Analiza rynku dermokosmetyków wykazała, że rynek ten prężnie się rozwija i cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Obserwujemy znaczny wzrost wartości rynku, produkty oferowane są w coraz większej liczbie miejsc. Konsumenci otrzymują jakościową pielęgnację dostosowaną do ich potrzeb. Dowiedz się więcej o tej branży z najnowszego przeglądu runku!
Czym są dermokosmetyki?
Dermokosmetyki są to kosmetyki, które służą do pielęgnacji skóry problemowej lub zmienionej chorobowo. Nazwa ta nie jest w żaden sposób usankcjonowana prawnie. Dermokosmetyki nie są lekami dermatologicznymi, nie leczą, mogą natomiast wspomagać terapię. Pomagają z problemami skórnymi takimi jak: trądzik, łuszczyca czy przebarwienia. Takie kosmetyki są hipoalergiczne. Podlegają wielu testom pod okiem specjalistów, przez co są dobrze przystosowane do skóry wrażliwej. Zauważono, że wielu konsumentów ufa im bardziej niż zwykłym produktom do pielęgnacji.
Analiza rynku dermokosmetyków
Wartość rynku dermokosmetyków w Polsce w 2023 r. przekroczyła 3 mld zł. Według dostępnych danych rynek rozwijał się w tempie 13,7% rok do roku. Natomiast europejski rynek dermokosmetyków osiągnął w 2022 roku 6,48 mld USD. Do 2028 roku wartość tego rynku ma wynieś 11,5 mld USD (CAGR 10%). Wzrost tego rynku podyktowany jest zmianą nastawienia konsumentów do zdrowego trybu życia oraz zmianom środowiskowym, które wpływają na choroby skórne. Dodatkowo obecny wzrost nie jest związany tak bardzo ze wzrostem liczby sprzedanych opakowań, jak ze wzrostem wartości sprzedaży, wynikającej z rosnącej inflacji. W przyszłości tempo wzrostu cen wyhamuje i popyt będzie kierowany przez zachowania konsumenckie.
Trendy konsumenckie
Dermokosmetyki należą do kategorii dóbr bardziej luksusowych. Spodziewano się, że Polacy będą oszczędzać na produktach pielęgnacyjnych. Okazało się jednak, że pomimo wysokiej inflacji w 2023 r. dermokosmetyki cieszyły się dużym powodzeniem.
Na zwiększoną sprzedaż dermokosmetyków w ostatnich latach wpłynęło wiele czynników. Pierwszym z nich jest popularyzacja zdrowego trybu życia. Dla coraz większej liczby osób szczególne znaczenie zyskuje jakość produktów, które nakładają na skórę. Ze względu na przebadany skład i jego ścisłe wytyczne zainteresowanie dermokosmetykami wzrasta.
Dodatkowo wzrostowi rynku dermokosmetyków sprzyja demografia. W Polsce mamy do czynienia ze społeczeństwem starzejącym się. Prawdopodobieństwo wystąpienia alergii lub innych problemów skórnych wraz z wiekiem wzrasta.
Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że w 2023 z dolegliwościami ze skórą mierzyło się aż 1,8 mld ludzi na całym świecie. Rozwój technologiczny, w tym wykorzystanie sztucznej inteligencji w sektorze opieki zdrowotnej i testy genetyczne pozwalają na dobranie spersonalizowanej pielęgnacji. W czasach gdy zdrowie stawiamy na pierwszym miejscu, jest to czynnik silnie przyczyniający się do wzrostu rynku.
Zagrożenia na rynku dermokosmetyków
Analitycy wymieniają dwa główne wyzwania, z którymi będzie mierzyć się branża dermokosmetyków. Są to przede wszystkim rygorystyczne wymogi regulacyjne. W produktach kosmetycznych pojawia się coraz więcej składników przypisywanych do tej pory lekom. Ministerstwa i agencje narodowe zajmujące się regulacjami dotyczącymi rynku dystrybucji leków, wykazują się dużym zainteresowaniem rosnącą popularnością dermokosmetyków. Mogą wprowadzić nowe regulacje, które wiązałyby się z koniecznością sprostania surowszym wymaganiom przez producentów. Warto dodać, że dermokosmetyki, które przechodzą dokładne badania i spełniają standardy, cieszą się większym zaufaniem wśród konsumentów.
Drugim zagrożeniem jest ryzyko pojawienia się podrobionych produktów na rynku. Takie zamienniki są zazwyczaj tańsze, ale nie podlegają kontroli. Może to doprowadzić do zwiększenia występowania podrażnień, zamiast zmniejszenia.
Gdzie najchętniej kupujemy dermokosmetyki?
Analiza rynku wskazuje, że dermokosmetyki kojarzą się konsumentom przede wszystkim z aptekami. Mimo że to tam produkty do pielęgnacji są kupowane najczęściej, w latach 2016-2023 wskaźnik zakupu w aptekach stacjonarnych spadł z 82% do 66%. Spadek ten wiąże się z dynamicznym rozwojem sprzedaży online. Apteki internetowe cieszą się coraz większą popularnością. Dodatkowo obserwuje się coraz szerszą ofertę dermokosmetyków w sklepach drogeryjno-kosmetycznych. Dzięki temu możliwa jest promocja tych produktów na znacznie wyższą skalę.
Marki – liderzy rynku w Polsce i globalnie
Największe polskie marki dermokosmetyków to między innymi Dr Irena Eris, Dermedic, L’biotica (grupa Oceanic), Pharmena, Bioliq oraz Emolium.
Na rynku globalnym do dominujących marek należy:
- Procter & Gamble
- L’Oreal Groupe
- Unilever PLC
- Johnson & Johnson
- Shiseido Co., Limited
- Amorepacific
- Beierdorf Aktiengesellschaft
- Kanebo Cosmetics Inc.
- Avon Products, Inc.
- Lotus Herbals Pvt. Ltd.
- VLCC Health Care Limited
- Himalaya Global Holdings Ltd.
Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?
Zadzwoń 503 666 166
lub napisz na info@markethub.pl
Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc
w dalszym rozwoju Twojej firmy!