Rynek HoReCa w Polsce
przegląd rynku
przegląd rynku
Wartość rynku HORECA w Polsce w 2017 roku wzrosła o ponad 6%, w porównaniu do roku poprzedniego. Wyniosła 28,6 miliardów złotych. Biorąc pod uwagę dobrą kondycję polskiej gospodarki oraz wzrost krajowej konsumpcji szacuje się, że dobra passa branży będzie trwać również w kolejnych latach.
Do czynników pozytywnie wpływających na kondycję rynku HoReCa zalicza się między innymi wzrost płac i rozwój programów socjalnych, co przekłada się na zasobność portfela konsumentów. Udział wydatków na hotele i restauracje w budżetach Polaków jest jednym z najniższych w Europie i wynosi nieco ponad 3%. W porównaniu z Wielką Brytanią i Włochami, gdzie udział ten wynosi blisko 10%, a także Niemcami (5%), czy Francją (6%) Polski nie można uznać za lidera w branży. Zwiększające się dochody Polaków, mają jednak przyczynić się do zmiany tej sytuacji.
Rok 2017 był dobry dla branży gastronomicznej. Wyniki sondażu GfK pokazują, że mimo iż nieznacznie spadła ilość osób deklarujących wizyty w restauracjach w ciągu ostatniego roku (49%), to wzrosła częstotliwość wychodzenia do lokali. Jednocześnie zachodzi ewolucja przyzwyczajeń Polaków – wyjście do restauracji przestaje być świętem, a staje się czynnością codzienną.
Zwiększają się również przychody w branży gastronomicznej. W 2010 roku wyniosły ponad 129 milionów złotych, w 2015 – 191 milionów, w 2016 – 221 milionów, a w 2017 ponad 242 miliony (według danych GUS). Według ekspertów GfK, przyczynia się do tego stanu wzrost liczby lokali gastronomicznych oraz różnorodność proponowanej przez nie oferty. Niezmiennie, pozycje liderów zajmują sieci fast food: McDonalds, KFC oraz Pizza Hut.
Wzrost wartości branży hotelarskiej w roku 2017 zwolnił, w porównaniu z rokiem poprzednim. W roku 2016 przychód z dostępnego pokoju w polskich hotelach wzrósł o niemal 12%, a w 2017 jedynie o 6%.
Liczba hoteli i placówek noclegowych zwiększyła się, jednak tylko nieznacznie. W 2017 roku powstało jedynie 75 nowych hoteli na terenie całej Polski, wobec 149 otwartych w roku 2016, 66 w 2015 i 143 w roku 2014. Mimo tego, eksperci z Collers International oceniają tendencje polskiego rynku hotelarskiego jako wzrostową. Szacują również, że w najbliższym czasie przybędzie 77 hoteli, a kolejne 151 jest na etapie planowania lub projektowania.
Liderami w branży pozostają sieci zagraniczne: Accorhotels/Orbis, Hilton Worldwide oraz Marriot International. Na czwartym miejscu plasuje się sieć hoteli Gołębiewski. Czołowe polskie przedsiębiorstwa to również sieć Qubus, Hotele Diament, Gromada, Focus, Hotele Desilva, Puro Hotels, Q Hotels oraz Hotel System.
Przedsiębiorcy działający w branży HoReCa borykają się z różnorodnymi barierami rozwoju. Według sondażu przeprowadzonego przez GfK w 2017 roku wśród najczęściej wymienianych problemów znalazły się rosnące koszty prowadzenia działalności. Spowodowane były między innymi, wzrostem płacy minimalnej. Problemem jest też duża konkurencja na rynku, problem z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników lub pracowników w ogóle.
Warto zwrócić uwagę na coraz prężniej działający rynek dostawy posiłków. Według danych Eurostatu w 2017 roku już 78% Polaków skorzystało z tego sposobu kupowania jedzenia. Królową dań na dowóz w dalszym ciągu pozostaje pizza, jednak Polacy coraz chętniej zamawiają także burgery i dania kuchni orientalnej, a także kebaby, dania kuchni polskiej, sushi czy kanapki. Portal Pyszne.pl będący liderem branży informuje, że w pierwszym półroczu 2017 roku użytkownicy złożyli 3,5 miliona zamówień o łącznej wartości 150 milionów złotych.
Do innych najważniejszych trendów rozwijających się obecnie na rynku HoReCa należy zaliczyć niemalejące zainteresowanie kuchnią roślinną (wegetariańską i wegańską). W nadchodzących latach przewiduje się również wzrost ilości restauracji „pop-up” – pojawiającymi się jedynie na krótki czas.
Autor: Katarzyna Matczuk
Źródła:
[2] Dobre prognozy dla polskiego rynku HoReCa
[3] Dobre prognozy dla polskiego rynku HoReCa. Polacy wydają na jedzenie na mieście najwięcej od 9 lat
[4] HoReCa rośnie około 5 proc. rocznie
[5] Mały Rocznik Statystyczny Polski 2018
[6] Raport Stava o rynku dowozów jedzenia 2018
[7] Raport z Rynku HoReCa Katalog Dostawców 2017
[8] Restauracje pop-up ważnym trendem w gastronomii
[9] R ynek Gastronomiczny w Polsce – RAPORT 2018
ul. Morawskiego 5/327
30-102 Kraków, Polska
M: +48 668 759 555
M: +48 503 666 166
E: info@markethub.pl
Właścicielem strony i marki Markethub jest:
Infomedia Group Sp. z o.o. Sp. k.
NIP:6793149555
REGON:367268936
KRS:0000677473
We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.
If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them: