Analiza rynku DIY

Termin DIY (ang. „do it yourself„, czyli „zrób to sam”) stał się w ostatnich latach niezwykle popularny. Rynek produktów budowlanych oraz dla majsterkowiczów (określany właśnie jako rynek DIY) odnotowuje wzrost.

Analiza rynku DIY

Określenie DIY weszło już do naszego codziennego języka. Oznacza ono samodzielne tworzenie, przerabianie i naprawianie różnych przedmiotów, bez profesjonalnej pomocy specjalistów i ekspertów.

Zwykle termin ten kojarzony jest z rynkiem dóbr remontowo-budowlanych, wnętrzarskich czy ogrodowych. Jednak określa się w ten sposób również takie działania jak projektowanie i wykonywanie mebli oraz akcesoriów dekoracyjnych, własnoręczne naprawy sprzętów, majsterkowanie, a także prace rękodzielnicze — np. szycie,, robienie na drutach, szydełkowanie, wykonywanie biżuterii czy też gotowanie.

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech rynku DIY jest sezonowość. Większe zainteresowanie widać tu zwłaszcza w okresie letnim i zimowym. Latem zwiększa się sprzedaż roślin żywych, kosiarek do trawy czy roślin ogrodowych. Natomiast zimą, a szczególnie w okresie świątecznym, rośnie sprzedaż wszelkich elementów dekoracyjnych związanych z samodzielnym ozdabianiem mieszkań i domów.

Wielkość rynku DIY

Wybuch pandemii COVID-19 miał pozytywny wpływ na rynek majsterkowania. Gdy rząd nałożył ogólnokrajowe blokady i ograniczenia podróży, ludzie zostali zmuszeni do pozostania i pracy w swoich domach. Ponadto platformy mediów społecznościowych  i e-commerce dodatkowo przyczyniły się do przyspieszenia wzrostu rynku.

Wielkość rynku DIY w 2023 roku szacowana jest na 773,9 mld USD. Do 2028 roku ma osiągnąć 915,26 mld USD przy CAGR na poziomie 3,41% w okresie prognozy. 

Wartość sprzedaży detalicznej na rynku sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz i ogrodnictwa w 2022 roku osiągnęła wartość 66,5,6 mld USD  w skali globalnej. Przy uwzględnieniu inflacji stanowi to wzrost na poziomie 4%. W marketach DIY w Europie Wschodniej sprzedano towarów za 37,3 mld USD, w Europie Zachodniej – za 140 mld USD, zaś w USA – za 250,3 mld USD.  Na świecie w 2022 roku było 1.033.752 sklepów tego typu, z czego w rejonie Europie Wschodniej – 32.841 punktów.

Analiza rynku DIY

Mówiąc o rynku DIY nie można pominąć rynku narzędzi ręcznych, które stanowią sporą część oferty marketów ogólnobudowlanych. Łącza wartość sprzedaży tej kategorii wyniosła 13,7 mld USD, z czego na rejon Europy Zachodniej przypadło 3,7 mld USD, a na rynku Europy Wschodniej „tylko”  przypadło 528 mln USD.

Liderzy rynku DIY

Obecnie w Polsce działa blisko 14 tysięcy sklepów z asortymentem DIY. Dystrybucje w segmencie DIY tworzą hurtownie i składy ogólnobudowlane, hiper- i supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. Wśród sieciowych marketów budowlanych liderami są Castorama i Leroy Merlin — mają łącznie 56% rynku DIY. Kolejne 36% należy do Obi, Mrówki i Bricomarche. Zaś resztę segmentu uzupełniają sklepy Merkury Market, Bricoman i inne.

W kategorii hurtowni ogólnobudowlanych i sklepów specjalistycznych, zdecydowanie dominują Grupa PSB i SiecBudowlana.pl — razem mają 31% rynku. Po kilka procent rynku mają Grupa Handlo-Budowa, Majster Budowlane ABC, Grupa 3W, SIG, Grupa PHMB, a także sieci hurtowni instalacyjno-sanitarnych BIMS Plus, Onninen, Grupa ABG.

Trendy i prognozy

Na rynku DIY można zaobserwować dwa główne trendy mocno związane z troską o środowisko. Pierwszy to recykling, czyli modyfikacja produktów w stanie uszkodzonym lub zużytym. Drugi to upcykling oznaczający wyprodukowanie nowych przedmiotów na podstawie tych starych. Przewidywany wzrost związany jest więc przede wszystkim ze wzrostem liczby osób stosujących styl życia bez odpadów. W rezultacie producenci majsterkowiczów koncentrują się w dużej mierze na bezpieczeństwie produktu, zrównoważonym rozwoju i wydajności, ponieważ stosowanie niebezpiecznych chemikaliów i substancji z tworzyw sztucznych powoduje zanieczyszczenie środowiska po zrzuceniu do środowiska.
Istotna dla rynku DIY jest siła mediów społecznościowych. Na TikToku, który na stałe zmienił rynek e-commerce,  hasztag DIY wyświetlony został do tej pory 388,4 biliony razy, natomiast hasztag DIYProject 38,6 biliony.

Autorki: Aleksandra Sirant, Katarzyna Kucia

Źródła:

  • Remonty zamiast wakacji
  • Boom w branży DIY w czasie pandemii Covid-19 napędza popyt na opakowania logistyczne
  • W pandemii najlepiej Polakom szły remonty
  • Castorama i markety DIY przeżywają oblężenie. Polacy remontują i urządzają mieszkania na potęgę. W 2021 roku ten trend się utrzyma
  • DIY – co to właściwie znaczy i kto się za tym kryje?
  • Sklepy DIY czekają na poprawę sytuacji
  • Euromonitor

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.