Innowacje w e-commerce

Innowacje w e-commerce na rynku polskim

Zakupy online to nie tylko wygoda, większe możliwości wyboru czy łatwość zawierania transakcji. Czynniki takie jak przenikanie się świata online i offline oraz hybrydowość rozmaitych rozwiązań wprowadzanych w przyspieszonym tempie pod wpływem pandemii COVID-19 wpływają na zachowania klientów, generują innowacje w e-commerce i z pewnością na stałe zmieniają kształt branży e-handlu.

Rozwój polskiego rynku e-commerce

Polska należy do najdynamiczniej rosnących rynków europejskich o relatywnie wysokim poziomie rozwoju gospodarki cyfrowej. Według badań przeprowadzonych przez Gemius, ponad 80% ludności Polski korzysta z Internetu, a 73% dokonuje w sieci zakupów (w porównaniu z 2019 r. to wzrost o 11%). Szacowano, że obroty z handlu w polskim Internecie w 2020 r. sięgną 15 mld euro.

Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł. Wysokie tempo wzrostu będzie się utrzymywać przez kilka lat – w 2021 r. jego wartość ma sięgnąć 12% wartości sprzedaży detalicznej ogółem, w 2023 r. ma to być już 16%. Szacuje się, że najszybciej będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda.

Kluczowe innowacje w e-commerce

Oto najważniejsze trendy, zmiany i innowacje w e-commerce, które wpływają na kształt polskiej branży e-handlu. Prezentowane tu rozwiązania odnoszą się zarówno do samych zakupów, jak też dostaw oraz płatności.

Ekspresowe dostawy

Usługa click&collect jest coraz ważniejszym kanałem odbioru zamówienia, zwłaszcza w przypadku artykułów spożywczych. Polega na zamówieniu produktów w e-sklepie lub przez aplikację, a następnie odebranie ich w dogodnym dla siebie czasie we wskazanym miejscu odbioru, najczęściej w sklepie stacjonarnym. Sklepy internetowe działające w modelu click&collect uruchomiły m.in. sieci Stokrotka, SPAR czy Żabka.

Ważną innowacją w e-commerce było także wprowadzenie rozwiązań z zakresu dowozu posiłków i zakupów spożywczych z wykorzystaniem narzędzi quick-commerce (np. Glovo, Uber czy Everli). Jest to usługa kurierska na żądanie, w ramach której kurier kupuje, odbiera i dostarcza produkty zamówione za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Współpracę z Glovo nawiązały m.in. sieci Carrefour i Biedronka.

W polskim e-commerce pojawiła się też usługa Same Day Delivery / ekspresowa dostawa – nie tylko w branży spożywczej czy gastronomicznej. Firma CCC testuje tego rodzaju innowacje w e-commerce, proponując rozwiązanie „CCC Express” – dostawę obuwia zamawianego w sieci w ciągu 90 minut lub nawet krócej od momentu złożenia zamówienia.

Bezkontaktowe formy zakupów

Coraz więcej transakcji dokonuje się za pomocą urządzeń mobilnych. Sprzedaż przez kanały mobilne stanowi już ponad 50% przychodów w sklepach internetowych. Dobra aplikacja sklepu na telefonie klienta to ogromna przewaga nad konkurencją.

W tym obszarze pojawiają się rozwiązania typu RWD czy AMP, ale również bardziej zaawansowane aplikacje PWA (ang. Progressive Web Apps, czyli aplikacje internetowe, które zapewniają użytkownikom wrażenia podobne do korzystania z dedykowanej aplikacji mobilnej). Wielokanałowość sprzedaży staje się czymś normalnym. Swoje rozwiązania do zakupów bez podchodzenia do kasy mają już Empik (Pay&Go) czy Rossmann (Rosmann Go). InPost wprowadził zdalne otwieranie skrytki z użyciem komórki, możliwość wysłania paczki i nadania jej bez drukowania etykiety.

W Polsce widać dynamiczny rozwój usług PUDO (ang. Pick-Up and Drop-Off), czyli nadawanie i odbieranie paczek w specjalnie wyznaczonych do tego punktach. Przyszłością są multibrandowe punkty, w których będzie można korzystać z wielu firm kurierskich jednocześnie, a także z usług, które towarzyszą zakupom w sieci, np. przymierzyć zamówioną w sieci sukienkę od razu na miejscu i dokonać jej zwrotu, jeśli nam się nie spodoba.

Na rynku pojawiają się też rozwiązania oparte o system asystentów głosowych tzw. voice shopping. Tylko w 2017 r. sprzedano na całym świecie ponad 80 mln urządzeń głosowych, a do końca 2021 r. cała kategoria tych urządzeń ma urosnąć aż o 84%. Takie innowacyjne rozwiązanie wprowadziła np. sieć Frisco.pl, gdzie można skorzystać z zakupów głosowych.

W dobie pandemii COVID-19 jednym z popularniejszych kanałów sprzedaży dla małych lokalnych sklepów i projektantów stała się sprzedaż produktów na żywo, podczas transmisji online, tzw. live-commerce.

Płatności

Innowacje w e-commerce występują także w zakresie płatności – pojawiają się np. nowe sposoby ich uwierzytelniania. Użytkownicy nie muszą już zapamiętywać haseł, a mają wybór między biometrią w postaci odcisku palca, rozpoznawania twarzy a użyciem kodu PIN.

Jednym z głównych trendów jest skracanie ścieżki płatności i jej upraszczanie. Płatności one click to usługa, która powoli staje się standardem. Rośnie też zainteresowanie e-zakupami z odroczonym terminem płatności – na raty lub przesunięciem płatności o 2-3 tygodnie po dostawie zamówionego towaru.

Chcesz dowiedzieć się więcej o rynku handlu i e-commerce?

Skorzystaj z profesjonalnej analizy rynku i researchu dla biznesu!

Autor: Marta Dzienkiewicz

Źródła:

Gemius dla e-Commerce Polska, E-commerce w Polsce 2020 

PwC, Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026 

300Research, E-commerce i fintechy. System naczyń połączonych 

Szymański Łukasz, Sytuacja polskiego rynku e-commerce 

E-commerce w 2020/2021 oczami ekspertów z branży – trendy w e-commerce  

Wirtualne Media, Jak e-commerce zmienił się w 2020 roku, co może wydarzyć się w 2021 roku