Rynek DIY w Polsce

Rynek DIY w Polsce

Termin DIY (od angielskiego określenia „do it yourself”, czyli „zrób to sam”) stał się niezwykle popularny. Czas pandemii COVID-19 zachęcił konsumentów do samodzielnego robienia nie tylko remontów, ale też przedmiotów codziennego użytku. Rynek produktów budowlanych oraz dla majsterkowiczów (określany właśnie jako rynek DIY) odnotował w 2020 roku dwucyfrowe wzrosty.

Rynek DIY – czy obejmuje tylko majsterkowanie?

Określenie DIY weszło już do naszego codziennego języka. Oznacza ono samodzielne tworzenie, przerabianie i naprawianie różnych przedmiotów, bez profesjonalnej pomocy specjalistów i ekspertów.

Zwykle termin ten kojarzony jest z rynkiem dóbr remontowo-budowlanych, wnętrzarskich czy ogrodowych. Jednak określa się w ten sposób również takie działania jak projektowanie i wykonywanie mebli oraz akcesoriów dekoracyjnych, własnoręczne naprawy sprzętów, majsterkowanie, a także prace rękodzielnicze – np. szycie, robienie na drutach, szydełkowanie, wykonywanie biżuterii czy też gotowanie.

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech rynku DIY jest sezonowość. Większe zainteresowanie widać tu zwłaszcza w okresie letnim i zimowym. Latem zwiększa się sprzedaż roślin żywych, kosiarek do trawy czy roślin ogrodowych. Zimą, a szczególnie w okresie świątecznym, rośnie sprzedaż wszelkich elementów dekoracyjnych związanych z samodzielnym ozdabianiem mieszkań i domów.

Rozwój branży DIY – dynamiczny wzrost

Na całym świecie wszystkie asortymenty w sektorze DIY w 2020 roku odnotowały wzrosty i ten trend nadal się utrzymuje. Szacowano, że rynek DIY w Europie w drugiej połowie 2021 roku osiągnie wartość 21,6 mld euro, co oznacza wzrost o 3% w stosunku do 2020 roku. W Europie największy jest niemiecki rynek – w 2019 roku jego wartość wyniosła 39,9 mld euro, co stanowiło 23% całkowitej sprzedaży w Europie.

W Polsce wartość rynku detalicznego artykułów DIY w 2019 roku wyniosła 36,3 mld zł. Według badania GfK Polonia, Polacy na produkty remontowo-budowlane, wnętrzarskie czy ogrodowe wydali w 2020 roku ponad 50 mld zł. Na ofertę z kategorii „home improvement” (czyli majsterkowanie w domu) średnie roczne wydatki to 183 euro na mieszkańca. Sprzedaż w marketach budowlanych w 2020 roku wzrosła o 11%.

Poniższe zestawienie prezentuje wartość rynku detalicznego asortymentu w branży DIY w Polsce.

W tym okresie rosły obroty marketów DIY, takich jak Castorama, Obi, Leroy Merlin czy Polskie Składy Budowlane (Mrówki), ale także lokalnych składów i marketów. Rozkwit przeżyło też wiele marketów ogrodniczych. W działach ogrodowych, narzędzi, farb, kuchni i łazienek odnotowano dwucyfrowe wzrosty zarówno w kategorii zakupów online, jak i w sklepach stacjonarnych. Średni czas spędzony na zakupach również wzrósł – o 10% w porównaniu do czasu poświęcanego na to w 2019 roku.

Rynek DIY – segmentacja

Rynek dystrybucji w segmencie DIY tworzą hurtownie i składy ogólnobudowlane, hiper- i supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. Rynek ten jest wart 50 mld zł. Nowe sklepy i markety były uruchamiane też w trakcie pandemii COVID-19.

Wśród sieciowych marketów budowlanych liderami są Castorama i Leroy Merlin – mają łącznie 56% rynku DIY. Kolejne 36% należy do Obi, Mrówki i Bricomarche. Zaś resztę segmentu uzupełniają sklepy Merkury Market, Bricoman, Majster i Pszczółka.

W kategorii hurtowni ogólnobudowlanych i sklepów specjalistycznych, zdecydowanie dominują Grupa PSB i SiecBudowlana.pl – razem mają 31% rynku. Po kilka procent rynku mają Grupa Handlo-Budowa, Majster Budowlane ABC, Grupa 3W, SIG, Grupa PHMB, a także sieci hurtowni instalacyjno-sanitarnych BIMS Plus, Onninen, Grupa ABG.

GfK Polonia szacuje liczbę wszystkich działających w Polsce sklepów DIY na prawie 13,4 tys. Niemal połowa punktów sprzedaży materiałów remontowo-budowlanych zlokalizowana jest na wsiach i miastach do 20 tys. mieszkańców. W największych miastach, mających powyżej 200 tys. mieszkańców, ulokowane jest zaledwie 16% punktów sprzedaży.

Wiodące sieci DIY stanowią zaledwie 2,7% analizowanych punktów sprzedaży, lecz ich lokalizacje mają dostęp aż do ponad 42% potencjału rynkowego. Pozostałe 58% przypada dla 13 tys. punktów sprzedaży tradycyjnej – działających w formacie sklepów i hurtowni. Zdecydowanymi liderami są: Castorama, która ma w Polsce już 85 sklepów, a także sieć Mrówka grupy PSB, lokowana w miastach powiatowych, która ma 325 sklepów.

Autor: Marta Dzienkiewicz

Źródła:

Remonty zamiast wakacji, www.logistyka.rp.pl.

Boom w branży DIY w czasie pandemii Covid-19 napędza popyt na opakowania logistyczne, www.rotom.pl.

W pandemii najlepiej Polakom szły remonty, www.rp.pl.

Castorama i markety DIY przeżywają oblężenie. Polacy remontują i urządzają mieszkania na potęgę. W 2021 roku ten trend się utrzyma, Zbigniew Bartuś, www.dziennikpolski24.pl.

Rynek dystrybucji materiałów budowlanych wzrośnie w 2020 r., www.chemiaibiznes.com.pl.

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc w dalszym rozwoju Twojej firmy!

Zadzwoń lub napisz do nas! 503 666 166 lub 668 759 555

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.