Analiza rynku piw rzemieślniczych

Według danych Eurostatu Polska ex aequo z Hiszpanią wyprodukowała po 3,7 mld litrów piwa, czyli po 11% całkowitej produkcji Unii Europejskiej w 2021 r. Stawia nas to na drugim miejscu zaraz za Niemcami.

Analiza rynku w Polsce

Rynek piwa rejestruje aktualnie najgorsze wyniki od 10 lat, a jednym z segmentów z najgorszym spadkiem jest lager. Jednakże ta tendencja nie dotyczy sektora piwa bezalkoholowego i smakowego.

Na tak zła sytuacje na rynku składa się wiele rzeczy. Przede wszystkim jest to wina stale rosnącej inflacji. Przez nią klienci ograniczają wydatki na używki, takie jak piwo. Inflacja spowodowała również wzrost kosztów produkcji (np. wzrost ceny energii, kosztów logistyki, magazynowania piwa, czy też dwucyfrowy wzrost cen składników potrzebnych w produkcji piwa). Kolejnym powodem problemów w branży piwnej są także stale rosnące ceny akcyzy na piwo.

Wielkość rynku

Jak wynika z analizy danych opublikowanych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), możemy zauważyć spadek konsumpcji piwa. W 2020 r. spożycie w litrach na jednego mieszkańca wynosiło 93,6 litra, a już w 2021 r. spadło do 92,7 litra. Oznacza to, że z rynku wyparowało ponad milion hektolitrów piwa. Warto tutaj jednak zaznaczyć, że w statystyki te wchodzą tylko piwa alkoholowe, ponieważ wartość sprzedaży piw bezalkoholowych osiągnęła 1,17 mld zł w 2021 r., o 157 mln zł więcej niż w 2020 r.

ANALIZA RYNKU PIW

Problemy po pandemii

W czasie pandemii Covid-19 wiele browarów borykało się z problemami finansowymi, przez co spora ich część jest aktualnie pogrążona w długach. Zamknięty sektor HoReCa skutecznie utrudnił sprzedaż, tak samo jak odwołane imprezy i inne tego typu wydarzenia. Według różnych danych zadłużenie sektora piwnego wzrosło z około 1,4 mln zł w 2020 r. do ponad 22 mln zł w 2022 r. Najsilniej ten kryzys odczuli właśnie producenci piwa rzemieślniczego, choć nawet dla największych koncernów nie przeszedł on bez szkód.

analiza rynku piw

Analiza rynku piw rzemieślniczych wykazała, że przez pandemie, zmiany klimatyczne oraz stale zmieniające się gusta konsumentów skłaniają producentów do wielu zmian. Duży nacisk kładziony jest na premiumizację, czyli skłonność klientów do kupowania produktów z segmentu top i ultra premium. W ubiegłym roku w tym właśnie sektorze odnotowano ponad 20% wzrost sprzedaży, w porównaniu do segmentów ekonomicznych i mainstreamowych, które zakończyły rok na minusie. Warto tutaj wspomnieć, że tendencja ta jest ważniejsza dla klientów bardziej niż lokalność danej marki piwa.

Trendy na rynku piw

Trendem, który możemy zaobserwować na rynku, jest powrót do klasycznych stylów piwa popularnych w latach 80, takich jak Amber Ale i Brown Ale. Jednak, aby piwa te nie kojarzyły się klientom staroświecko, są unowocześniane przez browary poprzez zastosowanie unowocześnionej palety smakowej. Aczkolwiek warto tutaj wspomnieć, że piwa w stylu India Pale Ale pozostają nadal jednymi z najpopularniejszych.

Następnym trendem, który możemy zaobserwować na rynku piw rzemieślniczych, są zmiany w stosowanych składnikach piwa. Poprzez problemy z dostawami z powodu pandemii Covid-19 coraz więcej browarów kraftowych zdecydowało się przestawić na lokalnych dostawców słodu jęczmiennego, chmielu i innych surowców niezbędnych do produkcji piwa. Dodatkowo coraz większą popularnością cieszą się także genetycznie modyfikowane składniki piwne takie jak syntetyczny chmiel, czy modyfikowane genetycznie drożdże.

Coraz większą popularnością wśród konsumentów piw kraftowych cieszą się piwa bezalkoholowe lub te z niewielką ilością procentów. Wpasowuje się w to w obecnie panujący trend poszukiwania produktów BFY (ang. Better For You – Lepsze dla Ciebie). Piwa 0% są największą kategorią napojów alkoholowych, które pozwalają cieszyć się smakiem piwa, jednocześnie oferując brak szkodliwego alkoholu i niskokaloryczność.

Dodatkowo godnym uwagi jest fakt, że z roku na rok możemy spotkać na rynku coraz więcej piw rzemieślniczych w puszce zamiast butelki.

Autor: Agata Lemberska

Źródła:

  • Rynek piwa rzemieślniczego w Polsce zbada birofil z UAM
  •  Rynek piwa w Polsce: sprzedaż, trendy i prognozy na 2022 rok
  •  Rynek piwa w tarapatach
  •  Dramat na rynku piwa. Najgorszy rok od dekady
  •  Rynek piwa w 2022 roku. Czym zaskoczą nas producenci?
  •  Rynek piw rzemieślniczych w Polsce w roku 2021
  •  Oto najwięksi producenci piwa w UE. Eurostat: Polska w pierwszej trójce
  •  Spada spożycie piwa w Polsce.
  •  Nowy raport o branży piwowarskiej
  •  Raport „Rewolucja 0,0% na rynku piwowarskim”
  •  Raport Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  •  Jesteśmy liderem w spożyciu piwa w Europie. Przeciętny Polak wypija 136 litrów rocznie

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166 lub 668 759 555

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.