Analiza rynku odzieżowego
Liderzy globalnego rynku odzieżowego
Według raportu Kantar BrandZ, najpopularniejszymi markami odzieżowymi są: Nike (US), Adidas (Niemcy), Zara (Hiszpania), Lululemon (Canada), Uniqlo (Japonia), H&M (Szwecja), Puma (Niemcy), Anta (Chiny), The North Face (US) i ASOS (UK).
Rynek odzieżowy w Europie
Wartość rynku odzieży w Europie w 2019 roku wyniósł 438,2 mld euro i odnotował wzrost w stosunku do roku 2018. Według danych Statista, w 2020 roku rynek ten wart był 428,3 mld euro i jest to spadek o 2,3% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Co więcej, w Europie w 2019 roku największe przychody ze sprzedaży wygenerowała Wielka Brytania (68,7 mld euro). Według portalu Statista, Wielka Brytania – mimo kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19 – nie odnotowała w 2020 roku spadku przychodów ze sprzedaży odzieży. Wśród liderów były też Niemcy (64,6 mld euro), Włochy (51,9 mld euro) oraz Rosja (46,8 mld euro).
Natomiast w wyniku pandemii sprzedaż odzieży nabrała tempa w kanale online. W 2020 roku już 14,5% przychodów w Europie generowane było kanałami e-commerce (w 2019 roku przychód ten stanowił 13,5% rynku).
Rynek odzieżowy w Polsce
Wartość polskiego rynku odzieży wynosił w 2019 roku ponad 13,1 mld euro. Rynek rozwijał się bardzo dynamicznie, a pandemia koronawirusa tylko nieco go spowolniła (z 11,6% w 2019 roku do 9,4% w 2020 roku). Szacunki wskazują, że rynek ten w 2020 roku był wart 14,4 mld euro.
Według raportu PwC w 2019 roku w Polsce zatrudnionych w branży modowej było ponad 300 tysięcy osób, najwięcej w sektorze sprzedaży.
Eksport i import odzieży w Polsce
Wartość eksportu w branży odzieżowej z Polski w 2020 roku wyniósł w sumie 7,4 mld euro. Do głównych odbiorców polskiej branży odzieżowej w 2020 roku należały Niemcy (4,1 mld euro), Czechy (312,5 mln euro), Rumunia (267 mln euro) oraz Holandia (239,3 mln euro). Światowy import branży wyniósł 332,7 mld euro. Największym krajowym importerem były Stany Zjednoczone – 62,4 mld euro, Niemcy – 32,5 mld euro oraz Japonia – 21 mld euro.
Największe polskie marki odzieżowe
Do jednych z większych marek odzieżowych na polskim rynku należą:
LPP S.A.
- 1856 salonów w 25 krajach,
- 233 mln sztuk odzieży sprzedanej rocznie,
- 22 tysiące osób zatrudnionych w Grupie LPP,
- marki: Reserverd, Sinsay, Cropp, House, Mohito.
Grupa CCC
- 1029 sklepów w 29 krajach,
- 13 tysięcy osób zatrudnionych w Grupie CCC,
- marki: CCC.eu, Modivo, deezee, eobuwie.pl.
VRG S.A.
- 570 salonów w 106 miastach w Polsce,
- marki: Vistula Group S.A., Wólczanka S.A., W. Kruk S.A., Bytom S.A.
OTCF S.A.
- 200 salonów w Polsce,
- ponad 600 sklepów multibrandowych na świecie, gdzie dostępna jest marka 4F,
- marki: 4F, 4Faces, 4F Junior, 4F PROteam.
Podsumowując najpopularniejszą platformą e-commerce, na której konsumenci w Polsce kupowali ubrania w 2020 roku, był sklep internetowy Allegro. Allegro jest nie tylko liderem na rynku platform e-commerce w Polsce, ale także liderem sklepów internetowych z modą. Za nim plasują się Zalando i H&M.
Autor: Dominika Będkowska
Źródła:
- Wpływ światowej pandemii koronowirusa na branżę odzieżową, PKO Bank Polski
- Leading online fashion stores ranked by brand awareness in Poland in 2021, Statista
- Kantar BrandZ Global Report, Kantar
- Polska branża modowa w obliczu kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19, PwC
- Społeczne aspekty mody – Zmiany w dobie Covid-19, Stowarzyszenie Czas Przestrzeń Tożsamość
- Wybrane marki odzieżowe w liczbach: historia, rozwój, fuzje, Arvato
Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?
Zadzwoń 503 666 166 lub 668 759 555
lub napisz na info@markethub.pl
Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc
w dalszym rozwoju Twojej firmy!