Rynek FMCG (Fast moving consumer goods – produkty szybkozbywalne) obejmuje produkty, które są regularnie kupowane w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb. Do tych produktów głównie zaliczana jest: żywność, napoje, kosmetyki, produkty do sprzątania, alkohol i wyroby tytoniowe.
Analiza rynku FMCG
Polska jest jednym z wiodących krajów w Europie w produkcji mięsa, szczególnie drobiu, mleka, warzyw i owoców. W porównaniu z poprzednim rokiem ogólna sprzedaż detaliczna notuje sobie znaczny wzrost o 6,1%. W przypadku produktów o największym udziale w rynku tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe, handlowcy odnotowali wzrost sprzedaży o 1,3%. Analiza rynku FMCG wykazała duże nadchodzące, długotrwałe zmiany: postępujący rozwój sektora e-grocery, wzrost znaczenia zdrowej żywności i produktów ekologicznych.
Rośnie nowy sektor, nazywany nutraceutyką spożywczą. Klienci, dbając o zdrowie i uprawiając różne sporty, poszukują produktów zawierających — korzystnie działające pojedyncze składniki odżywcze, dodatki dietetyczne, zioła i suplementy.
Bezpośrednio połączonym trendem jest EcoFood, powoli zajmujące coraz większe miejsce na polskim rynku. Podczas gdy europejscy obywatele wydają tak rocznie 90-195 euro, Polacy zaledwie 4 euro na osobę. Jednak, w dłuższej perspektywie, producenci mogą się spodziewać wzrostu popytu na taką żywność, w skali rocznej 20%.
Wiodący detaliści FMCG w Polsce
Najwyższe przychody ze sprzedaży wśród firm z branży detalicznej FMCG w Polsce zostały osiągnięte przez sieci sklepów detalicznych Jeronimo Martins (Biedronka), Lidl i Eurocash.