Analiza rynku DIY

Termin DIY (od angielskiego określenia „do it yourself”, czyli „zrób to sam”) stał się niezwykle popularny. Analiza rynku DIY wykazała, że czas pandemii COVID-19 zachęcił konsumentów do samodzielnego robienia nie tylko remontów, ale też przedmiotów codziennego użytku. Rynek produktów budowlanych oraz dla majsterkowiczów (określany właśnie jako rynek DIY) odnotował w 2020 roku dwucyfrowe wzrosty.

Analiza rynku DIY

Określenie DIY weszło już do naszego codziennego języka. Oznacza ono samodzielne tworzenie, przerabianie i naprawianie różnych przedmiotów, bez profesjonalnej pomocy specjalistów i ekspertów.

Zwykle termin ten kojarzony jest z rynkiem dóbr remontowo-budowlanych, wnętrzarskich czy ogrodowych. Jednak określa się w ten sposób również takie działania jak projektowanie i wykonywanie mebli oraz akcesoriów dekoracyjnych, własnoręczne naprawy sprzętów, majsterkowanie, a także prace rękodzielnicze – np. szycie, robienie na drutach, szydełkowanie, wykonywanie biżuterii czy też gotowanie.

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech rynku DIY jest sezonowość. Większe zainteresowanie widać tu zwłaszcza w okresie letnim i zimowym. Latem zwiększa się sprzedaż roślin żywych, kosiarek do trawy czy roślin ogrodowych. Zimą, a szczególnie w okresie świątecznym, rośnie sprzedaż wszelkich elementów dekoracyjnych związanych z samodzielnym ozdabianiem mieszkań i domów.

Rozwój branży DIY – dynamiczny wzrost

Na całym świecie wszystkie asortymenty w sektorze DIY w 2020 roku odnotowały wzrosty i ten trend nadal się utrzymuje. Szacowano, że rynek DIY w Europie w drugiej połowie 2021 roku osiągnie wartość 21,6 mld euro, co oznacza wzrost o 3% w stosunku do 2020 roku. W Europie największy jest niemiecki rynek – w 2019 roku jego wartość wyniosła 39,9 mld euro, co stanowiło 23% całkowitej sprzedaży w Europie.

W Polsce wartość rynku detalicznego artykułów DIY w 2019 roku wyniosła 36,3 mld zł. Według badania GfK Polonia, Polacy na produkty remontowo-budowlane, wnętrzarskie czy ogrodowe wydali w 2020 roku ponad 50 mld zł. Na ofertę z kategorii „home improvement” (czyli majsterkowanie w domu) średnie roczne wydatki to 183 euro na mieszkańca. Sprzedaż w marketach budowlanych w 2020 roku wzrosła o 11%.

Poniższe zestawienie prezentuje wartość rynku detalicznego asortymentu w branży DIY w Polsce.

W tym okresie rosły obroty marketów DIY, takich jak Castorama, Obi, Leroy Merlin czy Polskie Składy Budowlane (Mrówki), ale także lokalnych składów i marketów. Rozkwit przeżyło też wiele marketów ogrodniczych. W działach ogrodowych, narzędzi, farb, kuchni i łazienek odnotowano dwucyfrowe wzrosty zarówno w kategorii zakupów online, jak i w sklepach stacjonarnych. Średni czas spędzony na zakupach również wzrósł – o 10% w porównaniu do czasu poświęcanego na to w 2019 roku.

Rynek DIY – segmentacja

Dystrybucje w segmencie DIY tworzą hurtownie i składy ogólnobudowlane, hiper- i supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. Rynek ten jest wart 50 mld zł. Nowe sklepy i markety były uruchamiane też w trakcie pandemii COVID-19.

Wśród sieciowych marketów budowlanych liderami są Castorama i Leroy Merlin – mają łącznie 56% rynku DIY. Kolejne 36% należy do Obi, Mrówki i Bricomarche. Zaś resztę segmentu uzupełniają sklepy Merkury Market, Bricoman, Majster i Pszczółka.

W kategorii hurtowni ogólnobudowlanych i sklepów specjalistycznych, zdecydowanie dominują Grupa PSB i SiecBudowlana.pl – razem mają 31% rynku. Po kilka procent rynku mają Grupa Handlo-Budowa, Majster Budowlane ABC, Grupa 3W, SIG, Grupa PHMB, a także sieci hurtowni instalacyjno-sanitarnych BIMS Plus, Onninen, Grupa ABG.

GfK Polonia szacuje liczbę wszystkich działających w Polsce sklepów DIY na prawie 13,4 tys. Niemal połowa punktów sprzedaży materiałów remontowo-budowlanych zlokalizowana jest na wsiach i miastach do 20 tys. mieszkańców. W największych miastach, mających powyżej 200 tys. mieszkańców, ulokowane jest zaledwie 16% punktów sprzedaży.

Wiodące sieci DIY stanowią zaledwie 2,7% analizowanych punktów sprzedaży, lecz ich lokalizacje mają dostęp aż do ponad 42% potencjału rynkowego. Pozostałe 58% przypada dla 13 tys. punktów sprzedaży tradycyjnej – działających w formacie sklepów i hurtowni. Zdecydowanymi liderami są: Castorama, która ma w Polsce już 85 sklepów, a także sieć Mrówka grupy PSB, lokowana w miastach powiatowych, która ma 325 sklepów.

Autor: Marta Dzienkiewicz

Źródła:

  • Remonty zamiast wakacji
  • Boom w branży DIY w czasie pandemii Covid-19 napędza popyt na opakowania logistyczne
  • W pandemii najlepiej Polakom szły remonty
  • Castorama i markety DIY przeżywają oblężenie. Polacy remontują i urządzają mieszkania na potęgę. W 2021 roku ten trend się utrzyma
  • Rynek dystrybucji materiałów budowlanych wzrośnie w 2020 r.

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166 lub 668 759 555

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.