Rynek opakowań w Polsce
przegląd rynku
przegląd rynku
Ten tekst nie jest pełną analizą rynku. Prezentujemy tu tylko wybrane informacje, zaczerpnięte ze zrealizowanego projektu.
Polski rynek opakowań jeszcze pod koniec XX wieku był stosunkowo słabo rozwiniętą gałęzią gospodarki. Sytuacja zaczęła zmieniać się wraz z rosnącą konsumpcją, wzrostem znaczenia handlu detalicznego i migracji towarów w skali globalnej. Obecnie stanowi on jeden z najprężniej rozwijających się segmentów gospodarki w Polsce o niebagatelnej pozycji na arenie międzynarodowej.
Według szacunków Polskiej Izby Opakowań (PIO) wartość reprezentowanego przez nią przemysłu wyniosła w 2018 roku ok. 10,9 mld EUR, co w stosunku do roku poprzedniego charakteryzuje się wzrostem o ok. 6,25%. Wynik ten stanowił ok. 1,3% globalnej produkcji i odpowiadał za ok. 2,3% polskiego PKB.
W roku obecnym (2019) przewiduje się nieznaczne spowolnienie wzrostu tego segmentu rynku, którego wartość ma osiągnąć ok. 11,1 mld EUR. Związane jest to z ogólniejszymi tendencjami gospodarki międzynarodowej i przewidywanym przez ekonomistów nadejściem kryzysu w najbliższych latach.
Dodatkowym czynnikiem jest też realizacja w Polsce europejskiej polityki ekologicznej i wdrażanie modelu gospodarki o obiegu zamkniętym, co szczególnie odbije się na największym odbiorcy tworzyw sztucznych w kraju – rynku opakowań.
W Polsce największy segment stanowią producenci opakowań z tworzyw sztucznych (ok. 38%). Następną grupą z kolei są podmioty wykorzystujące w tym celu papier i tekturę (ok. 36%), a następnie: metal (ok. 11%), szkło (ok.9%) oraz drewno i inne (ok. 6%).
Podczas trwania targów branżowych Packaging Innovations w 2017 zostały ogłoszone wyniki pionierskiego zestawienia najlepiej zarabiających przedsiębiorstw zajmujących się produkcją opakowań. Został on przygotowany przez firmę Bisnote na zlecenie PIO. Objętych badaniem zostało ok. 1500 firm.
Ranking został przeprowadzony względem trzech kategorii, wydzielonych ze względu na zysk z prowadzonej sprzedaży: mniejsze (10-40 mln PLN), średnie (40-200 mln PLN) i duże firmy (>200 mln PLN). Pierwsze pozycje w poszczególnych kategoriach wyglądały następująco:
Popyt na opakowania mocno skorelowany jest głównie z konsumpcją indywidualną. Na rynku wewnętrznym gwarantem utrzymania jej wzrostu są poprawiające się w ostatnich latach wskaźniki dobrobytu (m.in. spadek bezrobocia, wzrost płac i świadczeń socjalnych). Dodatkowo konsumenci w Polsce zużywają rocznie opakowań o wartości stosunkowo mniejszej niż w innych rozwiniętych gospodarczo krajach, co oznacza spore możliwości dla omawianego rynku na rodzimym gruncie. Jego silną stroną jest też eksport. Z racji nadwyżek zdolności produkcyjnych, które sięgają zdaniem PIO ok. 20%, część towaru trafia też poza granice kraju.
Według resortu przedsiębiorczości i technologii rynkami perspektywicznymi stają się obecnie kraje azjatyckie, w których rośnie zapotrzebowanie na specjalistyczne opakowania przeznaczone do dalekiego transportu przy jednoczesnym braku rygorystycznych przepisów dotyczących użytkowania w tym celu tworzyw sztucznych. Wymienia się tu, m.in. Indie, Chiny czy Wietnam.
Na arenie europejskiej obowiązuje od 2018 roku unijna strategia dotycząca tworzyw sztucznych, która nakłada sporą odpowiedzialność finansową za wytwarzanie opakowań jednorazowego użytku na producentów, a w perspektywie długoterminowej ma zredukować produkcję plastiku do minimum, co może stanowić spore wyzwanie reorganizacyjne dla zajmującego się tym segmentu rynku. Przyszłością zdaje się też być robotyzacja pakowalnictwa.
Dominujące trendy na omawianym rynku wpisują się bez odstępstw w ogólny nurt upodobań współczesnego społeczeństwa. Na zachodzie prym wiodą: ekologia, zdrowie, transparentność oraz funkcjonalność. W świetle pierwszych dwóch istotne jest to, z jakich materiałów zostały wykonane opakowania oraz design wykorzystujący odpowiednią symbolikę. Większość współczesnych konsumentów chce mieć również bezpośredni wgląd w produkty, na które się decyduje – w związku z tym uznaniem zaczynają cieszyć się proste w formie opakowania o dużej powierzchni przeźroczystości. Odpowiedzią na ostatni trend – funkcjonalność – są opakowania typu smart.
Branża opakowań cieszy się obecnie dużą stabilnością i ustawicznym rozwojem, istnieje jednakże kilka czynników, na które cechuje się ona dosyć sporą wrażliwością. Przede wszystkim jest to uzależnienie od importu materiałów i surowców oraz wahań ich cen. Popyt na tego typu produkty jest silnie związany z koniunkturą gospodarczą i wynikami finansowymi innych gałęzi gospodarki, które wykorzystują opakowania (głównie rynek spożywczy i farmaceutyczny).
Za zagrożenie można uznać również konkurencje ze wschodu w przypadku wzrostu cen produkcyjnych na gruncie europejskim. W przypadku wykorzystywania tworzyw sztucznych problematyczne może stać się również współczesne otoczenie regulacyjne, które wymusza na tym segmencie rynku spore zmiany organizacyjne.
opracował: Maciej Messmer
Źródła:
ul. Morawskiego 5/327
30-102 Kraków, Polska
M: +48 668 759 555
M: +48 503 666 166
E: info@markethub.pl
Właścicielem strony i marki Markethub jest:
Infomedia Group Sp. z o.o. Sp. k.
NIP:6793149555
REGON:367268936
KRS:0000677473
We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.
If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Polityka prywatności