Analiza rynku odzieżowego

Analiza rynku odzieżowego wykazała, że europejski eksport odzieży rośnie, z Polską wyróżniającą się dynamicznym wzrostem. Polski rynek jest jednym z największych w Europie Środkowej i Wschodniej.  Dowiedz się więcej o polskim i europejskim rynku z naszego przeglądu rynku!

  • Analiza rynku odzieżowego
  • Rynek odzieżowy w Polsce
  • Rynek odzieży z drugiej ręki
  • Eksport i import odzieży w UE

Analiza rynku odzieżowego

Wartość rynku odzieży w Europie szacuje się, że osiągnie 486,9 mld USD w 2024 roku z roczną stopą wzrostu 2,06% (CAGR – 2024-2028). Największy segment wg. klientów, tak jak na całym świecie stanowi odzież damska. Wolumen odzieży damskiej ma wynieść  264,3 mld USD w tym roku. Co więcej, prognozy wskazują, że 2024 roku wydatki na odzież na osobę w Europie mają wynieść 576,9 USD. Natomiast średnia liczba ubrań zakupionych przez jednego mieszkańca Europy w tym roku ma wynieść 41,8 sztuki.

Według raportu Kantar BrandZ najpopularniejszymi markami odzieżowymi są: Nike (US), Zara (Hiszpania), Lululemon (Kanada), Adidas (Niemcy), Shein (Chiny) Uniqlo (Japonia), H&M (Szwecja), Puma (Niemcy), Anta (Chiny), Pull&Bear (Hiszpania).

Rynek odzieżowy w Polsce

Polski rynek odzieżowy jest jednym z największych w Europie Środkowej i Wschodniej. Przychody na rynku odzieży w Polsce szacuje się na 15,51 mld USD w 2024 roku z roczną stopą wzrostu w wysokości 4,73% (CAGR 2024-2028).  Rynek rozwijał się bardzo dynamicznie, a pandemia koronawirusa tylko nieco go spowolniła. Wśród różnych segmentów wg odbiorców, odzież damska ma największy wolumen rynkowy — w 2024 roku ma osiągnąć 8,28 mld USD. Prognozy wskazują, że 2024 roku wydatki na odzież na osobę w Polsce mają wynieść 385,7 USD. Natomiast średnia liczba ubrań zakupionych przez jednego mieszkańca w tym roku ma wynieść 32,7 sztuki. Polacy wciąż w większości preferują kupowanie odzieży w sklepach stacjonarnych (87,2% rynku). Na zakupy przez Internet zdecydowało się 12,8% Polaków w 2023 roku.

Analiza rynku odzieżowego

Rynek odzieży z drugiej ręki

W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i trendów zrównoważonej mody również rynek odzieży z drugiej ręki przeżywa gwałtowny wzrost. Co ciekawe, to osoby z wysokimi dochodami najczęściej sięgają po używane ubrania — aż 38% z nich wybiera ten sposób zakupów. Na drugim biegunie znajdują się osoby o niskich dochodach, wśród których jedynie 26,9% decyduje się na zakup odzieży z drugiej ręki. Nie jest zaskoczeniem, że to kobiety dominują w segmencie ubrań z drugiej ręki. Stanowią aż 70,3% wszystkich konsumentów. Ich wybory napędzają ten dynamicznie rozwijający się rynek. Najwięcej zwolenników tego trendu znajduje się w grupach wiekowych 25-34 lata (31,4%) oraz 35-44 lata (29%). To właśnie oni najczęściej doceniają unikalność i wartość ekologiczną używanych ubrań. Rosnąca świadomość konsumentów wpływa również na wzrost udziału w rynku odzieży z drugiej ręki. Do 2027 odzież używana ma osiągnąć 9,3% rynku odzieży.

Chcesz zobaczyć pełną wersję przeglądu rynku? Zarejestruj się: