Analiza rynku piw rzemieślniczych

Według danych Eurostatu Polska ex aequo z Hiszpanią wyprodukowała po 3,7 mld litrów piwa, czyli po 11% całkowitej produkcji Unii Europejskiej w 2021 r. Stawia nas to na drugim miejscu zaraz za Niemcami.

Analiza rynku w Polsce

Rynek piwa rejestruje aktualnie najgorsze wyniki od 10 lat, a jednym z segmentów z najgorszym spadkiem jest lager. Jednakże ta tendencja nie dotyczy sektora piwa bezalkoholowego i smakowego.

Na tak złą sytuacje na rynku składa się wiele rzeczy. Przede wszystkim jest to wina stale rosnącej inflacji. Przez nią klienci ograniczają wydatki na używki, takie jak piwo. Inflacja spowodowała również wzrost kosztów produkcji (np. wzrost ceny energii, kosztów logistyki, magazynowania piwa, czy też dwucyfrowy wzrost cen składników potrzebnych w produkcji piwa). Kolejnym powodem problemów w branży piwnej są także stale rosnące ceny akcyzy na piwo.

Wielkość rynku

Jak wynika z analizy danych opublikowanych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), możemy zauważyć spadek konsumpcji piwa. W 2020 r. spożycie w litrach na jednego mieszkańca wynosiło 93,6 litra, a już w 2021 r. spadło do 92,7 litra. Oznacza to, że z rynku wyparowało ponad milion hektolitrów piwa. Warto tutaj jednak zaznaczyć, że w statystyki te wchodzą tylko piwa alkoholowe, ponieważ wartość sprzedaży piw bezalkoholowych osiągnęła 1,17 mld zł w 2021 r., o 157 mln zł więcej niż w 2020 r.

ANALIZA RYNKU PIW

Problemy po pandemii

W czasie pandemii Covid-19 wiele browarów borykało się z problemami finansowymi, przez co spora ich część jest aktualnie pogrążona w długach. Zamknięty sektor HoReCa skutecznie utrudnił sprzedaż, tak samo jak odwołane imprezy i inne tego typu wydarzenia. Według różnych danych zadłużenie sektora piwnego wzrosło z około 1,4 mln zł w 2020 r. do ponad 22 mln zł w 2022 r. Najsilniej ten kryzys odczuli właśnie producenci piwa rzemieślniczego, choć nawet dla największych koncernów nie przeszedł on bez szkód.

analiza rynku piw

Analiza rynku piw rzemieślniczych wykazała, że przez pandemie, zmiany klimatyczne oraz stale zmieniające się gusta konsumentów skłaniają producentów do wielu zmian. Duży nacisk kładziony jest na premiumizację, czyli skłonność klientów do kupowania produktów z segmentu top i ultra premium. W ubiegłym roku w tym właśnie sektorze odnotowano ponad 20% wzrost sprzedaży, w porównaniu do segmentów ekonomicznych i mainstreamowych, które zakończyły rok na minusie. Warto tutaj wspomnieć, że tendencja ta jest ważniejsza dla klientów bardziej niż lokalność danej marki piwa.

Autor: Agata Lemberska

Źródła:

  • Rynek piwa rzemieślniczego w Polsce zbada birofil z UAM
  •  Rynek piwa w Polsce: sprzedaż, trendy i prognozy na 2022 rok
  •  Rynek piwa w tarapatach
  •  Dramat na rynku piwa. Najgorszy rok od dekady
  •  Rynek piwa w 2022 roku. Czym zaskoczą nas producenci?
  •  Rynek piw rzemieślniczych w Polsce w roku 2021
  •  Oto najwięksi producenci piwa w UE. Eurostat: Polska w pierwszej trójce
  •  Spada spożycie piwa w Polsce.
  •  Nowy raport o branży piwowarskiej
  •  Raport „Rewolucja 0,0% na rynku piwowarskim”
  •  Raport Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  •  Jesteśmy liderem w spożyciu piwa w Europie. Przeciętny Polak wypija 136 litrów rocznie
Chcesz zobaczyć pełną wersję przeglądu rynku? Zarejestruj się: