Analiza rynku odzieżowego
Wartość rynku odzieży w Europie szacuje się, że osiągnie 486,9 mld USD w 2024 roku z roczną stopą wzrostu 2,06% (CAGR – 2024-2028). Największy segment wg. klientów, tak jak na całym świecie stanowi odzież damska. Wolumen odzieży damskiej ma wynieść 264,3 mld USD w tym roku. Co więcej, prognozy wskazują, że 2024 roku wydatki na odzież na osobę w Europie mają wynieść 576,9 USD. Natomiast średnia liczba ubrań zakupionych przez jednego mieszkańca Europy w tym roku ma wynieść 41,8 sztuki.
Według raportu Kantar BrandZ najpopularniejszymi markami odzieżowymi są: Nike (US), Zara (Hiszpania), Lululemon (Kanada), Adidas (Niemcy), Shein (Chiny) Uniqlo (Japonia), H&M (Szwecja), Puma (Niemcy), Anta (Chiny), Pull&Bear (Hiszpania).
Rynek odzieżowy w Polsce
Polski rynek odzieżowy jest jednym z największych w Europie Środkowej i Wschodniej. Przychody na rynku odzieży w Polsce szacuje się na 15,51 mld USD w 2024 roku z roczną stopą wzrostu w wysokości 4,73% (CAGR 2024-2028). Rynek rozwijał się bardzo dynamicznie, a pandemia koronawirusa tylko nieco go spowolniła. Wśród różnych segmentów wg odbiorców, odzież damska ma największy wolumen rynkowy — w 2024 roku ma osiągnąć 8,28 mld USD. Prognozy wskazują, że 2024 roku wydatki na odzież na osobę w Polsce mają wynieść 385,7 USD. Natomiast średnia liczba ubrań zakupionych przez jednego mieszkańca w tym roku ma wynieść 32,7 sztuki. Polacy wciąż w większości preferują kupowanie odzieży w sklepach stacjonarnych (87,2% rynku). Na zakupy przez Internet zdecydowało się 12,8% Polaków w 2023 roku.
Rynek odzieży z drugiej ręki
W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i trendów zrównoważonej mody również rynek odzieży z drugiej ręki przeżywa gwałtowny wzrost. Co ciekawe, to osoby z wysokimi dochodami najczęściej sięgają po używane ubrania — aż 38% z nich wybiera ten sposób zakupów. Na drugim biegunie znajdują się osoby o niskich dochodach, wśród których jedynie 26,9% decyduje się na zakup odzieży z drugiej ręki. Nie jest zaskoczeniem, że to kobiety dominują w segmencie ubrań z drugiej ręki. Stanowią aż 70,3% wszystkich konsumentów. Ich wybory napędzają ten dynamicznie rozwijający się rynek. Najwięcej zwolenników tego trendu znajduje się w grupach wiekowych 25-34 lata (31,4%) oraz 35-44 lata (29%). To właśnie oni najczęściej doceniają unikalność i wartość ekologiczną używanych ubrań. Rosnąca świadomość konsumentów wpływa również na wzrost udziału w rynku odzieży z drugiej ręki. Do 2027 odzież używana ma osiągnąć 9,3% rynku odzieży.
Eksport i import odzieży w UE
Statystyki Eurostatu pokazują, że w 2022 roku kraje UE wyeksportowały odzież o wartości 140,2 miliarda euro. Stanowi to znaczny wzrost w porównaniu z 102,6 miliarda euro w 2017 roku. Z tej sumy, 72% eksportowanej odzieży trafiało do innych krajów UE, a 28% do reszty świata. Największymi eksporterami w 2022 roku były Włochy (24,9 miliarda euro), Niemcy (24,4 miliarda euro), Hiszpania (15,6 miliarda euro), Holandia (15,2 miliarda euro), Francja (13,3 miliarda euro) oraz Polska (10,4 miliarda euro). Te sześć krajów odpowiadało za 74% całego eksportu odzieży z UE. Polska i Holandia wyróżniały się szczególnie dynamicznym wzrostem, ze średnim rocznym wzrostem wartości eksportu wynoszącym ponad 10%, przy czym eksport Polski wzrastał nawet o 16,2% rocznie.
Import odzieży do UE jest zrównoważony między importem wewnątrzunijnym a importem spoza UE, wynosząc odpowiednio 48,4% i 51,6%. Pięć z sześciu największych eksporterów wewnątrz UE to również najwięksi importerzy odzieży. Sugeruje to, że niektóre kraje UE stają się ważnymi regionalnymi centrami dystrybucji. Holandia, będąca największym eksporterem, który nie posiada znaczącego lokalnego przemysłu produkcji odzieży, pełni rolę centrum eksportu ze względu na obecność dużego portu. Polska, której eksport do innych krajów UE wzrósł średnio o 21% rocznie w latach 2017-2022, staje się kluczowym centrum dystrybucji do krajów Europy Wschodniej.
Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?
Zadzwoń 503 666 166
lub napisz na info@markethub.pl
Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc
w dalszym rozwoju Twojej firmy!