Analiza rynku innowacji e-commerce w Polsce
Kluczowe innowacje rynku e-commerce
Oto najważniejsze trendy, zmiany i innowacje w e-commerce, które wpływają na kształt polskiej branży e-handlu. Prezentowane tu rozwiązania odnoszą się zarówno do samych zakupów, jak też dostaw oraz płatności.
W polskim e-commerce pojawiła się też usługa Same Day Delivery / ekspresowa dostawa – nie tylko w branży spożywczej czy gastronomicznej. Firma CCC testuje tego rodzaju innowacje w e-commerce, proponując rozwiązanie „CCC Express” – dostawę obuwia zamawianego w sieci w ciągu 90 minut lub nawet krócej od momentu złożenia zamówienia.
Bezkontaktowe formy zakupów na rynku innowacji e-commerce
Analiza rynku innowacji e-commerce wykazała, że coraz więcej transakcji dokonuje się za pomocą urządzeń mobilnych. Sprzedaż przez kanały mobilne stanowi już ponad 50% przychodów w sklepach internetowych. Dobra aplikacja sklepu na telefonie klienta to ogromna przewaga nad konkurencją.
W tym obszarze pojawiają się rozwiązania typu RWD czy AMP, ale również bardziej zaawansowane aplikacje PWA (ang. Progressive Web Apps, czyli aplikacje internetowe, które zapewniają użytkownikom wrażenia podobne do korzystania z dedykowanej aplikacji mobilnej). Wielokanałowość sprzedaży staje się czymś normalnym. Swoje rozwiązania do zakupów bez podchodzenia do kasy mają już Empik (Pay&Go) czy Rossmann (Rosmann Go). InPost wprowadził zdalne otwieranie skrytki z użyciem komórki, możliwość wysłania paczki i nadania jej bez drukowania etykiety.
W Polsce widać dynamiczny rozwój usług PUDO (ang. Pick-Up and Drop-Off), czyli nadawanie i odbieranie paczek w specjalnie wyznaczonych do tego punktach. Przyszłością są multibrandowe punkty, w których będzie można korzystać z wielu firm kurierskich jednocześnie, a także z usług, które towarzyszą zakupom w sieci, np. przymierzyć zamówioną w sieci sukienkę od razu na miejscu i dokonać jej zwrotu, jeśli nam się nie spodoba.
Na rynku pojawiają się też rozwiązania oparte o system asystentów głosowych tzw. voice shopping. Tylko w 2017 r. sprzedano na całym świecie ponad 80 mln urządzeń głosowych, a do końca 2021 r. cała kategoria tych urządzeń ma urosnąć aż o 84%. Takie innowacyjne rozwiązanie wprowadziła np. sieć Frisco.pl, gdzie można skorzystać z zakupów głosowych.
W dobie pandemii COVID-19 jednym z popularniejszych kanałów sprzedaży dla małych lokalnych sklepów i projektantów stała się sprzedaż produktów na żywo, podczas transmisji online, tzw. live-commerce.
Płatności na rynku e-commerce
Innowacje w e-commerce występują także w zakresie płatności – pojawiają się np. nowe sposoby ich uwierzytelniania. Użytkownicy nie muszą już zapamiętywać haseł, a mają wybór między biometrią w postaci odcisku palca, rozpoznawania twarzy a użyciem kodu PIN.
Jednym z głównych trendów jest skracanie ścieżki płatności i jej upraszczanie. Płatności one click to usługa, która powoli staje się standardem. Rośnie też zainteresowanie e-zakupami z odroczonym terminem płatności – na raty lub przesunięciem płatności o 2-3 tygodnie po dostawie zamówionego towaru.
Autor: Marta Dzienkiewicz
Źródła:
- Gemius dla e-Commerce Polska, E-commerce w Polsce 2020
- PwC, Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2021-2026
- 300Research, E-commerce i fintechy. System naczyń połączonych
- Szymański Łukasz, Sytuacja polskiego rynku e-commerce
- E-commerce w 2020/2021 oczami ekspertów z branży – trendy w e-commerce
- Wirtualne Media, Jak e-commerce zmienił się w 2020 roku, co może wydarzyć się w 2021 roku