Analiza rynku e-commerce

Analiza rynku e-commerce w Polsce wykazała, że rynek ten ciągle się rozwija, a pandemia Covid-19 jeszcze przyspieszyła ten rozwój o co najmniej 5 lat. W 2020 r. sprzedaż internetowa wynosiła 18% z całej sprzedaży detalicznej na świecie, natomiast prognozuje się, że już w 2024 r. wzrośnie do 22%. Ten trend występuje także w Polsce – obecnie ok. 150 tys. polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż produktów i usług, zarówno przez swoje e-sklepy, jak i na platformach typu marketplace.

Analiza rynku e-commerce w czasie pandemii

W latach 2020 i 2021, kiedy świat stanął przed wyzwaniami pandemii koronawirusa, rynek szybkich dostaw, znany również jako quick commerce, dynamicznie rozwijał się w branży e-commerce. W kolejnym roku to odroczone płatności zdominowały krajobraz handlu internetowego.  Analiza rynku e-commerce wykazała, że na całą branżę wpływa wysoka inflacja. Według badania Gemius 30% badanych zadeklarowało, że z jej powodu kupuje mniej niż dotychczas. Jest to zjawisko szczególnie widoczne wśród kobiet (34% wskazań) oraz osób pomiędzy 35. a 49. rokiem życia (33%). Głównymi powodami robienia zakupów online wskazywanymi przez respondentów jest: dostępność sklepów internetowych przez całą dobę, brak konieczności dotarcia do sklepu osobiście, atrakcyjniejsze ceny oraz nieograniczony czas wyboru produktu. Najczęściej klienci kupują online: odzież, akcesoria i dodatki (80%), obuwie (67%), kosmetyki i perfumy (65%), książki, płyty, filmy (57%), produkty farmaceutyczne (57%) oraz odzież sportowa (53%).

Analiza rynku e-commerce

Jeżeli chodzi o metody płatności online, respondenci preferują: szybki przelew (PayU, Przelewy24, DotPay,TPay) (69%), BLIK (63%) oraz płatność kartą płatniczą (43%). Ulubioną metodą dostaw respondentów jest: automat paczkowy (82%), dostawa kurierska (42%), dostawa do punktu partnerskiego (18%). Równie istotna jest dla klientów e-sklepów możliwość zwrotu produktu, co jest jednym z decydujących aspektów przy dokonywaniu zakupów.

Współczesny klient e-commerce

Dane z badania Gemius pokazują, że współczesny klient cyfrowy się bardzo zmienił. Cechuje go niecierpliwość, ma duże wymagania, jest gotowy zapłacić więcej, żeby tylko dostać produkt jak najszybciej. Z uwagi na to, że ma dostęp do wielu kanałów sprzedażowych, pragnie oferty przygotowanej na podstawie jego wcześniejszych działań w Internecie, tak aby odpowiadało to jak najbardziej na jego potrzeby. Badania pokazują również, że 79% Polaków dokonało kiedyś zakupów online. Zakupy przez Internet ułatwiają dokonywanie zakupów zagranicznych e-sklepach, czego dokonuje 30% internautów.

Czego oczekuje polski klient e-commerce?

1. Odpowiedniego customer experience, ponieważ aż 42% polskich konsumentów jest skłonnych do zrezygnowania z zakupów już po jednym złym doświadczeniu.

2. Aktywizacji i lokalizacji klientów dzięki np. wykorzystaniu pakietów lojalnościowych.

3. Omnichannel, czyli upewnienie się, że jest zachowana spójność na kanale online.

4. Dobrej logistyki i zapewnienia ciągłości łańcuchów dostaw.

Wielkość rynku

W 2021 roku wartość rynku e-commerce w Polsce wyniosła 94 mld zł. W2022 roku było to prawdopodobnie 110 mld zł. Do 2027 r. wartość tego rynku wyniesie 187 miliardów złotych. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%.  Mimo to, w nadchodzących latach tempo wzrostu sprzedaży może nieco osłabnąć. Polski rynek e-handlu należy do grona najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Eksperci spodziewają się także wzrostu sprzedaży na dużych platformach takich jak: Allegro czy Amazon. Udział platform typu marketplace względem sklepów e-commerce ma wzrosnąć do ponad 55% w 2027 r. 

Wzrost na polskim rynku widać również w liczbie sklepów internetowych. Na koniec III kwartału 2023 roku,  liczbę sklepów  można szacować na 64,5 tys. sklepów.  Jest to wzrost o 11% r/r.

Trendy

W szybko rozwijającym się rynku e-commerce można zauważyć wiele trendów. Za powstanie tych trendów odpowiedzialna jest cyfrowa transformacja, automatyzacja, uproszczenie płatności i ścieżek zakupu produktów z myślą o doświadczeniu użytkownika, a także zmiana stylu pracy.

Równie powszechny stał się rynek zakupów q-commerce. Jest to sprzedaż codziennych produktów pierwszej potrzeby online, a także ich dostawa w krótkim czasie. Rynek ten jest przede wszystkim oparty na artykułach spożywczych. Według badań to właśnie ta branża ma napędzać wzrost e-commerce w ciągu najbliższych 5 lat. Takie właśnie usługi w Polsce oferują m.in. Bolt, Glovo, Volt, czy Biedronka i Żabka.

Kolejnym trendem, o którym warto powiedzieć jest re-commerce. Jest to coraz większy handel używanymi i odnowionymi produktami, co jest spowodowane dużym skupieniem klientów z młodego pokolenia na sprawach środowiskowych. Takie usługi oferują m.in. IKEA (usługa „Oddaj i zyskaj”), Zalando (usługa „Pre-owned”), H&M (platforma „Resell”), a także takie portale jak Vinted, czy OLX.

Na popularności zyskuje również subskrypcyjny model sprzedaży. Model ten polega na możliwość jednorazowego złożenia zamówienia na takie produkty jak żywność, środki czystości, czy pokarm dla zwierząt, a produkty te klienci będą otrzymywać cyklicznie przez określony czas. Istnieją dwa rodzaje modelu subskrypcji, czyli convenience, w którym płaci się z góry za konkretne zamówienie oraz discovery, gdzie zamówione produkty są niespodzianką.

Liderzy rynku e-commerce w Polsce

Według badania spontanicznej znajomości serwisów w e-handlu na pierwszym miejscu pozycjonuje się Allegro — wskazywane przez 86% badanych. Na podium znalazło się również OLX (39%) oraz Zalando (20%). TOP5 sklepów zamyka Amazon (15%) oraz AliExpress (15%).

Natomiast w kategorii e-sklepów oferujących sprzęt RTV i AGD znajduje się: Media Expert (50%), RTVEuroAGD (44%) oraz MediaMarkt (38%). W kategorii sklepów sprzedających multimedia w tradycyjnej formie tj. książki, płyty niekwestionowanym liderem jest Empik (66%), kolejne miejsce zajmuje Allegro (25%).

Autor: Katarzyna Kucia

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.