Analiza rynku dermokosmetyków

Dermokosmetyk to specjalny kosmetyk przeznaczony na określone dolegliwości skórne i dla ściśle określonych typów skóry. Kosmetyki te tworzone są we współpracy z dermatologami i rozprowadzany wyłącznie w aptekach. Z punktu widzenia prawa europejskiego i polskiego, „dermo kosmetyk” to po prostu kosmetyk i podlega takim samym regulacjom, jak wszystkie inne kosmetyki.

Analiza rynku dermokosmetyków

W 2016 r. rynek dermokosmetyków w Polsce powrócił na dynamiczną ścieżkę wzrostu. Analiza rynku dermokosmetyków wykazała wzrost wartości sprzedaży dermokosmetyków w aptekach pozytywnie wpływa rozbudowa oferty przez producentów, jak również nasilający się trend dbania o urodę. W grupie dermokosmetyków do pielęgnacji ciała widać stały i dość intensywny wzrost. Co więcej, wzrost ten jest widoczny w kategoriach produktów dla skóry atopowej, jak i produktów do zapobiegania i pielęgnacji skóry narażonej na otarcia, odparzenia, odleżyny oraz leczenie ran na skórze. Wynika to przede wszystkim z trendów epidemiologicznych. Na przykład lawinowy wzrost liczby dzieci cierpiących na alergie. Istotną kwestią są również trendy środowiskowe i demograficzne.

Według badania firmy IQS dermokosmetyki stanowią 5% wśród kupowanych kosmetyków. Najczęściej kupowane są przez osoby z wyższym wykształceniem, z miast powyżej 500 tyś mieszkańców i z zarobkami powyżej średniej (ponad 5000 zł ). Według tego samego badania ponad 80 proc. klientów dermokosmetyków kupuje je w stacjonarnych punktach sprzedaży (drogerie, apteki, sklepy). Średnia wartość dermo-koszyka wynosi 99,52 zł.

Wartość rynku

Świadomość Polaków na temat kosmetyków i ich działania sukcesywnie rośnie, a wraz z nią wymagania klientów i zapotrzebowanie na dermokosmetyki. Znaczącym czynnikiem jest także rosnąca liczba alergii, która staje się motorem napędowym sprzedaży w tym sektorze. Według Jarosława Frąckowiaka, wiceprezesa PEX PharmaSequence obroty aptek urosły w ubiegłym roku o 6,2 proc. wartościowo i 3 proc. wolumenowo. Dodatkowo sprzedaż w tym kanale dermokosmetyków zwiększyła się aż o 12,3 proc. wartościowo i 13,9 proc. wolumenowo. Z danych zebranych przez firmę wynika, że w ubiegłym roku Polacy kupili około 61 mln opakowań dermokosmetyków za 1,3 mld zł .

Wg raportu PMR sprzedaż dermokosmetyków w Polsce będzie rosła o około 6 proc. rocznie w latach 2017-2021. Krajowy rynek dermokosmetyków powinien w 2021 r. osiągnąć wartość 1,9 mld zł.

Liderzy rynku dermokosmetyków w Polsce

Firmy działające na rynku dermokosemtyków w Polsce to zarówno polskie jak i zagraniczne koncerny kosmetyczne.  Najwięksi producenci to między innymi: Dr Irena Eris (pod marką Pharmaceris) Vichy, SVR laboratorium, La Roche-Posay, Eau Thermale Avene, Nuxe, Dermedic, Bioderma, Emolium, Oillan, Synchroline, A-Derma, Iwostin, Biodermic, Tołpa, Ziaja i Aflofarm.

Źródła:

  • Stowarzyszenia Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego
  • Stowarzyszenie Lekarzy Dermatologów Estetycznych
  • Rynek dermokosmetyków w Polsce 2017, PMR
  • Dermokosmetyki – rynek z dużym potencjałem, Chemia i Biznes, [odczyt 10.08.2018]

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.