Analiza rynku HoReCa

Analiza rynku HoReCa w Polsce wykazała, że w 2021 r. był wart 25,9 mld złotych, czyli o 3,2 mld więcej niż w 2020 r. Liderami na ryku hotelarskim są kolejno Accor, Grupa Polski Holding Hotelowy i Hilton. Natomiast w branży gastronomicznej największą popularnością cieszą się restauracje serwujące kuchnię europejską, polską oraz włoską.

Analiza rynku HoReCa

Jak wynika z przeprowadzonej analizy rynku HoReCa w Polsce, sektor ten będzie rosnąć w szacunkowym tempie ponad 8% rocznie. Przyrost ten jednak zostanie znacznie spowolniony przez rosnącą inflację. Co więcej, w branży możemy wciąż zaobserwować skutki pandemii Covid-19. W tym czasie blisko 20% lokali w Polsce zakończyło swoją działalność. Najlepiej w tym czasie poradziły sobie hotele, które posiadają największe zasoby kapitałowe z tej branży. Dodatkowo w czasie drugiego lockdownu w ograniczonym zakresie mogły funkcjonować.

analiza rynku Horeca

Aktualnie największy wpływ na rozwój na rynku HoReCa w Polsce mają cztery zjawiska. Jest to zakończenie stanu pandemicznego i możliwość wrócenia do pracy, rosnące koszty funkcjonowania lokali, trudności w zatrudnianiu pracowników, a także niestabilna sytuacja w Ukrainie.

Popyt i podaż

Z powodu wzrostu cen coraz więcej Polaków decyduje się ograniczać wydatki w sferze HoReCa, co nie poprawia już i tak złej sytuacji branży po pandemii Covid-19. Wyniki z wykonanego badania przez PMR pokazują, że 66% badanych ograniczyła wizyty w lokalach gastronomicznych, a 63% badanych rzadziej zamawia jedzenie na wynos. Jedynym lekarstwem na to zdaje się być przyzwyczajenie konsumentów do korzystania z usług HoReCa, rosnąca mobilność tej branży, a także rozwój turystyki.

W przeprowadzonej ankiecie wśród przedsiębiorców działających na rynku HoReCa wyszło, że największymi przeszkodami w rozwoju tego sektora są wysokie koszty utrzymania lokali oraz zatrudnienia pracowników. Spowodowało to dominację dużych sieci, które mając większą zdolność finansową, w przeciwieństwie do niezależnych operatorów. Dlatego też lepiej poradziły sobie z kryzysem pandemicznym i inflacyjnym.

Teoretycznie przedsiębiorstwa na rynku HoReCa w Polsce (szczególnie firmy gastronomiczne) mogą się pochwalić całkiem dobrym półroczem. Notuje się o 34% wyższe obroty w stosunku do analogicznego okresu w 2019 r., jednak są to w praktyce niestety głównie wyniki spowodowane stale rosnącymi cenami. Co ciekawe pod względem liczby klientów możemy mówić o powrocie do czasów przed pandemicznych. Jednak w praktyce jest to spowodowane w większości przez zwiększaną cyfryzacje modelu sprzedaży niż przed pojawienie się tłumów w lokalach.

 

Trendy 

Analiza rynku HoReCa wykazała, że w branży pojawiło się sporo nowych trendów. Głównie spowodowanych pandemiom Covid-19, rosnącą inflacją, a także zmieniającymi się gustami klientów.

Coraz popularniejsza staje się usługa dostawy jedzenia. Często oferowana przez restauracje swoim klientom z własnych kanałów takich jak: strony internetowe, czy media społecznościowe. Pozwala to im na jak najlepsze dostosowanie obsługi gości i otwarcie nowego źródła dochodów nieuzależnionego od stron trzecich. Z tego też powodu kierowanie hiperlokalne stanie się koniecznością. Umożliwi to restauracją adaptację do potrzeb konsumentów z danego obszaru dostawy. Nierzadko możemy się także spotkać z możliwością korzystania z kodów QR, e-menu, płacenia bezdotykowego oraz z cyfrowymi paragonami. Rozwinęło się to w szczególności podczas pandemii Covid-19, kiedy podwyższone standardy higieny były szczególnie ważne, a także usprawniło to prace obsługi.

Kolejny trendem, który możemy zaobserwować w branży HoReCa jest większy popyt na premiumizację usług. Rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że teraz jak nigdy liczą się takie rzeczy jak pochodzenie i jakość produktów, czy profesjonalizm usługi. Z tego też powodu można zauważyć coraz częstszą specjalizację restauracji w wybranym kierunku kulinarnym. W konsekwencji czego skrócane jest także menu. Zdecydowanie sprzyja to utrzymaniu wysokiej jakości, umożliwiając doprowadzanie tych kilku, czy kilkunastu pozycji do perfekcji.

Autor: Agata Lemberska

Źródła:

  • Wskutek wzrostu cen ponad połowa Polaków korzystających z usług HoReCa ogranicza wydatki na usługi restauracyjne
  • Raport PMR: wzrost cen utrudni odbudowę rynku HoReCa
  • Rynek HoReCa będzie rosnąć średnio o ponad 8% rocznie w ujęciu nominalnym do 2027
  • Raport HORECA 2022 Briefly
  • Raport HORECA 2022: Branża gastronomiczna w Polsce dwa lata po wybuchu pandemii
  • Wyzwania rynku producentów dla sektora HoReCa
  • Trendy w restauracjach i gastronomii w 2022 roku
  • Trendy gastronomiczne 2022
  • Ranking jak jedzą Polacy na wynos i w mieście
  • Rynek HoReCa w Polsce 2021 – Analiza rynku i prognoza rozwoju na lata 2021-2026
  • Polska gastronomia w pierwszym półroczu 2022 (raport)

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.