Analiza rynku zabawek w Polsce na rok 2023 rysuje obraz dynamicznego rozwoju branży. Prognozy wskazują, że sektor ten będzie nadal świadkiem wzrostu wartości. Ten rosnący trend pojawia się pomimo zmniejszającej się liczby dzieci w kraju. Oczekuje się, że rynek zabawek będzie kontynuował ekspansję, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na innowacyjne, edukacyjne produkty.
Biorąc pod uwagę dane historyczne, rynek zabawek dla dzieci, charakteryzuje się stosunkowo dużą odpornością na różnego rodzaju wstrząsy. W 2023 roku przewidywane przychody na rynku zabawek i gier w Polsce mają osiągnąć 967,38 mln USD. Jest to wzrost o prawie 30 mln do roku poprzedniego. W 2022 roku największy przychód zanotowano w kategorii lalki i pluszowe zabawki – 293,1 mln dolary. Na kolejnym miejscu znalazły się zabawki dla niemowląt – 246,9 mln USD. Najmniejszy przychód zanotowano dla kategorii gier karcianych – 8,02 mln USD oraz puzzli – 18,43 mln USD.
Liderzy rynku
Rynek jest zdominowany przez ugruntowane przedsiębiorstwa tj. Hasbro, Mattel, LEGO Group i Spin Master. Te wiodące firmy posiadają znaczny udział w rynku, obejmując różne kategorie produktów, takie jak figurki, lalki, gry planszowe, puzzle i zestawy do składania. Ponadto pojawiają się niszowi producenci zabawek, zaspokajający określone zainteresowania i segmenty rynku, zwiększający różnorodność krajobrazu branży.
Globalny rynek zabawek
Rynek zabawek rośnie dynamicznie zarówno w Polsce, jak i globalnie, przewiduje się przekroczenie wartości 230 miliardów USD do 2028 roku.. Sprzedaż rozwija się równie w tradycyjnych sklepach, jak i online. Pomimo niepewności gospodarczej, branża zabawkowa wykazuje dużą odporność na fluktuacje. Kluczowym czynnikiem wzrostu jest rosnące zainteresowanie rodziców edukacyjnymi zabawkami, co przyczynia się do gwałtownego rozwoju tego segmentu. Prognozy wskazują na potencjalny wzrost wartości rynku zabawek edukacyjnych o ponad 24 miliardy USD w 2024 roku, wpływając na strategie biznesowe firm dostosowujących się do zmieniających się preferencji konsumentów.
Trend na rynku zabawek
Zauważalny wzrost zainteresowania wśród rodziców notuje się obecnie w kategorii zabawek edukacyjnych promujących naukę STEAM (nauka, technologia, inżyniera, sztuka i matematyka). Rodzice, świadomi roli zabawek w rozwoju dzieci, chętnie sięgają po produkty, które nie tylko bawią, lecz także wspierają naukę. Dodatkowo te zabawki wspierają rozwój kreatywności, zdolności interpersonalnych i umiejętności społecznych, ucząc jednocześnie pracy zespołowej i rozwiązywania problemów. To kompleksowe podejście do edukacji poprzez zabawę zdobywa coraz większą popularność wśród pedagogów i psychologów dziecięcych.
Dodatkowo na popularności zyskują zabawki ekologiczne i pochodzące ze zrównoważonej produkcji. Bardziej świadomi konsumenci oczekują większego nacisku na wykorzystanie odpowiednich materiałów. Co więcej istotny jest również proces produkcji.
Niezmiennie dużą popularnością cieszyć się będą zabawki na umowach licencyjnych. Przedmioty związane z popularnymi franczyzami i postaciami z filmów czy książek nadal będą kluczowe w strategii producentów zabawek.
Kanały sprzedaży
W 2022 roku rynek sprzedaży zabawek i gier w Polsce charakteryzował się znacznym udziałem kanałów sprzedaży offline. Danych pokazują, że aż 75% całkowitej sprzedaży odbyło się w tradycyjnych punktach stacjonarnych, tj. sklepy zabawkowe, supermarkety, czy specjalistyczne sklepy z artykułami dziecięcymi. Ten trend wskazuje na kontynuację silnej obecności fizycznych punktów sprzedaży w branży zabawkowej, pomimo dynamicznego rozwoju handlu e-commerce. Choć platformy online odgrywają istotną rolę w dostępie do produktów, wybór i zakup zabawek nadal cieszy się popularnością wśród konsumentów, którzy preferują bezpośredni kontakt z produktem przed zakupem. Jednak do 2027 roku sprzedaż offline ma spaść do 64,2% na rzecz zakupów online.
W ostatnich latach obserwuje się dynamiczny rozwój polskiego rynku zabawek, a jednym z kluczowych czynników tego wzrostu jest wzmocnienie pozycji dystrybutorów. W obliczu coraz intensywniejszej konkurencji, firmy zajmujące się dystrybucją zabawek aktywnie inwestują w strategie marketingowe i promocyjne. Ponadto skupiają swoje wysiłki na rozwijaniu działań e-commerce oraz rozbudowie sklepów internetowych, co skutkuje znacznym poszerzeniem rynku i ułatwionym dostępem konsumentów do różnorodnych produktów. To nie tylko stymuluje popyt na zabawki, ale także sprzyja rozwojowi całej branży, tworząc nowe możliwości zarówno dla dystrybutorów, jak i producentów. Dzięki temu dynamicznemu wzrostowi sektora dystrybucji zabawek rynek staje się bardziej konkurencyjny, co z kolei wymusza dalsze innowacje i doskonalenie oferty, przynosząc korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i konsumentom.
We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.
Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.
Essential Website Cookies
These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.
Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.
We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.
We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.
Google Analytics Cookies
These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.
If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:
Other external services
We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.
Google Webfont Settings:
Google Map Settings:
Google reCaptcha Settings:
Vimeo and Youtube video embeds:
Other cookies
The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them: