Analiza rynku wina

Rynek wina w Polsce nieustannie rozwija się i zyskuje na wartości. Zwiększa się zarówno produkcja jak i sprzedaż oraz świadomość konsumentów. Analiza rynku wina wykazała, że wartość rynku wina w 2017 roku przekroczyła 2,5 miliarda złotych. Stanowi to wzrost o około 6% wobec roku 2016, w którym z kolei odnotowano wzrost o 5% wobec roku poprzedniego.

Analiza rynku wina

Produkcja win gronowych w Polsce systematycznie rośnie. Według danych GUS w 2014 wyniosła 133.878 hektolitrów, w 2015 roku 153.044 hektolitry, a w 2016 148.869 hektolitrów. W 2017 roku produkcja wzrosła do 155.079 hektolitrów, co stanowi wzrost o 4,2 % w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednocześnie spada produkcja win owocowych. Po ośmiu miesiącach bieżącego roku produkcja win owocowych spadła o 8,8% wobec tego samego okresu w 2017 roku i wyniosła 43 miliony litrów.

Preferencje konsumentów

Według raportu „Polacy w świecie wina” przygotowanego przez MAKRO, Polacy wypijają rocznie ponad 400 milionów litrów wina. Spożycie wina w Polsce wciąż jednak pozostaje jednym z najniższych wśród państw Europejskich. W 2017 roku statystyczny Polak wypił średnio 3,2 litra wina na głowę, podczas gdy Hiszpan już 21,3 litry, Brytyjczyk 22 litry, Niemiec 24,8 litra, Szwed 26, Włoch 33,3 litra, a Francuz 42,5 litra. Nie zmieniają się natomiast preferencje Polaków. W 2013 roku najczęściej wybierane było wino półsłodkie – sięgnęło po nie 41% konsumentów. Analiza rynku wina pokazuje, że ten trend utrzymuje się również obecnie. Drugim co do popularności wyborem jest wino półwytrawne (39%), następnie wytrawne (21%) i słodkie (18%). Największą popularnością cieszą się wina czerwone (66%). Po wina białe sięga 34% konsumentów, a 21% po wina różowe.

Do liderów branży winiarskiej w Polsce zaliczamy firmy: Ambra S.A. , Jetoń S.A. oraz Henkell Polska & Co.

Polacy najchętniej kupują wina nie droższe niż 30 złotych. Najpopularniejszym miejscem zakupów są dyskonty, gdzie wino nabywa 32% konsumentów (według danych z raportu Nielsena „Napoje alkoholowe w Polsce”). Na kolejnych pozycjach plasują się supermarkety (18,2%), hipermarkety (15,9%), średnie sklepy spożywcze (12,7%), duże sklepy spożywcze (8,1%), sklepy winno-cukiernicze (7,5%). Najmniej wina kupuje się w małych sklepach (4,7%) oraz na stacjach benzynowych (1%).

Perspektywy rynku wina

W 2017 roku odnotowano znaczny wzrost sprzedaży w segmencie win musujących. Niezwykle znaczącym gatunkiem wina stało się Prosecco. Według danych firmy Ambra S.A. rynek prosecco odnotował 40% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Moda ta utrzyma się i według ekspertów firmy Nielsen, należy do najważniejszych trendów nadchodzących lat.

Jednym z wyzwań stojących przed producentami jest zaspokojenie coraz wyższych wymagań klientów. Eksperci przewidują rozwój marek premium, które w 2018 roku stanowiły już 18,4% udziałów w sprzedaży wartościowej na rynku alkoholowym. Z badań firmy Nielsen wynika, że 46% polskich konsumentów jest gotowych zapłacić więcej za produkt, jeśli ten został oznaczony jako marka premium.

Autor: Katarzyna Matczuk

Źródła:

  • GUS o rynku winiarskim w 2017: produkcja win gronowych i miodów wzrosła, a napojów fermentowanych spadła
  • Raport Polacy w świecie wina 2018
  • Napoje alkoholowe w Polsce
  • Produkcja win owocowych ze słabym wynikiem na koniec wakacji
  • Rynek wina w Polsce rośnie, a z nim sprzedaż spółki Ambra
  • W 2017 r. znacznie wzrosły dostawy na rynek krajowy win gronowych, spadły wódki czystej i piwa
  • ZP PRW podsumowuje 2017 rok w branży winiarskiej – duże zmiany i wyzwania
  • Dostawy na rynek krajowy oraz spożycie niektórych artykułów konsumpcyjnych na 1 mieszkańca w 2016 roku.

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.