Rynek współdzielonych hulajnóg elektrycznych w Polsce

Rynek współdzielonych hulajnóg elektrycznych w Polsce

W Polsce zainteresowanie e-mobilnością wciąż rośnie. Polacy coraz częściej przesiadają się z prywatnych samochodów i komunikacji miejskiej na urządzenia z napędem elektrycznym, takie jak skutery, rowery, deskorolki czy hulajnogi.

Rynek współdzielonych hulajnóg

Z danych zebranych przez Mobilne Miasto wynika, że polski rynek współdzielonych hulajnóg elektrycznych wzrósł 2,5-krotnie w ciągu roku: z 19 tys. jednośladów dostępnych w 39 miastach w 2020 roku, do ponad 46 tys. pojazdów udostępnionych w 60 miastach w 2021 roku.

Najwięcej hulajnóg elektrycznych dostępnych jest w największych miastach Polski – to ok. 80% rynku:

  • Warszawa (>10 tys. pojazdów; 22% rynku),
  • Trójmiasto (blisko 10 tys. pojazdów; 21% rynku),
  • Kraków (>6 tys. pojazdów; 13% rynku),
  • Poznań (2,8 tys. pojazdów; 6% rynku),
  • Łódź (>2 tys. pojazdów; 5% rynku),
  • Wrocław (2,1 tys. pojazdów; 4,5% rynku),
  • Szczecin (2,1 tys. pojazdów; 4,5% rynku),
  • Lublin (>1 tys. pojazdów; 2,3% rynku).

Hulajnogi obecne są także w mniejszych miastach, np. w Zielonej Górze (300 hulajnóg), Płocku (180 pojazdów) czy Bytomiu (100 pojazdów).

Do największych operatorów hulajnóg elektrycznych należą firmy:

  • Lime (12,8 tys. pojazdów w 19 miastach; 28% rynku),
  • Bolt (11,7 tys. pojazdów w 24 miastach; 25% rynku),
  • Tier (>9,3 tys. pojazdów w 13 miastach; 20% rynku),
  • Dott (7,1 tys. pojazdów w 5 miastach; 15,4% rynku),
  • blinkee.city (3,8 tys. pojazdów w 35 miejscowościach, 8,3% rynku).

Podstawy prawne korzystania z hulajnóg

Według Kodeksu drogowego hulajnoga elektryczna to pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego.

Na hulajnogach mogą jeździć dorośli oraz niepełnoletni, ale wymagana jest karta rowerowa. Dzieci, które nie ukończyły 10. roku życia nie mogą w ogóle korzystać z hulajnóg w miejscach publicznych. Według kodeksu, hulajnogą elektryczną można jeździć wydzieloną drogą rowerową lub pasem ruchu dla rowerów do 20 km/h. Jeśli nie ma ścieżki rowerowej, ale na jezdni jest ograniczenie prędkości do 30 km/h, wtedy należy jechać jezdnią. Tutaj również dla e-hulajnóg obowiązuje limit prędkości do 20 km/h. Gdy brak jednego i drugiego, dozwolona jest jazda chodnikiem, gdzie należy zachować szczególną ostrożność oraz ustępować pierwszeństwa pieszemu. Prędkość hulajnogi powinna być zbliżona do prędkości pieszego (ok. 7 km/h).

Wraz z nowym, 2022 rokiem weszły w życie nowe zasady dotyczące kar związanych z jazdą na drodze, które dotyczą także hulajnóg elektrycznych. Kary, jakie dotyczą nieprzestrzegania przepisów, zależą od wykroczenia.

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 30 km/h – mandat: nie mniej niż 800 zł.
  • Tamowanie ruchu lub utrudnianie ruchu przez prowadzącego pojazd mechaniczny – mandat: od 500 zł.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – mandat: 1500 zł.
  • Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych – mandat: 1500 zł.
  • Naruszenie zakazu jazdy po chodniku lub przejściu dla pieszych – mandat: 1500 zł.
  • Niezachowanie należytej ostrożności lub spowodowanie zagrożenia przez sprawcę znajdującego się w stanie po użyciu alkoholu – mandat: nie mniej niż 2000 zł.

Wpływ Covid-19 na rynek współdzielonych hulajnóg

Mimo ograniczeń wprowadzonych przez polski rząd, związanych z pandemią Covid-19, rynek współdzielonych hulajnóg elektrycznych w roku 2020 rozwijał się w błyskawicznym tempie. Operatorzy dokonali ekspansji hulajnóg do wielu mniejszych miejscowości w Polsce. Na rynku przed zakończeniem sezonu było wtedy dostępnych 12 operatorów, którzy oferowali 18,7 tys. e-hulajnóg w prawie 40 miastach, co oznacza wzrost oferty tych jednośladów aż o 100% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Autor: Dominika Będkowska

Chcesz lepiej poznać swoją branżę – wartość rynku, trendy, firmy i potencjał rozwoju?

Zapytaj o analizę rynkuanalizę konkurencji!

Ponieważ jest to usługa dopasowywana do indywidualnych potrzeb klienta,
skontaktuj się z nami i powiedz, jakich informacji potrzebujesz.
Przygotujemy bezpłatną wycenę projektu i zaproponujemy konkretne rozwiązania.

Źródła:

Mikromobilność w Polsce 2020, Mobilne Miasto, www.smartride.pl.

Moda na e-mobilność, Jolanta Stypułkowska, www.menadzerfloty.pl.

Elektryczne hulajnogi i UTO mają od 20 maja nowe przepisy drogowe, www.smartride.pl.

Rekordy e-hulajnóg na minuty w Polsce – najnowsze dane rynkowe, www.smartride.pl.

Www.sejm.gov.pl.