Analiza rynku odpadów komunalnych
Odpady komunalne stanowią około 10% wszystkich odpadów. Wraz ze wzrostem populacji na świecie zwiększa się produkcja dóbr konsumpcyjnych. Dodatkowo rozwój technologiczny wpływa na krótszą żywotność różnego rodzaju produktów. W związku z tym rosnąca ilość odpadów z roku na rok staje się poważnym problemem nie tylko w Europie, ale także na całym świecie.
Według najbardziej aktualnych danych Eurostat, w 2019 roku Dania okazała się największym producentem odpadów komunalnych w Europie. Na jednego mieszkańca przypadało 844 kg odpadów komunalnych rocznie. Kolejne miejsca zajmuje Luksemburg (791 kg na mieszkańca) oraz Norwegia (776 kg na mieszkańca).
W przypadku Polski, według GUS, w 2019 roku na jednego mieszkańca przypadło średnio 332 kg odpadów komunalnych rocznie. Łącznie w Polsce zostało wytworzonych 12,8 mln ton odpadów komunalnych, co świadczy o wzroście, biorąc pod uwagę statystyki z poprzednich lat.
Recykling odpadów komunalnych
Według raportu opublikowanego przez Parlament Europejski, około 46% wszystkich odpadów komunalnych w Europie podlega recyklingowi i kompostowaniu. Składowiska praktycznie w ogóle nie istnieją w północno-zachodniej Europie (Belgia, Holandia, Szwecja, Dania, Niemcy, Austria, Finlandia), w tych krajach główną rolę odgrywają spalanie oraz recykling. Warto podkreślić, że Niemcy i Austria należą do państw, które recyklingują najwięcej odpadów. We wschodniej i południowej Europie, m.in. na Malcie, Cyprze i w Grecji, składuje się ponad 80% odpadów komunalnych. W Chorwacji, Bułgarii, Rumunii i na Słowacji jest to ponad 60%, a w Hiszpanii i Portugalii – co najmniej połowa. Litwa, Łotwa, Irlandia, Włochy, Francja, Estonia, Słowenia i Luksemburg wykorzystują spalanie i wysyłają nie więcej niż 1/3 swoich odpadów na składowiska. Na Łotwie i w Estonii poddaje się recyklingowi ponad 40% odpadów z gospodarstw domowych.
Branża odpadów komunalnych w Europie – segmentacja
Rynek gospodarki odpadami można dzielić i analizować według:
• typu odpadów (poza odpadami komunalnymi, można wyróżnić odpady przemysłowe i niebezpieczne),
• usług dotyczących gospodarki odpadami (tj. windykacyjne oraz jednorazowe) – segment windykacyjny dzieli się na zbiórkę i transport, magazynowanie i przeładunek oraz sortowanie; segment usług jednorazowych dzieli się natomiast na składowiska, recykling, kompostowanie, fermentację beztlenową i inne.
• regionu.
Firmy działające na rynku odpadów komunalnych w Europie
Veolia i Suez to dwie największe firmy zajmujące się gospodarką odpadami w Europie. W 2020 roku odnotowały one przychód na poziomie 31,24 mld USD (Veolia) i 21,16 mld USD (Suez). Te koncerny są także dwiema największymi firmami zajmującymi się gospodarką odpadami na świecie.
Innymi firmami odgrywającymi dużą rolę na rynku gospodarki odpadami w Europie są: Biffa Plc, Renewi i FCC Environment (Wielka Brytania), Remondis Se & Co. Kg (Niemcy) oraz Urbaser (Hiszpania).
Wpływ pandemii COVID-19 na rynek odpadów komunalnych
Zarówno wytwarzanie odpadów, jak i zbieranie surowców wtórnych zostało dotknięte pandemią COVID-19. Ze względu na wstrzymanie działalności gospodarczej, popyt na towary spadł. Ludzie praktycznie cały czas spędzali czas w domach, wykonując swoje obowiązki zdalnie. W wyniku zmiany trybu życia zmniejszyła się ilość odpadów powstających w pomieszczeniach biurowych, handlowych i przemysłowych. Na skutek zmiany trybu pracy i sposobów spędzania czasu wolnego, gospodarstwa domowe pozbywały się większej ilości odpadów, przez co powstało więcej odpadów komunalnych.
Źródła:
- Waste Statistics and Overall Recycling, The National Environment Agency
- Municipal waste by waste management operations, Eurostat
- Gospodarka mieszkaniowa i infrastruktura komunalna w 2019 roku, GUS
- Plan odpadowy dla Europy, dr Jolanta Cybulska
- Waste Management Market, Allied Market Research
- Zarządzanie odpadami w UE: Fakty i liczby, Parlament Europejski
- Revenue of selected major waste management companies in Europe, Statista
Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?
Zadzwoń 503 666 166
lub napisz na info@markethub.pl
Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc
w dalszym rozwoju Twojej firmy!