główny Urząd Statystyczny: Sytuacja gospodarstw domowych w 2021 r. w świetle badania budżetów gospodarstw domowych
- Wirtualne Media: Koniec samochód zamieniamy na rower
- Nationale-Nederlanden: Polacy nie chcą przepłacać za paliwo. Blisko 60 proc. coraz częściej wybiera rowery


