rynek FMCG

Rynek FMCG (Fast moving consumer goods – produkty szybkozbywalne) obejmuje produkty, które są regularnie kupowane w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb. Do tych produktów głównie zaliczana jest: żywność, napoje, kosmetyki, produkty do sprzątania, alkohol i wyroby tytoniowe. 

Analiza rynku FMCG

Polska jest jednym z wiodących krajów w Europie  w produkcji mięsa, szczególnie drobiu, mleka, warzyw i owoców. W porównaniu z poprzednim rokiem ogólna sprzedaż detaliczna notuje sobie znaczny wzrost o 6,1%. W przypadku produktów o największym udziale w rynku tj. żywność, napoje i wyroby tytoniowe, handlowcy odnotowali wzrost sprzedaży o 1,3%. Analiza rynku FMCG wykazała duże nadchodzące, długotrwałe zmiany: postępujący rozwój sektora e-grocery, wzrost znaczenia zdrowej żywności i produktów ekologicznych. 

Rośnie nowy sektor, nazywany nutraceutyką spożywczą. Klienci, dbając o zdrowie i uprawiając różne sporty, poszukują produktów zawierających — korzystnie działające pojedyncze składniki odżywcze, dodatki dietetyczne, zioła i suplementy. 

Bezpośrednio połączonym trendem jest EcoFood, powoli zajmujące coraz większe miejsce na polskim rynku. Podczas gdy europejscy obywatele wydają tak rocznie 90-195 euro, Polacy zaledwie 4 euro na osobę. Jednak, w dłuższej perspektywie, producenci mogą się spodziewać wzrostu popytu na taką żywność, w skali rocznej 20%. 

Wiodący detaliści FMCG w Polsce

Najwyższe przychody ze sprzedaży wśród firm z branży detalicznej FMCG w Polsce zostały osiągnięte przez sieci sklepów detalicznych Jeronimo Martins (Biedronka), Lidl i Eurocash.

rynek FMCG - wiodący detaliści

Trendy na rynku FMCG

Rynek FMCG przechodzi znaczącą transformację w odpowiedzi na zmieniające się zapotrzebowanie konsumentów  czy postpandemiczne zmiany zachowań klientów. Oto 3 główne trendy na rynku FMCG:

1. Zrównoważony rozwój

Opakowania nadające się do recyklingu czy wielokrotnego użytku stają się standardową ofertą firm FMCG. Wzrasta również częstotliwość stosowania składników wegańskich czy stosownie energooszczędnych rozwiązań w celu zmniejszenia śladu węglowego.

2. Wzrost znaczenia e-commerce

E-handel w sektorze FMCG odnotowuje wzrost sprzedaży. Związane jest to głównie ze zmianami nawyków konsumentów po pandemii COVID-19. W kwestii żywności online, do zakupu produktów suchych i względnie trwałych, najwięcej Polaków korzysta z platform marketplace. Zdecydowanym liderem  jest Allegro. Jednak do codziennych zakupów artykułów spożywczych więcej osób wybiera dedykowane temu specjalne aplikacje, takie jak Glovo, Wolt, lub Lisek app

3. Big Data i analiza

Big data rewolucjonizuje branżę FMCG, dostarczając cenne informacje na temat zachowań klientów. Wraz ze wzrostem zakupów online, marki wykorzystują te dane do poprawy relacji z klientami. Analizy w sektorze FMCG zapewniają głębsze zrozumienie nawyków zakupowych konsumentów, co napędza rozwój produktów.

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.