Analiza rynku e-sportu
Wartość globalnego rynku e-sportu w 2021 roku wyniosła ponad 1,28 mld USD, jak podaje portal Statista. To wzrost w porównaniu do 2020 roku, kiedy wartość tego rynku wynosiła niecały 1 mld USD. W 2025 roku wartość rynku e-sportu ma wynieść prawie 3 mld USD.
Turnieje e-sportu
Istotnym elementem rynku e-sportu są turnieje, podczas których gracze walczą o nagrody pieniężne. Zawodnikami są zawodowi gracze. Podobnie jak w tradycyjnym sporcie, gracze często zrzeszeni w drużyny. Jedna drużyna może mieć graczy specjalizujących się w różnych dyscyplinach. Rynek e-sportu to branża, w której dochody zawodników i drużyn pochodzą z wygranych w zawodach oraz sponsorów. Zawody odbywają się w formie transmisji możliwych do obejrzenia w Internecie oraz telewizji. Inną formą turniejów, są zawody z publicznością obserwującą zmagania zawodników na żywo. Takie wydarzenia to również okazja dla sponsorów i firm z sektora gamingowgo, które wystawiają podczas nich stoiska promocyjne. W Polsce jedną z największych imprez branżowych jest międzynarodowy turniej Intel Extreme Masters (IEM). Finały tej rozgrywki od 2013 roku odbywają się w Katowicach. W latach 2020 oraz 2021, ze względu na zagrożenie epidemiologiczne, zawody te odbyły się jednak bez udziału publiczności.
Ze względu na swoją specyfikę, nawet przed 2020 rokiem, największe turnieje były już transmitowane online. Tylko w 2021 roku turniej Free Fire World Series 2021 Singapore w momencie szczytowej oglądalności zgromadził przed ekranami ponad 5,4 miliona osób. Średnia liczba oglądających w czasie trwania całego wydarzenia wyniosła ponad 2 miliony. Był to pod tym względem największy turniej w 2021 roku. Na drugim miejscu uplasował się turniej 2021 League of Legends World Championships. Szczytowa oglądalność tego turniej była na poziomie trochę ponad 4 miliony osób. Warto też zaznaczyć, że liczby te nie zawierają widzów z Chin, ponieważ tamtejsze platformy nie udostępniają swoich statystyk.
Pieniądze w e-sporcie
Największe organizacje na rynku e-sportu
Liderzy w świecie e-sportu pod względem zarobków to:
- Team Liquid (38 mln USD),
- OG (35,6 mln USD),
- Evil Geniuses (25,6 mln USD),
- Team Spirit (19,9 mln USD),
- Virtus.pro (8 mln USD).
Natomiast najwięksi sponsorzy na rynku e-sportu to:
- Intel,
- BMW,
- Coca-Cola,
- Red Bull,
- FTX.
E-sport w mainstreamie
Autor: Luiza Rach
Źródła:
- Esports 5 years on: Where is the industry headed in the future?, Jake Nordland, Esports News UK,
- Esports Ecosystem in 2022: Key industry companies, viewership growth trends, and market revenue stats, Insider Intelligence
- Esports Key Numbers, Newzoo
- eSports market revenue worldwide from 2019 to 2024, Statista
- eSports market size worldwide from 2020 to 2025, Statista
- Games, Esports Earnings
- Teams, Esports Earnings
- Top 10 highest viewed esports events of 2021, Esports Insider
Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?
Zadzwoń 503 666 166 lub 668 759 555
lub napisz na info@markethub.pl
Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc
w dalszym rozwoju Twojej firmy!