Analiza rynku automatów paczkowych

W ciągu ostatnich kilku lat paczkomaty, a właściwie automaty paczkowe, stały się nie tylko znajomym elementem polskiego krajobrazu, ale i ważnym ogniwem w rynkach przesyłek i e-commerce. Umożliwiają wygodne odbieranie oraz nadawanie przesyłek 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodni. Analiza rynku automatów paczkowych ukazuje jak wygląda w Polsce obecnie ta branża  i jak będzie rozwijał się w przyszłość.

Analiza rynku automatów paczkowych w Polsce

Jak podaje Colliers, w Polsce znajduje się najwięcej na świecie automatów paczkowych na 100 tysięcy mieszkańców. Pod koniec 2021 roku w Polsce było około 18 tysięcy takich maszyn, z czego 16 tysięcy to Paczkomaty należące do firmy InPost. Szacuje się, że do końca 2022 roku liczba urządzeń przekroczy 25 tysięcy. Aż 97% ankietowanych przez Colliers przyznaje, że korzysta z automatów paczkowych, a 85% robi to często i regularnie.

Najwięksi gracze na rynku automatów paczkowych w Polsce

Liderami polskiego rynku automatów paczkowych są:

  • InPost,
  • Poczta Polska,
  • DPD,
  • Allegro,
  • Orlen (dawniej Ruch).

Mimo niezaprzeczalnej przewagi ilościowej Paczkomatów, na polskim rynku automatów paczkowych coraz bardziej zauważalne zaczynają być maszyny innych firm. Własne urządzenia posiadają już firmy kurierskie DPD i DHL. W 2021 roku na rozwój sieci automatów paczkowych w Polsce postawili także Allegro, Orlen, a nawet właściciel chińskiego serwisu sprzedażowego AliExpress, Alibaba. Poczta Polska ma w planach do 2022 roku zainstalować 2 tysiące nowych urządzeń.

InPost – lider polskiego rynku automatów paczkowych

InPost jest liderem na rynku przesyłek dostarczanych do automatów oraz punktów odbioru. Zgodnie z danymi Dataplace.Ai, w 2021 roku InPost posiadał 45% wszystkich punktów odbiorów w Polsce. Do tej analizy włączone zostały nie tylko automaty, ale również punkty usługowe takie jak sklepy, gdzie odbiór paczek jest jedynie działalnością poboczną. Według tej samej analizy, sieć InPost posiada ponad 16,4 miliona potencjalnych klientów w całej Polsce. Są to osoby, które mają mniej niż 10 minut pieszo do najbliższego Paczkomatu.

Ta firma odpowiedzialna jest zresztą za wprowadzenie automatów paczkowych do kraju w 2009 roku. InPost posiada również prawo ochronne na znak towarowy Paczkomat. Oznacza to więc, że jako jedyna ma prawo do posługiwania się tą nazwą w stosunku do własnych maszyn służących do nadawania i odbierania przesyłek. Inne określania na tego typu urządzenia to automatyczne skrytki pocztowe lub terminale pocztowe.

Oprócz obsługi sieci Paczkomatów w Polsce, InPost zajmuje się również produkcją automatów pocztowych na eksport. Firma działa pod własną nazwą w Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Ponadto, dostarcza urządzenia operatorom pocztowym we Francji, Holandii czy Australii.

Perspektywy rozwoju dla rynku automatów paczkowych w Polsce

Według dotychczasowych badań, korzystanie z automatów paczkowych wpisuje się w trendy ekologiczne. Jednym z powodów jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz zmniejszenie zużycia paliwa poprzez dostarczanie wielu przesyłek w jedno miejsce. Ponadto, klienci najczęściej odbierają paczki przy okazji – w drodze do pracy czy sklepu, co również zmniejsza ruch samochodowy.

Aby jeszcze bardziej rozwijać się w sposób ekologiczny, w 2021 roku InPost zainstalował pierwszy Paczkomat zasilany energią z paneli fotowoltaicznych. Jest to element programu “Green City”, do którego dołączyły między innymi Kraków, Kielce czy Łódź. Można się więc spodziewać, że podobnych urządzeń pojawi się w Polsce więcej. Konkurencyjne Allegro również stawia na ekologię. Ich automaty paczkowe mają być zasilane energią ze źródeł odnawialnych i posiadać czujniki jakości powietrza. Dodatkowo, część z urządzeń ma zostać pokryta zieloną ścianą z roślin.

Dostawy do automatów stanowią już prawie 40% wszystkich realizowanych przesyłek, a do 2024 roku liczba ta ma wyrównać się z udziałem na rynku dostaw do miejsca zamieszkania. Warto zaznaczyć, że jednocześnie – według analizy Dataplace.ai – prawie 15,7 miliona osób na terenie Polski ma więcej niż 10 minut pieszo do najbliższego punktu odbioru paczek lub automatu paczkowego dowolnej firmy. Oznacza to, że w Polsce nadal jest miejsce na rozwój sieci i nowe urządzenia oraz punkty odbioru.

Autor: Luiza Rach

Źródła:

  • Allegro stawia własne automaty paczkowe. Są zielone – dosłownie i w przenośni, Green-news
  • InPost dla środowiska, InPost
  • Poczta Polska chce postawić 2 tys. własnych paczkomatów, BusinnesInsider
  • Raport 2021: Automaty paczkowe i punktu odbioru w Polsce – nowa rzeczywistość świata dostaw, Dataplace
  • Rynek automatów paczkowych w Polsce, Colliers

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.