Analiza rynku samochodów osobowych

Realizowaliśmy ostatnio zlecenie w skład, którego wchodziła częściowa analiza rynku aut w Polce. Analiza rynku samochodów osobowych w Polsce zawiera najciekawsze i najważniejsze informacje na temat tej branży.

Analiza rynku samochodów osobowych w Polsce

W pierwszym miesiącu 2017 roku rynek nowych samochodów odnotował kolejne wzrosty. Sprzedaż na poziomie przekraczającym 41 tys. sztuk oznacza, że był to najlepszy styczeń od 10 lat. Co więcej, popyt generowany jest głównie przez klientów instytucjonalnych. Według raportu KPMG największe wzrosty sprzedaży odnotował segment małych SUV-ów i crossoverów. Wśród pięciu producentów mających w sumie 50 proc. udziałów na rynku największe wzrosty w styczniu bieżącego roku odnotowała Toyota. Firma sprzedała o 30,8 proc. więcej samochodów niż miało to miejsce w tym samym okresie 2016 roku. Na drugim miejscu znalazł się Volkswagen (+ 30,7 proc.), a trzecie miejsce zdobył Ford, uzyskując wzrost na poziomie 18,5 proc. Na kolejnych pozycjach TOP5 znalazły się Opel (+15 proc.) oraz Skoda (+12,9 proc.).

Najpopularniejszym segmentem rynku pozostają modele kompaktowe (segment C). Rejestracje tych modeli w 2016 roku wzrosły o 16 proc. do 123,6 tys. sztuk. Ten wynik zapewnił im blisko 30 proc. rynku. Na drugim miejscu po raz kolejny znalazły się małe i średnie SUV-y (98,4 tys. rejestracji). Tempo wzrostu sięgnęło niemal 26 proc. w stosunku do wcześniejszego roku. Dopiero za nimi, z rejestracjami 71 tys. sztuk znalazły się auta segmentu B, notując 7,2-procentowy wzrost. Dodatkowo, auta klasy segmentu D zanotowały 20,7-procentowy wzrost, do 45,8 tys. sztuk. Popyt na małe minivany wzrósł o 13,5 proc. do 24,3 tys. rejestracji. O 5 proc. zmalało zainteresowanie najmniejszymi samochodami – segmentu A, do 15 tys. szt. Według ogólnych szacunków, bez rozróżniania wielkości, udział suvów w rynku niemal sięgnął 26 proc. Jest to drugi najpopularniejszy model nadwozia, po hatchbackach, które mają 32 proc. udziału. Kombi są na trzecim miejscu z 17,4-procentowym udziałem.

Liderzy rynku motoryzacyjnego

Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR dotyczących sprzedaży samochodów nad Wisłą na pierwszym miejscu znalazła się Dacia Duster. Dane obejmują okres od stycznia do 20 kwietnia bieżącego roku i przedstawiają ranking najczęściej kupowanych samochodów typu SUV.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie: moto.pl, Sprzedaż w Polsce | Ulubione SUV-y Polaków, [1.11.2017].

Trendy na rynku samochodów osobowych

Według analiz PZPM opracowanych na podstawie danych CEP, w 2016 roku urzędy w Polsce zarejestrowały 475 935 nowych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. Jest to wzrost o 16,6 proc. niż rok wcześniej.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie: Biernat I. i in., Branża motoryzacyjna. Raport 2017/2018, [1.11.2017].

Podsumowując w ostatnich latach kompaktowe SUV-y i crossovery stawały się coraz bardziej popularnym wyborem nie tylko wśród nabywców indywidualnych. Również wśród klientów instytucjonalnych. Zgodnie z raportem przygotowanym przez KPMG dla PZMOT na polskim rynku największe wzrosty odnotował segment małych SUV-ów i crossoverów. W 2015 roku sprzedaż wyniosła 78,2 tys. sztuk, w 2016 roku osiągnęła poziom 98,4 tys.

Sprzedaż małych SUV-ów w nadchodzących dwóch latach ma przekroczy 2 miliony sprzedanych pojazdów na świecie. Takie dane wynikają z analiz instytutu LMC Automotive, który uważa, że dużą rolę w tej strategii odegra poszerzenie segmentu przez wiodące firmy motoryzacyjne, takie jak chociażby Volkswagen i KIA.

Autor: Wioletta Jachym

Źródła:

  • Najpopularniejsze crossovery w Polsce – styczeń 2017 [1.11.2017].
  • Biernat I. i in., Branża motoryzacyjna. Raport 2017/2018 [1.11.2017].
  •  Najpopularniejsze crosovery w Polsce
  • Bartkiewicz J., Globalna sprzedaż małych SUV do 2018 r. ma przekroczyć 2 mln sztuk [1.11.2017].

Potrzebujesz analizy dla Twojej firmy?

Zadzwoń 503 666 166 lub 668 759 555

lub napisz na info@markethub.pl

Porozmawiajmy, jak analiza rynku może pomóc

w dalszym rozwoju Twojej firmy!

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.