Poszukiwanie kontaktów do zagranicznych kontrahentów jest podstawowym sposobem na dotarcie do potencjalnych odbiorców towarów lub usług za granicą. Co jednak zrobić, gdy eventy branżowe przenoszą się w świat cyfrowy i korzyści wynikające z networkingu maleją prawie do zera? Jak znaleźć zagraniczne kontakty handlowe i skutecznie nawiązać współpracę z zagranicznym partnerem? Jest kilka możliwości.
Portale zawodowe
LinkedIn, Facebook a może Xing? Czemu nie, warto spróbować przewertować te portale w poszukiwaniu potencjalnych kontrahentów. Jednak brak wprawy w wykorzystywaniu narzędzi online lub ograniczenia czasowe i czasem językowe mogą skutecznie przekreślić ogromny potencjał, jaki niosą portale zawodowe w pozyskiwaniu kontaktów.
Poza tym, trzeba wiedzieć, że na przykład liczba kontaktów połączonych z profilem użytkownika czy ilość udostępnionych o sobie informacji decyduje o tym, ile informacji jesteśmy w stanie wyciągnąć o innych. Szczególnie dotyczy do portalu LinkedIn, gdzie znaczenie ma również wykupienie pakietu premium, by móc kontaktować się z użytkownikami.
Stowarzyszenia branżowe
Znajomość organizacji, które działają w Twojej branży to najkrótsza droga do potencjalnych odbiorców. Znajdź je wszystkie i wykorzystaj potencjał. Twoja konkurencja prawdopodobnie już jest członkiem co najmniej jednego stowarzyszenia lub organizacji branżowej. Ale to nie wszystko.
Baza firm
Możesz też skorzystać z gotowych baz kontaktów. Na polskim rynku jest kilkudziesięciu dostawców takich baz danych. Arkusze z danymi potrafią zawierać nawet kilkanaście tysięcy rekordów. Pojawia się natomiast pytanie, czy te kilkanaście tysięcy firm w zamówionej bazie ujętych w rekordach, faktyczne pasuje do profilu przedsiębiorstw, których szukasz?
Najszybciej tego typu bazy tworzy się na podstawie kodów PKD, które niejednokrotnie naginają rzeczywistą działalność firm do granic możliwości wykrzywiając obraz poszczególnych branż. Weźmy dla przykładu firmy szkoleniowe. Oprócz kodów odpowiadających działalności szkoleniowej taki podmiot, jeśli zapewnia noclegi i lunch w trakcie szkolenia, jest również zobowiązany do wskazania właściwych kodów PKD związanych z zakwaterowaniem i gastronomią.
Przykład poniżej, to fragment wyciągu z KRS jednej z polskich firm szkoleniowych. Popatrz, ile ma kodów PKD przypisanych do swojej działalności, a nie wszystkie zmieściły się na zrzucie ekranu:
źródło: http://ekrs.ms.gov.pl/
Jeśli baza tworzona jest na podstawie samych kodów PKD bez weryfikacji działalności przedsiębiorstwa, to taki zestaw potencjalnych leadów sprzedażowych będzie szybko przygotowany, ale będzie miał bardzo niską efektywność.
Przy takich dużych bazach problemem jest również ich aktualność, która często bywa reklamowana. Do tego, należy mieć na uwadze różną szczegółowość danych w bazie, ze względu na obowiązujące już od jakiegoś czasu Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. Nie ma co liczyć na adresy mailowe należące do konkretnych osób, jak np. Adam.kowalski@nazwafirmyx.pl czy numer telefonu do takiego pracownika, ponieważ są to dane osobowe podlegające pod ochronę RODO. A jeśli już się znajdą w takiej bazie, to trzeba pamiętać o spełnieniu m.in. obowiązku informacyjnego. Więcej o aspektach prawnych kupowanych baz danych możesz przeczytać tutaj.
Zagraniczne kontakty handlowe
Możesz też, co będzie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, skorzystać z usług firmy, która zajmuje się poszukiwaniem informacji na zlecenie. Przygotowanie listy potencjalnych kontrahentów w wybranym państwie, w tym przypadku będzie dokładniejsze. Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że na liście takich firm pojawią się tylko te podmioty, które spełnią określone przez Ciebie kryteria. Przykład: w bazie znajdą się tylko bezpośredni importerzy lub dystrybutorzy.
Po drugie, ponieważ znalezione podmioty od razu możemy zweryfikować pod kątem wiarygodności i ich sytuacji finansowej. Dzięki temu, zabezpieczasz się przed możliwą próbą oszustwa i nieuczciwym kontrahentem.
Źródła kontaktów handlowych
Korzystamy nie tylko z informacji w publicznych źródłach i komercyjnych bazach danych, ale także z własnych źródeł informacji i kontaktów personalnych naszych ekspertów od rynków zagranicznych. Oprócz tego, realizujemy badania i analizy rynku, które wnoszą niezbędną wiedzę o przyszłym rynku zbytu i działającej już tam konkurencji. Wyszukujemy potencjalnych kontrahentów na towary lub usługi za granicą, według kryteriów wskazanych przez Ciebie.
Potrzebujesz listy potencjalnych kontrahentów za granicą? Napisz do nas.