Rynek wina w Polsce
przegląd rynku
przegląd rynku
Rynek wina w Polsce nieustannie rozwija się i zyskuje na wartości. Zwiększa się zarówno produkcja jak i sprzedaż oraz świadomość konsumentów. Wartość rynku wina w 2017 roku przekroczyła 2,5 miliarda złotych. Stanowi to wzrost o około 6% wobec roku 2016, w którym z kolei odnotowano wzrost o 5% wobec roku poprzedniego.
Produkcja win gronowych w Polsce systematycznie rośnie. Według danych GUS w 2014 wyniosła 133.878 hektolitrów, w 2015 roku 153.044 hektolitry, a w 2016 148.869 hektolitrów. W 2017 roku produkcja wzrosła do 155.079 hektolitrów, co stanowi wzrost o 4,2 % w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednocześnie spada produkcja win owocowych. Po ośmiu miesiącach bieżącego roku produkcja win owocowych spadła o 8,8% wobec tego samego okresu w 2017 roku i wyniosła 43 miliony litrów.
Według raportu „Polacy w świecie wina” przygotowanego przez MAKRO, Polacy wypijają rocznie ponad 400 milionów litrów wina. Spożycie wina w Polsce wciąż jednak pozostaje jednym z najniższych wśród państw Europejskich. W 2017 roku statystyczny Polak wypił średnio 3,2 litra wina na głowę, podczas gdy Hiszpan już 21,3 litry, Brytyjczyk 22 litry, Niemiec 24,8 litra, Szwed 26, Włoch 33,3 litra, a Francuz 42,5 litra. Nie zmieniają się natomiast preferencje Polaków. W 2013 roku najczęściej wybierane było wino półsłodkie – sięgnęło po nie 41% konsumentów. Ten trend utrzymuje się również obecnie. Drugim co do popularności wyborem jest wino półwytrawne (39%), następnie wytrawne (21%) i słodkie (18%). Największą popularnością cieszą się wina czerwone (66%). Po wina białe sięga 34% konsumentów, a 21% po wina różowe.
Do liderów branży winiarskiej w Polsce zaliczamy firmy: Ambra S.A. , Jetoń S.A. oraz Henkell Polska & Co.
Polacy najchętniej kupują wina nie droższe niż 30 złotych. Najpopularniejszym miejscem zakupów są dyskonty, gdzie wino nabywa 32% konsumentów (według danych z raportu Nielsena „Napoje alkoholowe w Polsce”). Na kolejnych pozycjach plasują się supermarkety (18,2%), hipermarkety (15,9%), średnie sklepy spożywcze (12,7%), duże sklepy spożywcze (8,1%), sklepy winno-cukiernicze (7,5%). Najmniej wina kupuje się w małych sklepach (4,7%) oraz na stacjach benzynowych (1%).
W 2017 roku odnotowano znaczny wzrost sprzedaży w segmencie win musujących. Niezwykle znaczącym gatunkiem wina stało się Prosecco. Według danych firmy Ambra S.A. rynek prosecco odnotował 40% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Moda ta utrzyma się i według ekspertów firmy Nielsen, należy do najważniejszych trendów nadchodzących lat.
Jednym z wyzwań stojących przed producentami jest zaspokojenie coraz wyższych wymagań klientów. Eksperci przewidują rozwój marek premium, które w 2018 roku stanowiły już 18,4% udziałów w sprzedaży wartościowej na rynku alkoholowym. Z badań firmy Nielsen wynika, że 46% polskich konsumentów jest gotowych zapłacić więcej za produkt, jeśli ten został oznaczony jako marka premium.
Autor: Katarzyna Matczuk
Opracowanie na podstawie:
[2] Raport Polacy w świecie wina 2018
[3] Napoje alkoholowe w Polsce
[4] Produkcja win owocowych ze słabym wynikiem na koniec wakacji
[5] Rynek wina w Polsce rośnie, a z nim sprzedaż spółki Ambra
[6] W 2017 r. znacznie wzrosły dostawy na rynek krajowy win gronowych, spadły wódki czystej i piwa
[7] ZP PRW podsumowuje 2017 rok w branży winiarskiej – duże zmiany i wyzwania
ul. Morawskiego 5/327
30-102 Kraków, Polska
M: +48 668 759 555
M: +48 503 666 166
E: info@markethub.pl
Właścicielem strony i marki Markethub jest:
Infomedia Group Sp. z o.o. Sp. k.
NIP:6793149555
REGON:367268936
KRS:0000677473
We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.
If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them:
You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.
Polityka prywatności