Analiza rynku e-commerce w Polsce wykazała, że rynek ten ciągle się rozwija, a pandemia Covid-19 jeszcze przyspieszyła ten rozwój o co najmniej 5 lat. W 2020 r. sprzedaż internetowa wynosiła 18% z całej sprzedaży detalicznej na świecie, natomiast prognozuje się, że już w 2024 r. wzrośnie do 22%. Ten trend występuje także w Polsce – obecnie ok. 150 tys. polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż produktów i usług, zarówno przez swoje e-sklepy, jak i na platformach typu marketplace.
Analiza rynku e-commerce w czasie pandemii
Według badania Gemius z 2022 r. konsumenci pomimo zakończenia pandemii, nadal chętnie wybierają zakupy przez Internet. Przeważnie klientami e-sklepów są kobiety (52% wszystkich kupujących), osoby z wyższym wykształceniem (40%) oraz osoby z miast powyżej 200 tys. mieszkańców (34%). Głównymi powodami robienia zakupów online wskazywanymi przez respondentów jest: dostępność sklepów internetowych przez całą dobę, brak konieczności dotarcia do sklepu osobiście, atrakcyjniejsze ceny oraz nieograniczony czas wyboru produktu. Najczęściej klienci kupują online: odzież i akcesoria (79%), obuwie (66%), kosmetyki i perfumy (65%), książki i płyty (57%), produkty farmaceutyczne (55%) oraz sprzęt AGD (52%).
Jeżeli chodzi o metody płatności online, respondenci preferują: szybki przelew (77%), płatności mobilne takie jak BLIK (75%) oraz płatność kartą płatniczą (32%). Najrzadziej wybierane były metody płatności ratalne, za pośrednictwem SMS, czy kodów QR. Ulubioną metodą dostaw respondentów jest: paczkomat (77%), dostawa kurierska (50%). Równie istotna jest dla klientów e-sklepów możliwość zwrotu produktu, co jest jednym z decydujących aspektów przy dokonywaniu zakupów.
Oczekiwania współczesnego klienta e-commerce
Dane z badania Gemius pokazują, że współczesny klient cyfrowy się bardzo zmienił. Cechuje go niecierpliwość, ma duże wymagania, jest gotowy zapłacić więcej, żeby tylko dostać produkt jak najszybciej. Z uwagi na to, że ma dostęp do wielu kanałów sprzedażowych, pragnie oferty przygotowanej na podstawie jego wcześniejszych działań w Internecie, tak aby odpowiadało to jak najbardziej na jego potrzeby.
Według badania PwC najważniejszymi aspektami dla firm zajmujących się e-commmercem są 4 rzeczy:
1. Odpowiedni customer experience, ponieważ aż 42% polskich konsumentów jest skłonnych do zrezygnowania z zakupów już po jednym złym doświadczeniu.
2. Aktywizacja i lojalizacja klientów dzięki np. wykorzystaniu pakietów lojalnościowych.
3. Omnichannel, czyli upewnienie się, że jest zachowana spójność na kanale online.
4. Dobra logistyka i zapewnienie ciągłości łańcuchów dostaw.
Wielkość rynku
Prognoza na rok 2022 wykazuje, że wartość handlu internatowego w Polsce wyniesie 92 mld złotych. Do 2027 r. wartość tego rynku wyniesie 187 miliardów złotych. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%. Ponad połowa tego wzrostu (54%) będzie pochodzić z: mody (21 miliardów złotych), elektroniki (19 miliardów złotych) oraz zdrowia i urody (11 miliardów złotych). Eksperci spodziewają się także wzrostu sprzedaży na dużych platformach takich jak: Allegro, Amazon, Shopee itp. Udział platform typu marketplace względem sklepów e-commerce ma wzrosnąć do ponad 55% w 2027 r.
Trendy
W szybko rozwijającym się rynku e-commerce, można zauważyć wiele trendów. Za powstanie tych trendów odpowiedzialna jest cyfrowa transformacja, automatyzacja, uproszczenie płatności i ścieżek zakupu produktów z myślą o doświadczeniu użytkownika, a także zmiana stylu pracy.
Coraz popularniejsze staje się robienie zakupów online na urządzeniach mobilnych, czyli tzw. m-commerce. Według badania Santander Consumer Bank, 41% Polaków kupuje produkty online właśnie za pomocą urządzeń mobilnych. Zakupy online za pomocą laptopa dokonuje 34% Polaków.
Równie powszechny stał się rynek zakupów q-commerce. Jest to sprzedaż codziennych produktów pierwszej potrzeby online, a także ich dostawa w krótkim czasie. Rynek ten jest przede wszystkim oparty na artykułach spożywczych, które według PwC mają napędzać wzrost e-commerce w ciągu najbliższych 5 lat. Takie właśnie usługi w Polsce oferują m.in. Bolt, Glovo, Volt, a nawet Biedronka i Żabka.
Kolejnym trendem, o którym warto powiedzieć jest re-commerce. Jest to coraz większy handel używanymi i odnowionymi produktami, co jest spowodowane dużym skupieniem klientów z młodego pokolenia na sprawach środowiskowych. Takie usługi oferują m.in. IKEA (usługa „Oddaj i zyskaj”), Zalando (usługa „Pre-owned”), H&M (platforma „Resell”), a także takie portale jak Vinted, czy OLX.
Kolejnym trendem zyskującym na popularności jest subskrypcyjny model sprzedaży. Model ten polega na możliwość jednorazowego złożenia zamówienia na takie produkty jak żywność, środki czystości, czy pokarm dla zwierząt, a produkty te klienci będą otrzymywać cyklicznie przez określony czas. Istnieją dwa rodzaje modelu subskrypcji, czyli convenience, w którym płaci się z góry za konkretne zamówienie oraz discovery, gdzie zamówione produkty są niespodzianką.
Autor: Agata Lemberska
Źródła:
- Trendy w e-commerce 2022 Forbes
- 6 kluczowych trendów e-commerce na 2022 Appchance
- Trendy e-commerce w 2022 roku Blue Media
- Do 2027 wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o ponad 94 mld zł do 187 mld zł pwc
- W ciągu 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł pwc
- Raport Gemius 2022 – must have dla e-commerce
Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?
Zadzwoń 503 666 166 lub 668 759 555
lub napisz na info@markethub.pl
Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc
w dalszym rozwoju Twojej firmy!