Rynek aplikacji mobilnych stanowi dynamiczny obszar globalnej gospodarki cyfrowej. Analiza rynku wykazała, że branża ta charakteryzuje się szybkim tempem wzrostu i nieustannymi zmianami. Dowiedz się więcej o rynku aplikacji mobilnych z naszego przeglądu!
Analiza rynku aplikacji mobilnych
Globalny rynek aplikacji mobilnych wyceniony został na 208,5 mld USD w 2022 roku. Przewiduje się, że do 2032 roku osiągnie ten rynek 777,4 mld USD przy CAGR na poziomie 14,4% w okresie prognozy. Według danych z 2023 roku, wydatki konsumpcyjne w aplikacjach osiągnęły najwyższy poziom – 171 mld $ (+3% r/r/). Z kolei wydatki na reklamy mobilne osiągnęły wartość 362 mld $, co stanowi wzrost o 8% r/r.
Polski rynek aplikacji
Polska jest kluczowym europejskim rynkiem aplikacji mobilnych. Warszawa i Kraków, są dwoma najbardziej krytycznymi obszarami metropolitalnymi w Europie, jeśli chodzi o rozwój aplikacji mobilnych. W 2022 roku 14% firm tworzących aplikacje mobilne na rynku europejskim pochodziło z Polski.
W 2023 roku polski rynek aplikacji osiągnął 753,37 mln USD przychodów. Największe przychody osiągnęły aplikacji z kategorii: gry (241,7 mln USD), media społecznościowe (196 mln USD). Znaczące przychody zanotowano również w aplikacjach z kategorii: zakupy (65,99 mln USD) oraz rozrywka (57,75 mln USD).
Google Play w Polsce
W sklepie Google Play obecnie dostępnych jest ponad 13,1 tys. aplikacji stworzonych przez polskich deweloperów. Stanowi to mniej niż 1% wszystkich aplikacji dostępnych w tym sklepie.
Obecnie najpopularniejszymi deweloperami w sklepie Google Play są:
- Splend Apps (282,27 mln pobrań, 10 aplikacji)
- Brainly (242,03 pobrań, 1 aplikacja)
- Bizo Mobile (87,37 mln pobrań, 18 aplikacji)
- bizo games (86,35 mln pobrań, 2 aplikacje)
- Dram_Studio (73,37 mln pobrań, 15 aplikacji)
Natomiast podział przychodów na rynku wg. sklepów w 2023 roku w Polsce wyglądają następująco:
Trendy na rynku aplikacji
Główne prognozy na 2024 rok dla rynku aplikacji mobilnych:
- Dominacja TikToka i wzrost wydatków: TikTok staje się kluczową aplikacją mobilną, przewyższającą nawet popularne gry mobilne pod względem wydatków konsumentów. Przewiduje się, że osiągnie kamień milowy 15 miliardów USD, co jest imponującym osiągnięciem w kontekście dynamiki rynku aplikacji.
- Era GenAI w aplikacjach mobilnych: Oczekuje się, że technologia GenAI będzie odgrywać kluczową rolę w nowych funkcjach aplikacji mobilnych. Kreatywność w gatunkach takich jak edycja wideo oraz Selfie & Beauty może być znacznie zwiększona poprzez wykorzystanie tej technologii.
- Zakupy w aplikacjach i nowe źródła dochodów: Model zakupów w aplikacjach, wprowadzony m.in. przez TikTok, stanie się normą, co prowadzi do wzrostu wydatków konsumenckich na aplikacje społecznościowe.
- Mikroblogowanie i wyzwanie dla tradycyjnych platform: Tradycyjne platformy do mikroblogowania, tj. Twitter, mogą doświadczyć spadku aktywności użytkowników, a nowe platformy, zwłaszcza Threads od Meta, mogą zyskać popularność. Mikroblogowanie skoncentrowane na wideo zdaje się dominować, co odzwierciedla preferencje użytkowników.
Te trendy sugerują, że przemysł aplikacji mobilnych będzie ewoluował w kierunku bardziej interaktywnego i zdominowanego przez nowoczesne technologie, tj. sztuczna inteligencja. Dodatkowo firmy związane z tym rynkiem mogą skorzystać, dostosowując swoje strategie do rosnących oczekiwań i preferencji konsumentów.
Autorki: Aleksandra Sirant, Katarzyna Kucia
Ten tekst nie jest pełną analizą rynku, którą wykonujemy dla naszych klientów.
Ta publikacja zawiera tylko wybrane informacje o rynku, które możemy pogłębić i rozszerzyć na indywidualne zamówienie.
Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?
Zadzwoń 503 666 166 lub 668 759 555
lub napisz na info@markethub.pl
Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc
w dalszym rozwoju Twojej firmy!