Rynek FMCG (Fast moving consumer goods – produkty szybkozbywalne) obejmuje produkty, które są regularnie kupowane w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb. Do tych produktów głównie zaliczana jest: żywność, napoje, kosmetyki, produkty do sprzątania, alkohol i wyroby tytoniowe.
Analiza rynku FMCG
Polska jest jednym z wiodących krajów w Europie w produkcji mięsa, szczególnie drobiu, mleka, warzyw i owoców. W porównaniu z poprzednim rokiem ogólna sprzedaż detaliczna notuje sobie znaczny wzrost o 6,1%. W przypadku produktów o największym udziale w rynku tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe, handlowcy odnotowali wzrost sprzedaży o 1,3%. Analiza rynku FMCG wykazała duże nadchodzące, długotrwałe zmiany: postępujący rozwój sektora e-grocery, wzrost znaczenia zdrowej żywności i produktów ekologicznych.
Rośnie nowy sektor, nazywany nutraceutyką spożywczą. Klienci, dbając o zdrowie i uprawiając różne sporty, poszukują produktów zawierających — korzystnie działające pojedyncze składniki odżywcze, dodatki dietetyczne, zioła i suplementy.
Bezpośrednio połączonym trendem jest EcoFood, powoli zajmujące coraz większe miejsce na polskim rynku. Podczas gdy europejscy obywatele wydają tak rocznie 90-195 euro, Polacy zaledwie 4 euro na osobę. Jednak, w dłuższej perspektywie, producenci mogą się spodziewać wzrostu popytu na taką żywność, w skali rocznej 20%.
Wiodący detaliści FMCG w Polsce
Najwyższe przychody ze sprzedaży wśród firm z branży detalicznej FMCG w Polsce zostały osiągnięte przez sieci sklepów detalicznych Jeronimo Martins (Biedronka), Lidl i Eurocash.
Trendy na rynku FMCG
Rynek FMCG przechodzi znaczącą transformację w odpowiedzi na zmieniające się zapotrzebowanie konsumentów czy postpandemiczne zmiany zachowań klientów. Oto 3 główne trendy na rynku FMCG:
1. Zrównoważony rozwój
Opakowania nadające się do recyklingu czy wielokrotnego użytku stają się standardową ofertą firm FMCG. Wzrasta również częstotliwość stosowania składników wegańskich czy stosownie energooszczędnych rozwiązań w celu zmniejszenia śladu węglowego.
2. Wzrost znaczenia e-commerce
E-handel w sektorze FMCG odnotowuje wzrost sprzedaży. Związane jest to głównie ze zmianami nawyków konsumentów po pandemii COVID-19. W kwestii żywności online, do zakupu produktów suchych i względnie trwałych, najwięcej Polaków korzysta z platform marketplace. Zdecydowanym liderem jest Allegro. Jednak do codziennych zakupów artykułów spożywczych więcej osób wybiera dedykowane temu specjalne aplikacje, takie jak Glovo, Wolt, lub Lisek app.
3. Big Data i analiza
Big data rewolucjonizuje branżę FMCG, dostarczając cenne informacje na temat zachowań klientów. Wraz ze wzrostem zakupów online, marki wykorzystują te dane do poprawy relacji z klientami. Analizy w sektorze FMCG zapewniają głębsze zrozumienie nawyków zakupowych konsumentów, co napędza rozwój produktów.
Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?
Zadzwoń 503 666 166
lub napisz na info@markethub.pl
Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc
w dalszym rozwoju Twojej firmy!